Between poems and fanzines: problematizing fat-hater experiences from an extension project
Keywords:
Poetry; fanzines; community workshops; fat-hateAbstract
This article aims to present results of the project Mujeres Activando: experiencias de talleres literarios como espacios para problematizar discursos y prácticas gordo-odiantes (Women Activating: experiences of literary workshops as spaces to problematize fat-hating discourses and practices). The project took place throughout the year 2021 within the group with the same name. The central objective was to reactivate other workshops called Poesía Resiliente (Resilient Poetry) that had taken place between 2016 and 2017 and had been part of the activities organized as part of the project titled Mujeres Activando. These spaces were considered safe by those who participated in the activities and issues such as gender violence and the construction of slum identities were addressed. The outreach project aimed to recover these spaces of community dialogue between women in which they could share their experience in relation to everyday violence on varied corporealities. This article will first refer to the creation of Mujeres Activando in its particular context. Then, it will describe the work carried out in the workshops. It is hoped that the importance of the meetings for the participants in the workshops is clearly reflected on this article, together with the production of fanzines as one of the unexpected elements in the process of letting ourselves get carried away by the territorial drifts.
Downloads
References
Boero, N. (2009). Fat kids, working moms, and the “epidemic of obesity”. Race, class, and mother shame. En: Rothblum, E. y Solovay, S. (eds.), The fat studies reader, pp. 162-169. Estados Unidos: New York University Press.
Contrera, L. (2019). De la patología y el pánico moral a la autonomía corporal: gordura y acceso a la salud bajo el neoliberalismo magro. En: Fundación Soberanía Sanitaria (comps.), Salud feminista. Soberanía de los cuerpos, poder y organización, pp. 49-73. Buenos Aires: Tinta Limón.
Contrera, L. y Cuello, D. (2016). Neoliberalismo magro. En: Contrera, L. y Cuello, D. (comps.), Cuerpos sin patrones. Resistencias desde las geografías desmesuradas de la carne, pp. 127-128. Buenos Aires: Madreselva.
Garrido, J. y Tamagnini, M. (2015). Haciendo puentes con cosas que cuentan. Revista EXT, núm. 6. Córdoba: Secretaría de Extensión, Universidad Nacional de Córdoba. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/11451
López, M. (2012). Extensión universitaria. Situación actual y aportes metodológicos. Jujuy: Universidad Nacional de Jujuy.
Moreno, L. (2018). Gorda vanidosa. Sobre la gordura en la era del espectáculo. Buenos Aires: Ariel.
Rodríguez Torres, M. y Checchia, C. (2020). Direito à poesía: creando aberturas en la universidad, la cárcel y la literatura. Athenea Digital, vol. 20, núm. 3. España: Departament de Psicologia Social, Universitat Autònoma de Barcelona. https://atheneadigital.net/article/view/v20-3-rodriguez-checchia
Tejada, C., Heredia, F. y Liarte Tiloca, A. (2021). “La participación virtual cuesta mucho”. Encuentros y transformaciones en los avatares de un proyecto de extensión. En: Carignano, M. y Romero, F. (coords.), (Re)hacer extensión en contextos de pandemia. Emergencias y emergentes, pp. 169-189. Córdoba: Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba.
Vigarello, G. (2011). Las metamorfosis de la gordura. Historia de la obesidad desde la Edad Media hasta el siglo XX. Buenos Aires: Nueva Visión.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).