The girl of the bubbles
DOI:
https://doi.org/10.31056/2250.5415.v13.n3.43861Keywords:
Ominous, Anguish, Family, Strange, Scotoma, DeceptionAbstract
In his text: “The Ominous” Freud asks how is it possible that the familiar becomes ominous, terrifying, and under what conditions does it occur. To answer this question I will use a North American TV show called The undoing. The plot is about the story of a psychologist of couples who has been married for many years to a child oncologist and they have a son. Her happy and peaceful life is shattered when a woman is murdered and the main suspect is her husband. The protagonist not only finds out that her husband was cheating on her but that he could also be a murderer. The familiar becomes strange and disturbing. The series testifies about the emergence of this dimension for each of the characters and about what they do in the face of anguish.
References
Bier, S., Papandrea, B., Saari, P., Garrett, S., Costas, C. y Dyer, D. (Productores ejecutivos). (2020).The Undoing. [Serie de Televisión]. HBO.
Freud, S. (1917). Lo ominoso. Obras completas. Tomo XVII. Amorrortu editores. Bs. As.
García, G. (2010). Recurrir a la infancia. En Revista Consecuencias nº 4. Revista Digital de Psicoanálisis, arte y pensamiento. Abril 2010.
Lacan, J. (1962-1963). La angustia. En El Seminario 10. Paidós. Bs. As.
Lacan, J. (1964). Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. En El Seminario 11. Paidós. Bs. As.
Miller, J.-A. (1991). La agresividad del psicoanálisis. En La agresividad del psicoanálisis de Jacques Lacan, Fundación Freudiana de Medellín.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ética y Cine Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publiquen en Ética y Cine Journal aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Ética y Cine Journal, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.