Teacher Training Colleges in Cordoba: institutions, subjects and pedagogies in dispute
DOI:
https://doi.org/10.53872/2422.7544.n31.41689Keywords:
Teacher training, Institutions, Normal SchoolsAbstract
In this article, research results are systematized around the founding process and daily life of the Normal Schools in the province of Córdoba in the period from 1878 to the end of the 1920s. Particularly, come tensions and tendencies about the founding stage, paying attention not only to the regulations but also to the subjects, practices and pedagogies in dispute. It is sustained in the analysis that these institutions were erected and consolidated by putting into play processes that were defined on different scales, with a multiplicity of actors, in the complex plot between nation and provinces and between tradition and modernization, in school settings regulated by regulations that tended towards homogenization but characterized by heterogeneity.
References
Aricó, José María, 1989, Tradición y modernidad en la cultura cordobesa. Plural, IV(13), pp. 10-14.
Auza, Néstor, 1981, Católicos y liberales en la generación del ochenta. Buenos Aires, Ediciones Culturales Argentinas.
Bernstein, Basil, 1988, Clases, códigos y control. Hacia una teoría de las transmisiones educativas. Madrid, Akal.
Busquets, María y Cumini, Alicia, 1982, La primera Escuela Normal de Maestras de Córdoba (1878-1884). Córdoba, Seminario Final de Licenciatura en Historia, FFyH, UNC
Fernández, Raúl, 1965, Historia de la Educación Primaria de Córdoba, Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba.
Fiorucci, Flavia, 2012, Las escuelas normales y la vida cultural en el interior: apuntes para su historia en: Intelectuales, cultura y política en espacios regionales, Rosario, Protohistoria.
Fiorucci, Flavia, 2014, Maestros para el sistema de educación pública, La fundación de escuelas normales en Argentina (1890-1930), Revista Mexicana de Historia de la Educación, vol. II, núm. 3, 2014, pp. 25-45 , 25 vol. II, núm. 3, 2014, pp. 25-45
Ganzer, Yamila, 2021, La misión de educar. La trayectoria inicial del profesor normalista Sebastián Vera. Río Cuarto 1886-1888 en Rebolledo, Eunice y Lamelas, Gabriela (comps). Tramas en la Historia de la Educación desde Córdoba, CLACSO- CIFFYH-UNC. ISBN 978-987-813-007-1
Jara, María y Monterisi, María, 1981, La Instrucción Pública Primaria en la Ciudad de Córdoba. Su evolución entre 1884-1890. Seminario Final de Licenciatura en Historia dirigida por Prof. Emiliano Endrek, Córdoba, FFyH, UNC.
Lamelas, Gabriela, 2022, La religión, el clericalismo y las escuelas. La lucha por la hegemonía en la educación: legislación, currículum y prácticas escolares: Córdoba, 1880-1930. Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Filosofía y Humanidades, 2022.
Lamelas, Gabriala, 2021-a, Condiciones materiales y simbólicas del trabajo de enseñar (Córdoba, Argentina; 1880-1910) en: Rebolledo Fica, Eunice y Lamelas, Gabriela (comps). Tramas en la historia de la educación desde Córdoba. Textos y fuentes para aprender y enseñar, Edición conjunta CLACSO-CIFFYH. Buenos Aires.
Lamelas, Gabriela, 2021-b, Leer, contar, coser y rezar. La religión católica y sus dogmas en los programas escolares (1880-1930) en Cuadernos de Educación Nº 19, Junio de 2021, Área de Educación del Centro de Investigación “María Saleme de Burnichón” de la FFyH, Universidad Nacional de Córdoba. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/issue/archive
Rodríguez, Laura y Petitti, Eva, 2022, Historia de la Escuela Normal de Paraná (1871-1969), La Plata, Teseo.
Roitenburd, Silvia, 2000, Nacionalismo Católico Córdoba, 1862-1943. Educación en los dogmas para un proyecto global restrictivo, Córdoba, Ferreyra.
Sambrizzi, Alejandro, 2011, Los ataques de 1884, Buenos Aires, Dunken.
Southwell, Myriam, 2021, Ceremonias en la tormenta: 200 años de formación y trabajo docente en Argentina, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, CLACSO; IUCOOP; CTERA; Facultad de Filosofía y Letras – UBA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cuadernos de Historia. Serie Economía y Sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal accept the following terms:
a. The author maintains their copyrights and grants this journal the publication of the first original version of their work that is subject to the Creative Commons Attribution License 4.0. This license agreement allows:
Sharing — copy and redistribution of the published material by any means and formats
Reusing — remix, change, and creation of new material from the published work for any purpose, including commercial use.
b. Authors may enter other non-exclusive license agreements of distribution of the version of the published work (i.e. uploading the material on an institutional virtual archive or republishing it on a monographic volume) as long as they attribute the publication of the original version to this journal.
c. It is allowed and recommended that authors publicize their work on the Internet (i.e. on institutional virtual archives or on their personal or professional websites) after their work has been published in this journal.