Curricular Innovations in University Extension
Keywords:
Curricular design, Activation of previous knowledge, Teamwork, PortfoliosAbstract
University Outreach, conceived as a multidimensional field in which teachers, students and the community work collaboratively, challenges and constantly stresses the teaching practice.
Social Odontology III of the Dentistry course of studies at the National University of Rosario is a subject that encompasses theoretical classes and practical work.
The practical work is organized by applying a program of oral health promotion in public and private schools in the city of Rosario. In this way, outreach practices are incorporated into the curriculum of undergraduate degree programs.
The present article describes pedagogical innovations carried out as part of the practical work during the years 2016-2017 with the aim of improving teaching practices from active educational paradigms, coherent with the present times in relation to the appropriation of knowledge and respecting generational aspects that students who take the course experience. The pedagogical strategies focused on the activation of previous knowledge, grouping into work teams, the use of portfolios and the reorganization of the follow-up stage of the program.
The pedagogical experience resulted in meaningful learning for all the participants involved in the program. The goal is to continue working in this area, to evaluate these changes and to reflect upon our teaching task critically.
Downloads
References
Carretero M. (2011): Constructivismo y Educación. Paidós. Buenos Aires
Cunha M.I y Lucarelli E. (2006): Innovación en el aula universitaria y saberes docentes: experiencias de investigación y formación que aproximan a Argentina y Brasil. En Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación .Año XIV N° 24. Miño y Dávila. Buenos Aires.
Litwin E. (2008): El oficio de enseñar. Condiciones y Contextos. Paidós. Buenos Aires
Mastache A. (2005): El desarrollo de competencias personales y sociales. Rev. Novedades Educativas. Año 17. N°178. Imprenta Guadalupe. Bs Aires
Minardi Mitre R. (2016): Instrumento de avaliação e auto-avaliação do portfólio reflexivo: uma cconstrução teórico conceitual. Revista Interface. Recuperado de: www.sCielo-interface (3/12/2016).
Peres M. A. (2005): Social and Biological early life influences on severity dental caries aged 6 years. Community Dentristy and Oral epidemiology:33:53-63
Sousa Santos B. (2005): La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Miño y Dávila. Buenos Aires
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).