Future imperfect: crisis, challenges and opportunities in the theatre of Tucumán facing Covid-19 pandemic

Authors

Keywords:

Theatre, Covid-19, Work, Public

Abstract

The Covid-19 pandemic and sanitary measures entailed changes in all social spheres and had an important impact in artistic worlds, either traditional institutions, production, teaching and learning practices. These transformations were even more dramatic in activities such as theatre, where co-presence is a principal aspect. This article examines the situation of theatre in Tucumán during the first year of pandemic. The report presents important data on the activity’s crisis prior to the sanitary measures in 2020. Theatre artists had difficulties to be legitimate as workers and enforce their demands facing the State. This paper shows the situation in theatres and how companies reacted during the first openings. Hence, this essay reflects on the most relevant problem theatre artists will be facing: attracting public. The present results can contribute to a better understanding of the situation of arts during the Covid-19 pandemic, the problems it highlighted and future challenges for the activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bayardo, R. (2021). Dos planos nacionais aos institutos setoriais de cultura na Argentina. Revista Observatório Itaú Cultural, (29), Jul-Dic., pp. 144-153.

De la Garza Toledo, E. (2009). Hacia un concepto ampliado de trabajo. En J. C. Neffa, E. De la Garza Toledo e I. Muñiz Terra (Comps.), Trabajo, empleo, calificaciones profesionales, relaciones de trabajo e identidades laborales (pp. 111-140). Buenos Aires: CICCUS.

Féral, J. (2003). Acerca de la teatralidad. Buenos Aires: Editorial Nueva Generación / Facultad de Filosofía y Letras, UBA.

Gerber Bicecci, V. y Pinochet Cobos, C. (2012). La era de la colaboración. Mapa abreviado de nuevas estrategias artísticas. En N. García Canclini et al. (Coords.), Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Prácticas emergentes en las artes, las editoriales y la música (pp. 45-65). Madrid: Ariel - Fundación Telefónica.

Hobsbawm, E. (2010). Historia del siglo XX. Buenos Aires: Crítica.

Mauro, K. (2020). Tenemos que hablar (de números), Torvaldo. RGC Ediciones. Recuperado el 12/10/2021 de

https://rgcediciones.com.ar/tenemos-que-hablar-de-numeros-torvaldo-un-analisis-de-los-indicadores-surgidos-durante-la-pandemia.

Mauro, K (2019). Introducción. Los estudios sobre la actuación como campo de investigación autónomo. En K. Mauro (coord.) La Actuación y la escena contemporánea argentina (pp. 3-10). Vila Real: MUNDIS - Associação Cívica de Formação e Cultura Revista / Revista Europeia de Estudos Artísticos. Recuperado el 12/10/2021 de https://irp.cdn-website.com/ff0fa715/files/uploaded/LIVROkarina_mauro.pdf.

Mauro, K. (2018a). Cooperativismo y condiciones laborales de los actores del teatro porteño. Pilquen, (21)15, pp. 38-48. Recuperado el 12/10/2021 de http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/Sociales/article/view/2178.

Mauro, K. (2018b). Entre el mundo del arte y el mundo del trabajo. Herramientas conceptuales para comprender la dimensión laboral del trabajo artístico. Telondefondo. Revista De Teoría Y Crítica Teatral, 14(27), pp. 114-143. Recuperado el 12/10/2021 de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5097/4611.

Mauro, K. (2014). Elementos para un análisis teórico de la actuación. Los conceptos de Yo Actor, Técnica de Actuación y Metodología Específica. Telondefondo. Revista De Teoría Y Crítica Teatral, 10(19), 137-156. Recuperado el 12/10/2021 de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6628.

Menger, P-M. (2016). Sociology and Creative Work: a Critical Debate. ASA Sociology of Culture Newsletter, (28) 2, Summer, pp. 6-12. Recuperado el 12/10/2021 de https://asaculturesection.files.wordpress.com/2016/08/newsletter-summer-2016.pdf.

Miralles, E. (2006). Más allá de la gestión cultural: algunas estrategias para una(s) nueva(s) política(s) pública(s) para la cultura [ponencia]. XXVII Escuela de Capacitación de la Asociación Chilena de Municipalidades (pp. 1-10). Puerto Octay, Chile.

Perinelli, R. (2014). Teatro: de Independiente a Alternativo. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, (50), pp. 81-90. Recuperado el 12/10/2021 de https://doi.org/10.18682/cdc.vi50.1368

Rosas Mantecón, A. R. (2009). O que é o público? Revista Poiésis, 10(14), pp. 175-215. Recuperado el 12/10/2021 de https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/27078.

Salas Tonello, P. (2019a). El festival de teatro en el espacio urbano: la experiencia del público de una política cultural. Revista Lindes, (17), pp. 1-13. Recuperado el 12/10/2021 de http://www.revistalindes.com.ar/contenido/numero17/nro17_art_SALAS.pdf.

Salas Tonello, P. (2019b). La Orientación Generacional y Estética de una Premiación del Estado Dirigida al Teatro Independiente. Revista Brasileira de Estudos da Presença, (9)2, pp. 1-27. Recuperado el 22/04/2022 de

http://dx.doi.org/10.1590/2237-266080067.

Salas Tonello, P. (2016). La construcción de legitimidad del jurado en un festival oficial de teatro. Chakiñán, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (1), pp. 57-67. Recuperado el 12/10/2021 de https://doi.org/10.37135/chk.002.

Zallo, R. (2007). La economía de la cultura (y de la comunicación) como objeto de estudio. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, (22), pp. 215-234. Recuperado el 12/10/2021 de https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/3682.

Published

2022-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Future imperfect: crisis, challenges and opportunities in the theatre of Tucumán facing Covid-19 pandemic. (2022). Avances, 31. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/37688