THE LIBRARIAN IN THE ECOSYSTEM OF TEACHING AND LEARNING IN TEACHER TRAININGINSTITUTES

Authors

  • Julio Fabián Melián Instituto de Enseñanza Superior Simón Bolívar de Córdoba

Keywords:

librarian, teaching and learning ecosystem, teacher training, information literacy

Abstract

In this paper, I invite you to a journey that begins by analyzing the changes that have
occurred in the role of the librarian, to then account for situated practices that take the
library as the epicenter. To this end, the text first addresses a conceptual framework
that enables new perspectives on library work and makes it possible to rethink the
current situation of libraries in Teacher Training Institutes, identifying challenges and
opportunities. The multiple functions that librarians perform, such as selection and
acquisition of materials, organization of information, user orientation, reading promotion
and information literacy, are detailed.
The article presents various strategies and tools that librarians can use to enhance their
role, such as the creation of search guides, guided visits to other information and cultural
units, the organization of workshops and the use of information technologies.

Author Biography

  • Julio Fabián Melián, Instituto de Enseñanza Superior Simón Bolívar de Córdoba

    Bibliotecólogo egresado de la Escuela de Bibliotecología de la Facultad de          Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Coordinador de carrera y profesor adjunto de Historia del Libro y las Bibliotecas en la Tecnicatura Universitaria en Bibliotecología de la Universidad Nacional de La Rioja. Director de la Biblioteca del Museo en Ciencias de la Salud de la Facultad de Medicina (UNC). Coordinador de la Biblioteca del Instituto de Enseñanza Superior Simón Bolívar (Córdoba). Coordinador Pedagógico de la Diplomatura en Gestión de la Conservación y Preservación del Papel del Museo y Archivo Histórico de la Dirección Nacional de Arquitectura. Estudiante de la Licenciatura en Museología de la Universidad de Avellaneda.

References

Burgués, E. (2022). La importancia de la bi-

blioteca escolar como escalón para la

alfabetización [tesis de grado]. Unidad

Educativa Maryland, San Genaro,

Santa Fe, Argentina.

Camacho Espinosa, J. A. (1993). La biblioteca

escolar. Comunidad Educativa, 1(208),

10-13.

Downes, S. (2006). Learning networks and

connective knowledge. Discussion

Paper #92. [documento online].

Instructional Technology Forum.

https://ictlogy.net/bibliography/reports/

projects.php?idp=614

Prensky, M. (2001a). Digital natives, Digital

immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.

Prensky, M. (2001b). Do they really think

differently? On the Horizon, 9(6), 1-9.

Papert, S. (1987). Desafío a la mente:

computadores y educación. Galápago.

Papert, S. (1995). La máquina de los niños.

Paidós.

Siemens, G. (2004). Conectivismo: Teoría

del aprendizaje para la era digital.

International Journal of Instructional

Technolog y and Distance Learning, 1(1),

3-10.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

THE LIBRARIAN IN THE ECOSYSTEM OF TEACHING AND LEARNING IN TEACHER TRAININGINSTITUTES. (2024). Educación, formación E investigación, 10(18), 87-98. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/47926