University Extension: Integration Experiences in Response to Social Demands

Authors

  • María Caridad Bestard González Universidad Carlos Rafael Rodriguez. Cienfuegos
  • Juan Eligio López García Universidad Carlos Rafael Rodriguez. Cienfuegos
  • Yoisell López García Universidad Carlos Rafael Rodriguez. Cienfuegos

Keywords:

integration, processes, outreach Project, physical activity, health

Abstract

In this article we share an approach to the systematization of experiences gained from an outreach project carried out from 2004 to 2012. Analysis of the results reveals empowerment, development and transformation in the participating social actors. It was based on the Model of Integral Development, from Cuba, which is linked to the improvement of the quality of life of society. It originated during the initial training in the intra-university community of the Bachelor's degree in Physical Culture of the University of Cienfuegos, and it focused on health benefit as a resource of quality of life. It emerged with the experience of a group of university students of different courses who were unable to perform physical education by medical prescription and who achieved to do regular physical exercise with the use of Tai Chi Chuan. The student knowledge would later spread to older adults with chronic non-communicable diseases in neighborhoods near the University, which demanded to apply said knowledge in that community. This result created a new demand of the University from a provincial sports institution in Cienfuegos: to go beyond professionals linked to sport in different municipal communities and to make this knowledge available in order to meet social needs related to the quality of life of older adults.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anguiano, S. (1999). Las necesidades y la demanda social. Revista KAIROS, (3).

Bestard, M. & López, J. (2004). Experiencias de proyectos de Extensión desde el proceso de formación: La práctica del Tai Chi Chuan y la Promoción de la lectura. Revista EF Deportes, (78).

Bestard, M. (2005). La dimensión extensionista del proceso docente: Experiencias de trabajo metodológico en la Formación del profesional y la Extensión Universitaria. Anuario UCf, Cienfuegos, Cuba: Editorial Universo Sur.

Brical, J. (2004). Cambios previsibles en la Enseñanza Superior. Conferencia, especial del evento Universidad 2004, La Habana.

Brotto, H. (2009). La tarea de proyectar hacia la comunidad. Revista Tecnológica Universidad y Empresa, (31). Argentina.

Chacín, B. (2008). Modelo teórico metodológico para generar conocimiento desde la Extensión Universitaria. Revista Educación LAURUS, 14(26), 56 – 88.

Chan, M. (2009). La atención primaria de salud, más necesaria que nunca. Revista Cubana Salud Pública, 35(4), Ciudad de La Habana, Cuba.

CRESAL (1998). Plan de Acción para Ia Transformación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. UNESCO, Caracas.

Fresán, M. (2004). La extensión universitaria y la Universidad Pública Reencuentro. Distrito Federal, México, (39), 47-54.

García, J.; Pérez, M. (2008). Repercusión de la comunicación de la ciencia en la extensión universitaria. En Trelles, I. & Rodríguez, M. (Coord). Universalización y cultura científica para el desarrollo local, Cátedra de Cultura Científica Félix Varela. Universidad de La Habana. Cuba. 60 – 76

Ginoris, J. (2009). La universidad en la época actual. Kennedy, I. (Editor). Fundamentos didácticos de la educación superior cubana, capítulo 1, páginas: 1- 24. Editorial Félix Varela, La Habana.

González, G. (2004). Extensión Universitaria: Una Visión, Un Cambio Necesario. Cuarta Convención Internacional de Educación Superior, Cuba.

González, G.; González, M. (2006). Extensión universitaria: una aproximación conceptual desde la perspectiva cubana. En: Revista Cubana de Educación Superior, XXVI (2), 69-76.

González, M. (2002). Un modelo de gestión de la Extensión Universitaria para la Universidad de Pinar del Río. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias. Pinar del Río: CECES.

Horrutinier, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de Estudio “E”. Carrera Licenciatura en Educación Física. Cuba.

Tunnermann, C. (2001). El nuevo concepto de extensión universitaria. En: Memorias V Congreso Iberoamericano de extensión, México

Downloads

Published

2019-04-09