Testimony of the lost image

Authors

  • Santiago Martín López Delacruz Facultad de Información y Comunicación, Universidad de la República, Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v7.n3.19621

Keywords:

Documentary films, History, Cinematographic Aesthetic, Representation

Abstract

The following research work is about the Cambodian film L’ image manquante (original title).This documentary was produced in 2013, written and directed by Rithty Panh. The film shows the genocide that took place in Cambodia between 1975 and 1979 during the dictatorial regime of Pol Pot and the Khmer Rouges’ army. This research follows three lines of study: observing the representation nuisance in the subjective documentary, resolving the relationship between cinema and reality and examining the aesthetic condition of the representation through image. This work aims to offer an approach to the cinematographic representation of genocide or a historical massacre, using the story of a historical world through the concept of representation. Altogether using image like a testimony of lived moments through memory and remembrance.

References

Aguilar, Gonzalo (2010). Nuevos mundos: ensayos sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Editorial Arcos.

Bazin, André (1990) ¿Qué es el Cine? Madrid: Ediciones Rialp.

Breschand, Jean (2004). El documental. La otra cara del cine. Madrid: Paidós Ibérica.

Burucúa, José Emilio; Kwiatkowski, Nicolás (2014). Cómo sucedieron estas cosas. Buenos Aires: Katz Editores.

Casetti, Francesco (1994). Teorías del Cine. Madrid: Cátedra.

Didi-Huberman, Georges (2007). Cuando las imágenes tocan lo real. Madrid: Área de Edición del Círculo de Bellas Artes.

Nichols, Bill (1997) La representación de la realidad. Madrid: Paidós Ibérica.

Ortega y Gasset, Julio (1917). El espectador. Tomo II. En Obras completas (1963). Madrid: Ediciones Castilla.

Piedras, Pablo (2009). El problema de la primera persona en el cine documental contemporáneo. Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires.

Rancière, Jacques (2010). El espectador emancipado. Buenos Aires: Ediciones Manantial.

Rancière, Jacques (2005). La fábula cinematográfica. Reflexiones sobre la ficción en el cine. Barcelona: Paidós Ibérica.

Ruffinelli, Jorge (2010) Yo es/soy “el otro”: Variantes del documental subjetivo o personal. Acta Sociológica, N°53.

Sáenz Valiente, Rodolfo (2006). Arte y técnica de la animación. Buenos Aires: Ediciones De La Flor.

Sontag, Susan (2006). Sobre la fotografía, Ciudad de México: Santillana Ediciones Generales.

Downloads

Published

2017-11-01

How to Cite