Regretting Mothers in The Lost Daughter
DOI:
https://doi.org/10.31056/2250.5415.v12.n2.38331Keywords:
Maternity, Regret, Myth, GenderAbstract
The proposal aims to recover some reading keys of the book Regretting Motherhood. Wenn Mütter bereuen by Orna Donath (2016) from the story developed by the film The Lost Daughter by Maggie Gyllenhaal (2021). Donath’s research starts from reflecting on a phenomenon that many women experience, but which is not talked about: recognizing themselves as regretting mothers. The analysis follows the story of Leda, an Italian literature professor who, after a random encounter with a young mother, recalls and updates her own motherhood. The essay reviews the relationship of women with themselves as mothers, considering her role, but also the myths that link motherhood with an inexorable destiny for women.
References
Badinter, E. (1981). ¿Existe el amor maternal? Historia del amor maternal. Historia del amor maternal. Siglos XVII al XX. Barcelona: Paidós.
Barros, M. (2018). La madre. Apuntes Lacanianos. Buenos Aires, Argentina: Editorial Grama.
Bruna Alvarez & Diana Marre (2021): Motherhood in Spain: From the “Baby Boom” to “Structural Infertility”, Medical Anthropology, DOI: 10.1080/01459740.2021.1961246
Chatel, M. M. (1996). El malestar en la procreación, Buenos Aires: Nueva Visión.
De Beauvoir, S. ([1949] 2005) El segundo sexo. Madrid: Cátedra.
Donath, O. (2016). Madres arrepentidas: una mirada radical a la maternidad y sus falacias sociales. Albrecht Knaus Verlag.
Fernández, A. M. (1993). La mujer de la ilusión: pactos y contratos entre hombres y mujeres. Buenos Aires: Paidós.
Giberti, E. (1996) Capítulo 5. El ombligo del género. En Género, Psicoanálisis, Subjetividad. Burin Mabel y Bleichmar Emilce (comp.). Buenos Aires: Paidós.
Lima, N. S. (2010). Pasaje al acto y Acting out: dos escenas de angustia. Aesthethika Revista Internacional sobre Subjetividad, Política y Arte, 6(1).
Tubert, S. (1991). Mujeres sin sombras: maternidad y tecnología. Madrid: Siglo XXI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ética y Cine Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publiquen en Ética y Cine Journal aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Ética y Cine Journal, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.