El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad

Authors

  • Antonella del Valle Dan Córdoba Departamento de Ciencias Farmacéuticas, UNITEFA-CONICET, Facultad de Ciencias Químicas, Universidad Nacional de Córdoba. Argentina
  • Vanesa Beatriz Sterren Departamento de Ciencias Farmacéuticas, UNITEFA-CONICET, Facultad de Ciencias Químicas, Universidad Nacional de Córdoba. Argentina.

Keywords:

laboratory; virtuality; university extension; ICT

Abstract

The COVID-19 pandemic has forced us to change and rethink our outreach practices. In this respect, digital tools represent an important resource that could complement and enhance face-to-face activities. In this paper, we intend to share some tools that we have used and that could contribute to improving interaction in various contexts. These actions were performed within the framework of an articulation project between the School of Chemical Sciences (National University of Córdoba, Córdoba) and No. 15 High School (Catamarca) called “Creating spaces of interaction for the construction of a school laboratory.” The proposal included activities carried out on social networks such as WhatsApp and Instagram and workshops held among teachers and among teachers and students. This experience has made it possible to build bonds between the members of the project by promoting egalitarian dialogue, teamwork, and the use of virtual environments by teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cornejo, J. N., & Robles, M. B. (2016). Articulación e integración del sistema educativo argentino: el rol de la extensión universitaria. E+E: Estudios De Extensión En Humanidades, 4(4).

Flores, J., Caballero Sahelices, M. C., & Moreira, M. A. (2009). El laboratorio en la enseñanza de las ciencias: Una visión integral en este complejo ambiente de aprendizaje. Revista de investigación, 33(68), 75-111.

Galán, L. C. (2020). La extensión universitaria en época de COVID-19. Revista ECONO. Facultad de Ciencias Económicas. UNLP, (20).

Garnica, D. F. P., & Albarracín, J. D. H. (2021). Entornos formativos y apuestas emergentes desde las tic. Inclusión y Desarrollo, 8(1), 158-174.

Macalupú Caro, Y.C. (2021). Actitud, uso y dominio de las tecnologías de la información y la comunicación en docentes. (Tesis de grado). Universidad Marcelino Champagnat, Facultad de Educación y Psicología. Lima, Perú.

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la educación superior, 49(194), 1-8.

Reyna, M. L. (2020). La extensión universitaria en emergencia (s): Pensar y trabajar con las comunidades en contextos de pandemia desde la Universidad Nacional del Litoral. + E: Revista de Extensión Universitaria, (12), 9.

Rua, A. M. L., & Alzate, Ó. E. T. (2012). Las prácticas de laboratorio en la enseñanza de las ciencias naturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 8(1), 145-166.

Uribe Baas, A., Quiñonez Pech, S., Reyes Cabrera, W., Zapata Gonzáles, A. (2021). Percepción de los estudiantes del nivel secundario respecto al uso de las TIC. En Zapata Gonzáles, A., Canto Herrera, P.J., Cisneros Chacón, E.J. Memoria del Congreso de Docencia, Investigación e Innovación Educativa 2020. (pp. 356-367). Universidad Autónoma de Yucatán, México.

Downloads

Published

2021-12-17