Ronda de Estudiantes. Dialogar y habitar el espacio en virtualidad
Keywords:
high school ; dialogue ; participation; onlineAbstract
The following text offers some reflections on the project Ronda de Estudiantes (Students’ Round Table) and its implementation online. The Students Round Table is coordinated by the department of Vocational Guidance of the Secretary of Student Affairs from the National University of Cordoba and has been carried out every year since 2018. Its aim is to discuss and exchange experiences between students from high school and university on the matter of enrolling on higher education. During the year 2020 we implemented this practice (which in the past was conducted face to face) online due to the pandemic. Based on this experience we asked ourselves: How did the virtual space work out? How did we introduce the university via the online modality since we couldn’t physically reach out to the schools any longer? How did we overcome anonymity? How did we listen to the different voices and experiences through a screen? How can we make use of digital tools to facilitate participation without also deepening the inequality in the access of it, be it due to the lack of material resources or the necessary digital literacy? We also wondered which actions we should continue proposing and how to implement them online in such a way that we can continue to understand the right to education the perspective of collective construction.
Downloads
References
Arata, N. (2020) La escuela frente a la pandemia. Entre la defensa de lo común y la búsqueda de alternativas. En Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Comp. Inés Dussel, Patricia Ferrante y Darío Pulfer. Recuperado en http://www.grade.org.pe/creer/archivos/pensarlaeducacion.pdf
Pal Pelbart, P. (2021) Elementos para una cartografía de lo grupal. En: http://lobosuelto.com/elementos-para-una-cartografia-de-lo-grupal-peter-pal-pelbart/
Preciado, P. (2019) Un apartamento en Urano. Crónicas de un cruce. Buenos Aires: Anagrama.
Schwartzman, G.; Tarasow, F. y Trech, M. (2014) Dispositivos tecnopedagógicos en línea: medios interactivos para aprender. En Aprendizaje abierto y aprendizaje flexible: más allá de formatos y espacios tradicionales. ANEP-Ceibal, Montevideo, 2014. Disponible en: http://www.pent.org.ar/institucional/publicaciones/dispositivos-tecnopedagogicos-linea-medios-interactivos-para-aprender
Stengers, I - Pignarre, P. (2018) La brujería capitalista. Buenos Aires: Hekht. Colección Pyra.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).