Virtuality and collective work: a pedagogical experience during isolation. Review of the interdisciplinary project "Conjectures and approaches: young people thinking about the pandemic"
Dossier "Experiencias educativas en pandemia"
Keywords:
Virtuality, Collective Work, Interdiscipline, PandemicAbstract
The first semester of 2020 had not yet ended, the uncertainty about the pedagogical processes, the exhaustion of the education workers and the uneasiness of the students was growing. Faced with this panorama, we imagined a collective work space that would allow us to mitigate physical distances and bring closer what virtuality was individualizing. In the new and vertiginous virtual education that we faced, we believed that the objective of sustaining the pedagogical link as something more than a reproductive act of isolated contents should be approached from a proposal that would encourage reflection on the immediate present. Thus, the interdisciplinary project "Conjectures and approximations: young people thinking about the pandemic", was designed to work among three subjects: Philosophy, Life and Work Training, and Citizenship and Politics, in the Social Sciences and Natural Sciences orientations of the sixth year of San José School, for Secondary Level. Although we initially foresaw a limited time for its development, it continued until the end of the school year.
Downloads
References
AAVV. (2020). Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias. Editorial ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). En línea: http://iips.usac.edu.gt/wp-content/uploads/2020/03/Sopa-de-Wuhan-ASPO.pdf
AAVV. (2020). La fiebre. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. Editorial ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). En línea: https://www.upc.edu.ar/wp-content/uploads/2015/09/La-Fiebre-ASPO.pdf
De Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. Buenos Aires: Siglo XXI.
Morin, E. (1995). Introducción al pensamiento complejo. Argentina: Gedisa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra, siempre que: 1) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); 2) no se use para fines comerciales; 3) En caso que se transforme o genere una obra derivada a partir de esta obra, deberá compartise bajo las mismas condiciones establecidas por esta licencia.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) luego de la publicacion del articulo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- El titular del copyright es Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH.