(Co) construyendo Salud: talleres orientados a la formación de Operadoras Sociocomunitarias
Keywords:
Health Education; Social Community Operators; health-disease process; workshop; knowledge disseminationAbstract
This project aimed to work with women who play key roles in their respective communities by keeping dining places, day care nurseries and work cooperatives open and functional, and by organizing gender workshops, among other activities. Thus, these women’s work encourages the psycho-social development and the material survival of numerous families, while they also struggle to transform the structural conditions in which such families live.
Our intervention consisted of a series of meetings oriented towards stimulating the development of these women’s reflective and critical practices, encouraging them to use community strategies for the promotion and protection of individual and collective health. Accordingly, it entailed a proposal for Health Education (HE). We developed the notion of Social Community Operators (SCO) considering the transformative potential involved in providing these women with tools that allow them to improve both the identification of certain problems and their adequate systematization and referral/response. At the same time, these women are expected to perform the role of knowledge disseminators through their daily dialogue with their communities. Therefore, by means of the training of SCO, we seek to promote the co-construction of health strategies.
Downloads
References
Álvarez-Dardet Díaz, C., & Colomer Revuelta, C. (2000). Promoción de la salud y cambio social. España: Elsevier.
Carvajal, J. C. (2005). Territorio y cartografía social. Fortalecimiento de las Organizaciones pertenecientes a la Asociación de Proyectos Comunitarios. Asociación de Proyectos Comunitarios. Recuperado de http://moutonnoir.org/francesmedico/wp-content/uploads/ 2014/06/Modulo_0_ Territorio.pdf
Dávila, A. (2014). Área de la Psicología Sanitaria. [Ap. De cátedra, Psicología Sanitaria]. Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
Fals Borda, O. (1978). Por la praxis: el problema de cómo investigar la realidad para transformarla. Ponencia presentada en el Simposio Internacional de Cartagena, (Vol I), 209-249.
Martín-Baró, I. (1986). Hacia una psicología de la liberación. Boletín de psicología, 22(1), 219-231.
Riquelme Pérez, M. (2012). Metodología de educación para la salud. Pediatría Atención Primaria, 14, 77-82.
Videla, M. (1998). Prevención: intervención psicológica en salud comunitaria. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Cinco.
Zaldúa, G., Sopransi, M. B., & Veloso, V. (2006). Dispositivo taller: Modalidad de construcción de saberes y prácticas autogestivas en salud. Anuario de investigaciones, 13, 249-258
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).