Love in the time of Disney princesses
DOI:
https://doi.org/10.31056/2250.5415.v9.n3.26800Keywords:
Disney princesses, Love, Jouissance, Feminisms, Social SymptomAbstract
The “Wonderful Disney World”, from its Princesses, proposes female stereotypes as possible answers to the Freudian question about what a woman wants. From the first appearance to the present, these princesses were modifying their positions and countenance, according to the discourse of the prevailing master. In the same way their relationship to men was transformed, and the place they give to love. Since the 30s, with the model of mother and housewife, going through the 60s with sexual liberation, and the first feminist movements, to the present where feminisms take center stage, women were reinventing themselves, and with it their ties , to the other, and consequently to the Other.
References
Assef, J. (2013). La subjetividad Hipermoderna. Una lectura de la época desde el cine, la semiótica y el psicoanálisis. Buenos Aires: Gramma.
Brousse, M-H (s/f). El nuevo feminismo, lacaniano. Textos de la Nueva Escuela Lacaniana de la Ciudad de México. Recuperado de http://www.nel-mexico.org/articulos/seccion/textosonline/subseccion/Goce-femenino/742/El-nuevo-feminismo-lacaniano-1#.
Coats, P (productor). Bancroft T., Cook, B (directores). (1998). Mulan [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Pictures. Estados Unidos.
Del Vecho, P., Lasseter, J. (productores) y Buck, C., Lee, J. (directores). Frozen. (2013). El reino del hielo [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Animation Studios. Estados Unidos.
Disney, W (productor) y Hand, D (director). (1937).Blancanieves y los siete enanitos [Cinta cinematográfica]. Walt Disney production. Estados Unidos.
Disney, W (productor) y Geronimi, C ., Jackson, W., Luske, H. (directores). (1950). Cenicienta [Cinta cinematográfica]. Walt Disney production. Estados Unidos.
Disney, W (productor) y Geronimi, C., Clark, L., Larson, E., Reitherman, W. (1959). La bella durmiente [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Pictures. Estados Unidos.
Freud, S. (1925). Algunas consecuencias psíquicas de la diferencia anatómica de los sexos. Obras Completas. Tomo XIX. Buenos Aires: Amorrortu.
Hahn, D (productor) y Trousdale G., Wise , K (directores). (1991). La bella y la bestia [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Feature Animation. Estados Unidos.
Lacan, J. (1971-1972) …O peor.El Seminario de Jacques Lacan. Libro 19. Buenos Aires: Paidós.
Lipovetsky, G. (1999).La tercera mujer. Barcelona: Editorial Anagrama.
Mallet, D. (2010). Mordiendo manzanas y besando sapos. México: Grijalbo.
Miller, J-A. (1998). El hueso de un análisis Buenos Aires: Tres Haches.
Miller, J-A. (2012). Entrevista en Registros. Tomo Gris Hombres. Buenos Aires: Ricardi Impresos.
Pentecost, J (productor), y Gabriel, M ., Goldberg, E (directores). (1995). Pocahontas [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Pictures. Estados Unidos.
Shurer, O (productor) y Clements R., Musker J (directores). (2016). Moana [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos. Walt Disney Pictures. Estados Unidos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los autores que publiquen en Ética y Cine Journal aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Ética y Cine Journal, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.