Tecnocitizens: problematizing the relationship with social networks and digital consumption
Keywords:
Digital citizenship; new technologies; technological mediation; social networksAbstract
The goal of the outreach activity presented in this article was to complement formal education regarding the many aspects inherent in the relationship between Technology and Society, particularly pertaining to the exercise of human rights in the context of technical mediation. Thus, we intended to introduce into the school context a discussion regarding the ethical, political, economic, social and cultural considerations of new media platforms. The activity was carried out in different educational institutions both in Córdoba city and other cities of the province of Córdoba, and was designed for high school students.
To achieve our goals, we designed a card game called (En)Red/Ad*s, which allowed us to involve young people in the construction of knowledge regarding new technologies and platforms. By playing (En)Red/Ad*s and, thus, positioning themselves as owners and designers of a social network/media platform, it was possible to create a space where young people can reflect on and problematize their daily use and consumption of digital technologies. The development of critical thinking and social commitment led to laying the foundations necessary for their taking an active and instrumental role as digital citizens.
Downloads
References
Berti, A.; Alaluf, M. y Cáceres, E. (2017) “El audiovisual, lo digital y la especificidad del medio” Revista Avances, 26, pp. 87-100.
Berti, A.; Berlaffa, M. y Minolli, J. (2019) “¿Dónde está el cine?: Los archivos cinematográficos on-line en la Argentina”. El ojo que piensa. Revista de cine iberoamericano. Núm. 18, enero-junio 2019, pp. 111-127.
Latour, B. (2001). La esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona – España. Gedisa.
Núñez Jover, J.. (2002) Ética, ciencia y tecnología: Sobre la función social de la tecnología. Revista de la Sociedad Española de Historia de las Ciencias y de las Técnicas, ISSN 0210-8615, Vol. 25, Nº 53, 2002, pp. 459-484.
Pacheco, M., (2004), “Reflexiones en torno a la construcción del espacio de la extensión universitaria hoy”. Cuadernos de Educación, 3 (3), pp. 21-30.
Parra, H. Z. M. (2015). Citizen science: modes of participation and informational activism. En Albagli, S. M.; Maciel, L. & Abdo, A. H. (Eds.). Open Science, open issues. Brasilia: Ibict, pp. 113-132. Recuperado a partir de http:/livroaberto.ibict.br/handle/1/1061
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).