Filosofía y educación: pensando otras infancias
Keywords:
Philosophy; childhoods; kindergarten; participatory action-researchAbstract
Within the framework of the participatory action-research project “Creating worlds: asking, thinking, imagining with children in a space of Philosophy”, which has been proposed to the University Secretary of Outreach of the National University of Córdoba (2018/2019), we worked altogether with five-year old children from four municipal kindergartens of Córdoba city during four months. The main objective of the experience was to generate alternative collective learning spaces. Therefore, through various pedagogical devices, we proposed Philosophy as a tool for thinking childhoods and opening thinking horizons around different topics: Philosophy, the World and Children’s rights. Taking equality as a principle, we pondered collective work and the construction of this space as a way of encouraging active participation of all its members. This perspective turned out to be fundamental for the unfolding of the project’s grounding values: dialogue, cooperation and solidarity. The workshop’s dynamics made possible to question different points of view and to elaborate new answers around the topics the children were curious about. They asked questions, shared concerns, and unfolded their curiosity to discover new horizons as reflective subjects.
Downloads
References
Cano, A. (2012). La metodología de taller en los procesos de Educación Popular. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2 (2), (pp.22- 51).
Castellano, J. J. (2017). La revolución de los vínculos (Niños, niñas y jóvenes como sujetos de derechos). Córdoba: Alción Editora.
Contreras Domingo, J. (s/f). La investigación en la acción. Cuadernos de Pedagogía. 224 (pp.7 -28).
Freire, P. (2008). Cartas a quien pretende enseñar. Segunda edición. Buenos Aires: Siglo XXI.
Durán, M. y Kohan, W. (noviembre, 2016). “Simón Rodríguez y la infancia de una filosofía”. Para Juanito – Revista de educación popular y pedagogías críticas. Año 4, Nº 11. p. 7.
Meirieu, P. (2016). Una llamada de atención. Carta a los mayores sobre los niños de hoy. Buenos Aires: Paidós.
Schulz, M. (1998). El taller ¿es o se hace? Buenos Aires: magisterio del Río de La Plata.
Tenti Fanfani, E. (compilador). (2000). La escuela constructora de subjetividad. Buenos Aires: Lozada. UNICEF.
Untoiglich, G. et.al (2013). En la infancia los diagnósticos se escriben con lápiz: la patologización de las diferencias en la clínica y la educación. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).