For an anti-speciesist integral environmental education law

Contributions from philosophy, ethics and education

Authors

  • Adriana Barrionuevo Universidad Nacional de Córdoba
  • Luciana Samamé Universidad Nacional del Litoral

Keywords:

anti-speciesism, environmental ethics, cruelty, compassion, education

Abstract

As philosophy teachers we have been tackling in our classes the Integral Environmental Education Law that governs our country, from an anti speciesist perspective. Taking this recent law into account, we have actively sought the promotion of knowledge and educational experiences in higher education institutions through its incorporation in the curricular units (Philosophy and Education and Ethics and Citizenship Building, respectively). This article departs from the following factum: environmental education does not recognize speciesism or carnism as a problem, even more, it tends to make the problem invisible. On this ground, we will propose arguments that challenge speciesism on the basis of the concept of sentience, which impose on us the duty to morally consider and not to harm all sentient beings. Once admitted this latter, we move towards the question of the rights of nature, asserting, in tension with environmental ethics, that non-human animals are bearers of rights and respecting them is essential for “good living”. In the final sections, we will look at singular school situations that reflect the ideology of carnism. Drawing from a counter-cruelty pedagogy, we propose the need for teacher-training that makes visible the logics of cruelty naturalized in school culture, in order to promote transformations that foster relationships of compassion and empathy.

Author Biographies

  • Adriana Barrionuevo, Universidad Nacional de Córdoba

    Profesora, licenciada y doctora en Filosofía (Universidad Nacional de Córdoba); especialista en Ciencias Sociales (Facultad Latinoamericana en Ciencias Sociales). Profesora, investigadora y extensionista de la Facultad de Filosofía y Humanidades (UNC). Docente en el Instituto de Educación Superior Carlos A. Leguizamón de gestión estatal. El interés profesional se centra en Filosofía y Educación y Enseñanza de la Filosofía, así como en procesos de lectura y escritura. En los últimos años se dedica a producir conocimiento y a promover y recoger experiencias en torno a Pedagogías contra-crueldad. Se define como activista del aula.

  • Luciana Samamé, Universidad Nacional del Litoral

    Profesora, licenciada y doctora en Filosofía (Universidad Nacional de Córdoba). Actualmente ejerce la docencia en el Departamento de Filosofía de la Universidad Nacional del Litoral. Se ha desempeñado también como docente en la Universidad Nacional de Córdoba (2001-2011), en la Universidad Blas Pascal (2009-2016), en la Universidad Provincial de Córdoba (2011-2016) y en la Universidad Yachay Tech, Ecuador (2017-2020). Se interesa por diversos temas de ética aplicada y posee numerosas publicaciones en revistas académicas de la especialidad. Líneas de investigación: ética animal; eco-feminismo; justicia epistémica; virtudes judiciales; razonamiento jurídico.

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Published

2023-10-24

How to Cite

For an anti-speciesist integral environmental education law: Contributions from philosophy, ethics and education. (2023). Educación, formación E investigación, 9(15), 71-84. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/42852