Making repetition a craft: a review of the essays in Ahuecar la mano

Authors

  • Florencia Stalldecker Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Performance, Rehearsal, Notebooks, Movement

Abstract

These words seek to unravel some procedures -knowing that others escape their fate- in the creation of the stage proposal Ahuecar la mano (2023). As a moving scribe, I work with what I did not see to defend what we can know without looking: with intuition and groping, on this side of the stage and rehearsal. I also make room for the hand recording of those traces that remain after the slogans of movement, when the thought is as hot as the muscles. To share -or to give the joy-, I follow the notes in the notebooks of those of us who made Ahuecar la mano as one who looks for an idea by going with his back to meet it: passing the pages from back to front. I reread what is mine and what is not mine. What I wrote for myself and what others wrote without imagining that I would read it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Florencia Stalldecker, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba

    Florencia Stalldecker es Licenciada en Letras Modernas (FFyH-UNC), artista-investigadora, bailarina, docente, coreógrafa y gestora independiente. Su trabajo en artes vivas atiende a procesos y dispositivos escénicos que tienen como disparador las tensiones entre prácticas de movimiento y prácticas de escritura. Desde 2020 lleva adelante la plataforma de creación e investigación La mirada vegetal, espacio de prácticas performáticas que ensamblan corporalidades, plantaciones y escrituras. Coordina, en ese espacio, residencias artísticas internacionales. Desarrolla el proyecto Estudios de cuadernos de coreógrafes: repertorio y archivo en danzas contemporáneas de Córdoba (SECyT-CIFFyH-IAE). Sus últimos trabajos performáticos/coreográficos, coproducciones de La mirada vegetal, son Suspender el suelo, La materia vibra, y Mover el corazón de-espacio.

References

Medina Díaz, M. (2018). La experiencia del cuerpo en la danza: movimiento somático y estética pragmatista. El caso de Accumulation with Talking plus Watermotor de Trisha Brown. Trabajo Final de Historia del Arte. Facultad de Geografía e Historia, Universidad de Barcelona, España.

Ocampo, V. y Woolf, V. (2020). Correspondencia. Buenos Aires: Rara Avis.

Priotto, C. (2023). Abstract de la propuesta escénica Ahuecar la mano. Córdoba.

Priotto, C. (2022). Danza y tareas manuales. Vagabundas minorías mudas. En: Diéguez Caballero, I. y Piñero, A. (eds.), Situar la investigación, pp. 121-142. Tandil: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Rosenberg, S. (2016). Trisha Brown. Choreography as visual art. Estados Unidos: Wesleyan University Pres.

Stalldecker, F. (2022). Escritura y coreografía en cuadernos de danzas contemporáneas en Córdoba. Trabajo Final de Licenciatura en Letras Modernas. Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Stengers, I. (2017). En tiempos de catástrofes. Cómo sobrevivir a la barbarie que viene. Buenos Aires: Futuro Anterior Ediciones.

Wittner, L. (2022). Se vive y se traduce. Buenos Aires: Editorial Entropía.

Downloads

Published

2023-12-22

Issue

Section

Perlitas

How to Cite

Making repetition a craft: a review of the essays in Ahuecar la mano. (2023). Etcétera. Revista Del Área De Ciencias Sociales Del CIFFyH, 13. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/43759