Virtuality and collective work: a pedagogical experience during isolation. Review of the interdisciplinary project "Conjectures and approaches: young people thinking about the pandemic"

Dossier "Experiencias educativas en pandemia"

Authors

  • Fernando Vanoli Colegio San José
  • Guido Montali Colegio San José
  • Pedro Sorbera Colegio San José
  • Gisel Farga Colegio San José

Keywords:

Virtuality, Collective Work, Interdiscipline, Pandemic

Abstract

The first semester of 2020 had not yet ended, the uncertainty about the pedagogical processes, the exhaustion of the education workers and the uneasiness of the students was growing. Faced with this panorama, we imagined a collective work space that would allow us to mitigate physical distances and bring closer what virtuality was individualizing. In the new and vertiginous virtual education that we faced, we believed that the objective of sustaining the pedagogical link as something more than a reproductive act of isolated contents should be approached from a proposal that would encourage reflection on the immediate present. Thus, the interdisciplinary project "Conjectures and approximations: young people thinking about the pandemic", was designed to work among three subjects: Philosophy, Life and Work Training, and Citizenship and Politics, in the Social Sciences and Natural Sciences orientations of the sixth year of San José School, for Secondary Level. Although we initially foresaw a limited time for its development, it continued until the end of the school year. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fernando Vanoli, Colegio San José

    Fernando Vanoli es Arquitecto y Doctor en Estudios Sociales de América Latina por la Universidad Nacional de Córdoba. Docente en colegio San José Nivel Secundario y becario postdoctoral de CONICET (CEVE-AVE). Especializado en temas de hábitat, territorio y ambiente.

  • Guido Montali , Colegio San José

    Guido Montali es Licenciado en Sociología por la Universidad de Buenos Aires y Doctorando en Estudios Sociales de América Latina por la Universidad Nacional de Córdoba. Becario doctoral de CONICET (CIECS-UNC). Docente de Sociología y Ciudadanía y Política en el colegio San José Nivel Secundario. Especializado en temas de imaginarios políticos en América Latina.  

  • Pedro Sorbera, Colegio San José

    Pedro Sorbera es Licenciado en Ciencia Política por la Universidad Nacional de Villa María y Doctorando en Ciencia Política por la Universidad Nacional de Córdoba. Becario doctoral de CONICET (UNVM). Docente Formación para la Vida y el Trabajo, y Ciudadanía y Política en el colegio San José Nivel Secundario. Especializado en temas de políticas de seguridad ciudadana. 

  • Gisel Farga, Colegio San José

    Gisel Farga es Licenciada en Filosofía y Doctoranda en Filosofía por la Universidad Nacional de Córdoba. Becaria doctoral CONICET (IDH-UNC). Docente de Filosofía y Ciudadanía y Participación en el colegio San José Nivel Secundario. Especializada en filosofía política moderna.

References

AAVV. (2020). Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias. Editorial ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). En línea: http://iips.usac.edu.gt/wp-content/uploads/2020/03/Sopa-de-Wuhan-ASPO.pdf

AAVV. (2020). La fiebre. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. Editorial ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). En línea: https://www.upc.edu.ar/wp-content/uploads/2015/09/La-Fiebre-ASPO.pdf

De Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. Buenos Aires: Siglo XXI.

Morin, E. (1995). Introducción al pensamiento complejo. Argentina: Gedisa.

Downloads

Published

2021-07-15

Issue

Section

Perlitas

How to Cite

Virtuality and collective work: a pedagogical experience during isolation. Review of the interdisciplinary project "Conjectures and approaches: young people thinking about the pandemic": Dossier "Experiencias educativas en pandemia". (2021). Etcétera. Revista Del Área De Ciencias Sociales Del CIFFyH, 8. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/33920