Forms out of place and always well placed. Cordoba, Kronfuss and the Provincial Museum (1911 - 1916)
DOI:
https://doi.org/10.53872/2422.7544.n9.9937Abstract
Between 1911 and 1916 a number of official actions directed to a culturally biased reformulation of the “Museo Politécnico Provincial de Córdoba” took place. As they show an inusual continuity and involve all museum aspects: as an institutuion, in his bulding an collections, they may be considered parts of a sole event which can be studied on a microscale analysis of it different aspects. Due to editorial reasons I will chose a significant portion of the total event, in order to show the way in which spatial and formal imagination is related to collection policies and typological changes of the institution. Therefore, this article limits itself to consider the singular building proceedings developed on the Museum, and also his architect’s trajectory showing the degree in which this local reformulation is in dialog with that of other places and traditions.
As there are few antecedents and multiple common places in regard to both questions I shall try on one hand to reconstruct and reasonably explain bulding proceedings, and on the other to link succesive proyects (one of colonial inspiration, and classical one the other) to the encyclopedia and the shifting position that made possible J. Kronfus to imagine them.
References
Agüero, Ana Clarisa, 2004, “Nación, Historia nacional y continuo histórico en Joaquín V. González”, Cuadernos de Historia 6, CIFFyH-UNC, Córdoba.
Agüero, Ana Clarisa, 2006, “El sentido de lo museable: Museo Provincial, edificio y colección (1911-1916)”, Revista Modernidades 4, www.ffyh.unc.edu.ar/modernidades.
Agüero, Ana Clarisa, 2006, “Córdoba en el imaginario de lo nacional. La ciudad pensada por Domingo F. Sarmiento, Joaquín V. González y Juan Bialet Massé”, Prismas. Revista de historia intelectual 10, UNQ, Quilmes.
Aliata, Fernando, 2002, “De la antigüedad restaurada a la composición. Desarrollo y crisis de la teoría clásica”, Revista 47, Nº 39, FAU-UNLP, La Plata.
Altamirano, Carlos – Sarlo, Beatriz, 1997, “La Argentina del Centenario: campo intelectual, vida literaria y temas ideológicos”, en Ensayos argentinos. De Sarmiento a la vanguardia, Ariel, Buenos Aires.
Boixadós, Cristina, 2000, Las tramas de una ciudad, Córdoba entre 1870 y 1895. Elite urbanizadora, infraestructura, poblamiento..., Ferreyra Editor, Córdoba.
Bülher, Dirk, 2005, “La enseñanza de la arquitectura en Munich entre 1882 y 1921”, Gutiérrez, R. et al., Alemanes en la arquitectura rioplatense, CEDODAL, Buenos Aires.
Cacciavillani, Carlos – Samar, Lidia, 1977, “La obra de Kronfuss”, en DANA 5, Buenos Aires.
Daguerre, Mercedes, 2004, “Eclecticismo”, Liernur, J. – Aliata, F. (Comps.), 2004, Diccionario de Arquitectura en la Argentina. Estilos, obras, biografías, instituciones, ciudades, Clarín, Buenos Aires.
Ferreyra, Carlos, 2006, Museo, ciencia y sociedad en la Córdoba moderna. El Museo Histórico Provincial y el museo de Antropología: pensamiento y práctica, Editorial UNC, Córdoba.
Gallardo, Rodolfo, 1998, “Prólogo”, Kronfuss, J., Arquitectura colonial en la Argentina, Nuevo Siglo, Córdoba (2º reedición facsimilar).
Gentile, Héctor, 2004, “Revista de Arquitectura”, Liernur, F. - Aliata, F., Diccionario...
Giménez, Carlos Gustavo, 2004, “Kronfuss, Johannes”, Liernur, F. - Aliata, F., Diccionario…
Gorelik, Adrián, 1998, La grilla y el parque. Espacio público y cultura urbana en Buenos Aires, 1887-1936, UNQ, Buenos Aires.
