From the UNS to the productive environment: an extension experience

Authors

  • Lorena Tedesco Departamento de Economía, Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca, Argentina
  • Valeria Scherger Departamento de Economía, Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca, Argentina

Keywords:

Extension; Companies; Business Plan; Coaching

Abstract

University extension is a function which is gaining more and more importance for teachers and which also involves the non-teaching university staff and the students. This stems from the need to link universities with the environment and, with greater emphasis, if those institutions are public.

This paper briefly comments on the leading role of extension and presents a project of the Department of Economics of the National University of the South (UNS) of Bahía Blanca (Argentina) which has been run since June 2022 to the present.

Free coaching sessions were given to fifteen small and medium-sized businesses and individual entrepreneurs, who received advice on costs, business plan and marketing strategies.

The main objective was to involve ten teachers and eight advanced students in a task typical of their professional role to respond to the demands of the productive environment. The motivation was given by a survey carried out by that school between July and August 2021 among these types of companies in Bahía Blanca. The results of this survey highlighted the need for companies to have tools that allow them to improve the operation of their businesses.

The feedback from the employers was very gratifying because they stated that they used the knowledge acquired, while the students were able to "learn by doing" and the teachers were able to teach beyond the classroom. Undoubtedly, the proposal will be repeated, rethinking certain adjustments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carballeda, A. (2021). El territorio como dispositivo de intervención en lo social. Revista Diversidad de las Culturas, 1 (1), 90-99. Recuperado el 31 de agosto de 2023 de https://diversidadcultural.unju.edu.ar/sistema/art_originales/EL%20TERRITORIO%20COMO%20DISPOSITIVO%20DE%20INTERVENCI%C3%93N%20EN%20LO%20SOCIAL.pdf

Confederación Argentina de la Mediana Empresa (CAME) (2121a). Informe IMAF- Emprendedores. Recuperado el 25 de abril de 2023 de https://www.redcame.org.ar/advf/documentos/2021/04/608af1c1495e7.pdf

Confederación Argentina de la Mediana Empresa (CAME) (2021b). Informe IMAF- PyMEs. Recuperado el 25 de abril de 2023 de https://www.redcame.org.ar/advf/documentos/2021/04/608af1c147b57.pdf

Ibañez, M.M., Martínez, C., Orazi, S., London, S., & Castellano, A. (2021). Encuesta sobre endeudamiento de comercios en Bahía Blanca, Departamento de Economía UNS, Ecodata. Recuperado el 20 de abril de 2023 de www.ecodata.uns.edu.ar/encuesta-sobre-endeudamiento-de-comercios-en-bahia-blanca

Kantis, H. & Angelelli, P. (2020). Los ecosistemas de emprendimiento de América Latina y el Caribe frente al Covid 19. Impacto, necesidades y recomendaciones, BID. Recuperado el 10 de abril de 2023 de https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Los-ecosistemas-de-emprendimiento-de-America-Latina-y-el-Caribe-frente-al-COVID-19-Impactos-necesidades-y-recomendaciones.pdf

Lupi, C. (2017). Practicar la universidad: nuevas formas de pensar la extensión. Actas de Periodismo y Comunicación, 2 (1). Recuperado el 20 de marzo de 2023 de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/3871

Martínez, C., Tarayre, C., Elías, S., Martinez, L., Scherger, V., & Pasciaroni, C. Impacto económico de la crisis COVID-19 sobre la Pyme en Argentina. Relevamiento organizado por el Observatorio Iberoamericano de la MiPyME y la Fundación para el Análisis Estratégico y Desarrollo de la Pequeña y Mediana Empresa (FAEDPyME). Recuperado el 20 de marzo de 2023 de https://www.ecodata.uns.edu.ar/impacto-economico-de-la-crisis-covid-19-sobre-la-pyme-en-argentina/

Secretaría General Iberoamericana. Encuesta Iberoamericana de la MiPyme. Apostando por las micro, pequeñas y medianas empresas para el crecimiento y la prosperidad. Recuperado el 23 de marzo de 2023 de https://www.segib.org/wp-content/uploads/Encuesta-Iberoamericana-de-la-Mipyme-2022.pdf

Scherger, V., Martinez, L., Orazi, S., Lauman, & Pereyra Huertas, C. Encuesta Impacto de la Pandemia en PyMEs y Microemprendedores: Resultados finales del relevamiento 2021. Recuperado el 6 de septiembre de 2022 de https://www.ecodata.uns.edu.ar/2022/09/

Sgro, M. & Olivera, A. (9 al 11 de abril de 2014). ¿Extensión o comunicación? Sobre la necesidad de reactualizar un debate. [Presentación de paper]. Jornadas de Extensión del Mercosur, Tandil, Argentina. https://extension.unicen.edu.ar/jem/resumenes/163.pdf

Vázquez, I. & Castillo, J. (7 al 10 de enero de 2013). Extensión universitaria: un aporte para el desarrollo. [Presentación de paper]. Foro bienal Iberoamericano de Estudios de Desarrollo. Santiago de Chile, Chile. https://docplayer.es/20277612-Extension-universitaria-un-aporte-para-el-desarrollo.html

Yin, R. (1994). Case Study Research. Design and Methods, London: SAGE

Downloads

Published

2023-11-29