Put politics, ethics and aesthetics in crisis
DOI:
https://doi.org/10.31056/2250.5415.v10.n1.29208Keywords:
Politics, Ethics, AestheticsAbstract
This work psychoanalytically analyzes Pasolini’s posthumous film, inspired by the novel The 120 Days of Sodom, by the Marquis de Sade. The
plot presents the increscendo of violence, which the Italian filmmaker sets in a completely different framework from the original. It is the end of
the Second World War in Italy, during the Salo Republic, created by Mussolini in northern Italy between September 1943 and April 1945. From this
scenario, the category of the unrepresentable Real is approached as Nazi death camps metaphor.
References
Aulagnier, P. (2009). « Le droit au secret : condition pour pouvoir penser » [“El derecho al secreto: condición para poder pensar”]. En Piera Aulagnier et al., La pensée interdite, París: Puf, Petite Bibliothèque de psychanalyse.
Barazer, C. (2002). « Tactique russe » [“Táctica rusa”]. Champ psychosomatique 27(3).
Barthes, R. (1976). Comentario para Le monde.
Bataille, G. (1990) El erotismo. Barcelona: Tusquets. Traducción de Pierluigi Cerri.
Daney, S. (1980). Cahiers du Cinéma, (308).
Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión, Buenos Aires, Siglo XXI. Traducción de Aurelio Garzón del Camino.
Foucault, M. (2003). El poder psiquiátrico. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Traducción de Horacio Pons.
Freud, S. (1905). Tres ensayos sobre la teoría sexual. Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (1909). Cinco conferencias sobre psicoanálisis. Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (1920). Más allá del principio de placer. Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (1926). Inhibición, síntoma y angustia. En Obras Completas, Volúmen XX. Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (1930). El malestar en la cultura. Austria: Alianza Editorial.
Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P.P. (director). (1971). Il Decameron [cinta cinematográfica]. Italia: United Artists.
Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P.P. (director). (1972). I racconti di Canterbury [cinta cinematográfica]. Italia: United Artists.
Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P.P. (director). (1974). Il fiore delle Mille e una notte [cinta cinematográfica]. Italia: United Artists.
Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P.P. (director). (1975). Salo ou les 120 journées de Sodome [cinta cinematográfica]. Italia-Francia: Produzioni Europee Associete; Les Productions Artistes Associés.
Hagg, R., Sheilds, P. (producción) y Kubrick, S. (dirección). (1971). La naranja mecánica. Reino Unido/Estados Unidos: Warner Bros y Hawk Films.
Lacan, J. (1964). El seminario libro XI. Cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós. Traducción
de Juan Luis Delmont-Mauri y Julieta Sucre.
Pasolini, P.P. (1975). Salo ou les 120 journées de Sodome. dossier de prensa en francés.
Sade, D.A.F. (1785). Les Cent Vingt Journées de Sodome. Francia.
Veire, V. (2007). Prenez et mangez, ceci est votre corps [Tomen y coman, este es su cuerpo]. Bruselas: La lettre volée.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ética y Cine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publiquen en Ética y Cine Journal aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Ética y Cine Journal, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.