Gorelik, Adrián, 2004, “¿Buenos Aires europea? Mutaciones de una identificación controvertida”, Miradas sobre Buenos Aires, Siglo XXI, Buenos Aires.
Gutiérrez, Ramón, 1994, “Una entusiasta introspección: el neocolonial en el Río de la Plata”, Amaral, A. (Coord.), Arquitectura neocolonial. América Latina, Caribe, Estados Unidos, Memorial-FCE, México-São Paulo.
Liernur, Francisco, 2000, Arquitectura en la Argentina del siglo XX, FNA, Buenos Aires.
Liernur, Jorge Francisco, 2004, “Neocolonial”, Liernur, J. – Aliata, F. (Comps.), 2004, Diccionario…
Mumford, Lewis, 1945, La cultura de las ciudades, Emecé, Buenos Aires.
Page, Carlos, 1992, “El Chalet Crisol y el Museo Provincial (Córdoba)”, DANA 31/32, Buenos Aires.
Palti, Elías, 2004, El problema de las “ideas fuera de lugar” revisitado. Más allá de la historia de “ideas”, UNAM - CCyDEL, México.
Panzetta, Mariana, 2005, “La Creación del Museo Caraffa en el proyecto modernizador de Córdoba”, Teórica 1, Córdoba.
Rigotti, Ana María, 2004, “Guido, Angel Francisco”, Liernur, F. - Aliata, F., Diccionario…
Rowe, Collin, 1990, “Una historia ininterrumpida. Sobre el clasicismo, el Neoclasicismo, el Neoneoclasicismo...”, A&V 21, Madrid.
Salvioni, Amanda, 2003, L’invenzione de un medioevo americano. Rappresentazioni moderne del passato coloniale in Argentina, Diábasis, Reggio Emilia.
Schwarz, Roberto, 1973, “As idéias fora do lugar”, Estudos 3, Cebrap (disponible en español en Modernidades Nº 2, www.ffyh.unc.edu.ar/modernidades).
Tarán, Marina, 1979, “Primer Barrio Obrero de Córdoba”, en DANA 7, Buenos Aires.
Tarán, Marina, 1985, “Tapa homenaje: Juan Kronfuss”, SUMMA 208/209, Buenos Aires.
Tarán, Marina, 1985, “Juan Kronfuss: un registro de nuestra arquitectura colonial”, SUMMA 215/216, Buenos Aires.
Tartarini, Jorge, 2002, “Arquitectos húngaros en la Argentina: Johannes Kronfuss”, Gutiérrez, R. et al., Andrés Kalnay. Un húngaro para la renovación arquitectónica argentina, CEDODAL, Buenos Aires.
Trecco, Adriana - De la Rúa, Berta - Ortega, Ana - Pupich, Laura, 1995. Presencia italiana en la realidad arquitectónica de Córdoba, Mayúscula, Córdoba.
Vallejo, Gustavo, 2004, “Noel, Martín”, Liernur, F. - Aliata, F., Diccionario…
Waisman Marina, 1994, “Neocolonial y moderno: falacias y realidades”, Amaral, A. (Coord.), Arquitectura neocolonial…
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Cuadernos de historia. Serie Economía y Sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal accept the following terms:
a. The author maintains their copyrights and grants this journal the publication of the first original version of their work that is subject to the Creative Commons Attribution License 4.0. This license agreement allows:
Sharing — copy and redistribution of the published material by any means and formats
Reusing — remix, change, and creation of new material from the published work for any purpose, including commercial use.
b. Authors may enter other non-exclusive license agreements of distribution of the version of the published work (i.e. uploading the material on an institutional virtual archive or republishing it on a monographic volume) as long as they attribute the publication of the original version to this journal.
c. It is allowed and recommended that authors publicize their work on the Internet (i.e. on institutional virtual archives or on their personal or professional websites) after their work has been published in this journal.