Afghan women in the spotlight of the world scene in key of geographic education

Authors

  • María Cristina Nin Universidad Nacional de La Pampa, Argentina.
  • Melina Ivana Acosta Instituto de Geografía. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa.
  • María Florencia Lugea Nin Instituto de Geografía. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa.

Abstract

The present work is conceived from a geographical education committed to the causes in defense of the violated rights that women in the world undertake. In this case, the focus is on a territory in Central Asia, Afghanistan, which occupied the center of the
world scene when the Taliban returned to power in 2021. The measures implemented limit the rights of citizens in general and especially threaten the integrity of women. In this context, this group and its actions have assumed a prominent role by enunciating
and denouncing the modes of domination within the patriarchal system, based on ideological and socioeconomic systems of male domination. The intention of this writing is to approach those, "other" realities that are not alien to those of many women
in different spaces and historical times. From the teaching of Geography and from the mainstreaming of this problem with the perspective of gender and human rights, the testimonies of women artists and human rights defenders are investigated with the purpose of knowing and interpreting their realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • María Cristina Nin, Universidad Nacional de La Pampa, Argentina.

    Geógrafa. Miembro del Proyecto de Investigación: Saberes geográficos emergentes y prácticas pedagógico-didácticas situadas: diálogos entre investigación y enseñanza. Instituto de Geografía. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa.

  • Melina Ivana Acosta, Instituto de Geografía. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa.

    Geógrafa. Miembro del Proyecto de Investigación: Saberes geográficos emergentes y prácticas pedagógico-didácticas situadas: diálogos entre investigación y enseñanza. Instituto de Geografía. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa.

  • María Florencia Lugea Nin, Instituto de Geografía. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa.

    Geógrafa. Miembro del Proyecto de Investigación: Saberes geográficos emergentes y prácticas pedagógico-didácticas situadas: diálogos entre investigación y enseñanza. Instituto de Geografía. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa.

Downloads

Published

2022-08-21

How to Cite

Afghan women in the spotlight of the world scene in key of geographic education. (2022). Cardinalis, 18, 32-51. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/cardi/article/view/38580