Tactical interventions on the relationship between canon, philosophy and writing
Main Article Content
Abstract
Abstract
In this article, we propose a kind of tactical reflection on the relationship between canon and philosophy from the perspective of the processes and operations that they deploy in an exercise of demarcation and reciprocal legitimation. There are reasons to associate canon with the disciplinary matrix, from a component that would be its condition, temporality. We understood it as the dissection table of the critical-conceptual work of philosophy. The philosophical canon is constituted as a historical textual materiality, a matrix that gestates and displays a normalized and cohesive praxis by certain ways of configuring time, either as a category or as a function that subtracts itself while ordering knowledge about the real.
Key words: Canon; Philosophy; Temporality; Writings.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms: Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Alike (by-nc-sa) Attribution License; no commercial use of the original work or any derivative works is allowed, the distribution of which must be done with a license equal to the one that regulates the original work.
b. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).
How to Cite
References
Acosta, Y. (2008). Filosofía latinoamericana y democracia en clave de derechos humanos. Montevideo: Nordan-Comunidad.
Aguer, B. (2018). Políticas del tiempo y políticas de la alteridad en las filosofías críticas latinoamericanas. Notas para una cronopolítica del conocimiento. Ponencia presentada en I Journée Internationale Études du Réseau «Perdre le Nord» «Perdre le Nord: territoires, subjectivités et épistémologies dans le Sud Global». Institut des Amériques, París. Recuperado de: https://www.conicet.gov.ar/new_scp/detalle.php?keywords=&id=48462&congresos=yes
Añon, V y Rufer, M. (2018). Lo colonial como silencio, la conquista como tabú: reflexiones en tiempo presente. Tabula Rasa, 29, 107-131. Recuperado de: https://doi.org/10.25058/20112742.n29.06
Ardiles, O. (1973). Bases para una destrucción de la historia de la filosofía en la América Indo-ibérica. Prolegómenos para una filosofía de la liberación. En AA.VV. (1973). Hacia una filosofía de la liberación (pp. 7-26). Buenos Aires: Bonum.
Arana Marcos, J. R. (1998). Platón, doctrinas no escritas: Antología. Servicio Editorial. Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibcrtsitatea.
Arendt, H. (2001). Hombres en tiempos de oscuridad. Barcelona: Gedisa.
Aristóteles (1995). Física. Madrid: Gredos.
Aristóteles (2000a). Retórica. Madrid: Gredos.
Aristóteles (2000b). Metafísica. Madrid: Gredos.
Arpini, A. (2003). La polémica entre Augusto Salazar Bondy y Leopoldo Zea. Una revisión crítica del historicismo en América Latina. En Arpini, A (ed.). Otros discursos. Estudios de Historia de las Ideas Latinoamericanas (pp. 45-70). Mendoza: UNCuyo.
Arpini, A. (2016). La polémica entre Augusto Salazar Bondy y Leopoldo Zea. Una bisagra en la historia de las ideas latinoamericanas. En Arpini, A. Filosofía, crítica y compromiso en Augusto Salazar Bondy. (pp. 179-203). Lima: Fondo Editorial del Congreso del Perú.
Arpini, A. y Ripamonti, P. (2019). Entre el campesino y el marino: interpelación a la enseñanza de la filosofía. En Guyot, V.; Fiezzi, N. (Comps.). Cuestiones de Filosofía de la Educación. Entre la enseñanza y la filosofía (pp. 63-82). San Luis: Nueva Editorial Universitaria-REDAFE.
Barthes, R. (2011). El grado cero de la escritura y nuevos ensayos críticos. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bhabha, H. (2002). El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.
Cerutti Guldberg, H. (2006). Filosofía de la liberación latinoamericana. México: FCE.
Césaire, A. (1955). Réponse à Depestre, poète haïtien (éléments d’un art poétique). Revue Présence Africaine, 1 y 2, 109-125.
Chakrabarty, D. (1999). La poscolonialidad o el artilugio de la historia. Quién habla en nombre de los pasados indios. En Dube, S. (comp). Pasados poscoloniales (pp. 623-658). México: El Colegio de México.
de Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano. 1. Artes de hacer. México D.F.: Universidad Iberoamericana.
de Certeau, M. (2006). La escritura de la historia. México D.F.: Universidad Iberoamericana.
De Oto, A. y Quintana, M. M. (2010). Biopolítica y colonialidad. Una lectura crítica de Homo Sacer. Tábula Rasa, 12, 47-72.
Fabian, J. (2019). El tiempo del otro. Cómo construye la antropología su objeto. Traducción Cristóbal Gnecco. Popayán: Universidad del Cauca.
Foucault, M. (2005). El orden del discurso. México: Tusquets.
Gaos, J. (1980). En torno de la filosofía mexicana. México: Alianza.
Hegel, G. W. F. (1991). Fenomenología del espíritu. México: FCE.
Heidegger, M. (1980). El ser y el tiempo. Buenos Aires: FCE.
Kuhn, T. (1991). La estructura de las revoluciones científicas. Buenos Aires: FCE.
Lepe-Carrión, P. (2014). Racismo filosófico: el concepto de ‘raza’ en Immanuel Kant, Filosofía Unisinos, 15-1, 67-83.
Marey, M. (2021). The discourse of secularism in agonistic-deliberative settings. En evaluación. (comunicación personal).
Martí, J. (1975). “Nuestra América”, en: Obras Completas, Vol. 6. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, 15-23.
Mignolo, W. (2003). Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal.
Mudrovcic, M. I (2019). The politics of time, the politics of history: who are my contemporaries? Rethinking History, 23:4, 456-473. Recuperado de: 10.1080/13642529.2019.1677295
Nietzsche, F. (1999). La ciencia jovial. Caracas: Monte Ávila Editores.
Ossandón, C. A. (1978). El concepto de “Normalidad Filosófica” en Francisco Romero. Revista de Filosofía Latinoamericana y Ciencias Sociales, 7-8, 138-158.
Park, Peter K. J. (2013). Africa, Asia, and the history of philosophy: racism in the formation of the philosophical canon, 1780–1830. Albany: Suny Press.
Roig, A. (1973). Bases metodológicas para el tratamiento de las ideologías. En AAVV. Hacia una filosofía de la liberación latinoamericana. Buenos Aires: BONUM.
Roig, A. (1977). De la historia de las ideas a la filosofía de la liberación. Anuario Latinoamericano, 10, (10), México, 47-72.
Roig, A. (1981). Teoría y crítica del pensamiento latinoamericano. México: FCE.
Romero, F. (1952). Sobre la filosofía en América. Buenos Aires: Raigal.
Rosenlee, L. L (2020). A Revisionist History of Philosophy. Journal of World Philosophies. 5, 121-176.
Rufer, M. (2020). El perpetuo conjuro: tiempo, colonialidad y repetición en la escritura de la historia. Historia y memoria, Número Especial, 271-306.
Spivak, G. Ch. (1998). ¿Puede hablar el sujeto subalterno? Orbis Tertius, 6, 175-235.