Training in extension curricularization at the UNPA
Keywords:
link between academic education and extensión; comprehensiveness of academic functionsAbstract
This article describes a training program on the integration of extension activities to the curriculum, carried out by the National University of Southern Patagonia, within the framework of strengthening the area. The proposal, developed with a distance-learning approach, facilitated the participation of teachers from the four Academic Units that make up UNPA. The coordination was led by two teachers from the National University of Litoral, Mariana Boffelli and Sandra Sordo, and with mentoring provided by four local teachers.
The course was divided into two stages: the first one with seminar dynamics and the presentation of theoretical aspects, and the second one with group work coordinated by the tutors. The strategy was based on the idea of the comprehensiveness of academic functions (Tommasino y Stevenazzi, 2017) to foster the development of a teaching model that prioritizes pedagogical relationships between students, teachers and social actors as a key component of the learning process and overcomes the unidirectional relationships of traditional extension, allowing for the exchange of knowledge and the consideration of real problems, alternatives, and potential solutions.
It was a rewarding experience that allowed for the development of a more in-depth comprehension of the integration of extension practices in the curriculum from a situated viewpoint and produced some intriguing cross-campus and cross-subject recommendations.
Downloads
References
Arocena, R. (2011). Prólogo. Curricularización de la extensión: ¿por qué, cuál, cómo? En Comisión Sectorial de Extensión y Actividades en el Medio (CSEAM). Cuadernos de Extensión Nº 1. Integralidad: tensiones y perspectivas. Montevideo: Cuadernos Extensión Universidad de la República.
Ávila Huidobro, Rodrigo; Elsegood,L; Garaño, I; Harguinteguy, F. (2014) Universidad, territorio y transformación social. Reflexiones en torno a procesos. Buenos Aires: UNDAV Ediciones.
Freire, Paulo (2010) ¿Extensión o Comunicación? La concientización en el medio rural. Buenos Aires. Siglo XXI
Michniuk, Natalia; Cienfuegos, Carla; Pucheta, Florencia (2019): Problemáticas Educativas: formación e intervención desde una perspectiva crítica, el desafío de la integralidad desde un Programa Institucional de la UNPA UARG. En S. Urquiza, G. Brener, G. Galli, (comps.) Educación e inclusión desde el Sur. Primer Congreso Internacional Eudeba, (pp 251-252).
Rafaghelli, Milagros (2013) La dimensión pedagógica de la extensión en Menéndes, G y otros. Integración, docencia y extensión: otra forma de enseñar y de aprender. Santa Fe: Ediciones UNL.
Tommasino, H., & Stevenazzi, F. (2017). Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. +E: Revista De Extensión Universitaria, 6(6), 120–129. https://doi.org/10.14409/extension.v1i6.6320
Tommasino, H. y Cano, A. (2017) Avances y retrocesos de la extensión crítica en la Universidad de la República de Uruguay. En Revista Masquedós. N. º 1, Año 1, pp. 9-23. Secretaría de Extensión UNICEN. Tandil, Argentina.
Tommasino, H., Medina, J.M., & Toni, M. (2018). Extensión Crítica, Integralidad y Sistematización, algunos abordajes teórico metodológicos en (Eds.) Medina, J. M., & Tommasino, H. Extensión crítica: construcción de una universidad en contexto: sistematizaciones de experiencias de gestión y territorio de la Universidad Nacional de Rosario. UNR, Secretaría de Extensión Universitaria, (pp. 15- 48).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Secretaría de Extensión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).