An approach a methodology of scientific research for assistant - students.

Authors

  • Ivón TC Novak Instituto de Biología Celular, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba.
  • Paola Antón Bejarano Instituto de Biología Celular, Facultad de CienciasMédicas, Universidad Nacional de Córdoba.
  • Fernando Marcos Rodríguez Instituto de Biología Celular, Facultad de CienciasMédicas, Universidad Nacional de Córdoba.

Abstract

Background. This work is presented from a «problematic» perspective in the attenipt to establish a dialogic relationship  between the educator and the student-subject. mediated by the object of knowledge. It is oriented to the integral education  of the helping students departing from a closer approach to the scientific research. This work was carried out by a teacher and two hired students. Objectives: This project was developed in relation with the profile required for the career of  medicine in the Faculty of Medicine of the National University of Cordoba which - among other aspects- addresses the importance of «adopting a positive attitudc towards research based on knowlcdge and the application of the scientific  methodology» and towards «the development of a responsible selflearning and continuous improvement» (sic). Thus, this  work tries to be aligned with this perspectives. Materials and Methods: I. Characterization of the scientific methodology. Search for bibliography and discussion of scientific works. II. Optimization of the methodology for the observation of  leucocytes: blood samples don ated by healthy people, noncoagulating with citrate or with EDTA (Blood reservoir of the  UNC (National University of Cordoba) n= 20. a) Blood smear of fuli blood. b) centrifugation at 200g of plasma and   aspiratcd leucocytes after erythro sed imentation and re suspension of the ccli peliet and cyto-dispersion. Cytological and  cyto-chemical techniques. Results: I. Deeper knowledge about blood fleid was achieved. It generated an appropriate atmosphere to produce scientific questioning and the activities involved in the process were carried out responsibly. II.  Better results were achieved using EDTA for the observation and analysis of leucocytes. Conclusions: It was possible to  attain the objedives for an approach to a scientific research as well as for a contribution towards a responsible  development in the continuous learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ivón TC Novak, Instituto de Biología Celular, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba.

    II Cátedra de Biología Celular, Histología y Embriología, 

  • Paola Antón Bejarano, Instituto de Biología Celular, Facultad de CienciasMédicas, Universidad Nacional de Córdoba.

    II Cátedra de Biología Celular, Histología y Embriología.

  • Fernando Marcos Rodríguez, Instituto de Biología Celular, Facultad de CienciasMédicas, Universidad Nacional de Córdoba.

    II Cátedra de Biología Celular, Histología y Embriología.

References

Freire, P. Pedagogía del Oprimido. Siglo Veintiuno Editores, Bs. Aires. 1985. Información acerca del Plan de Estudios de la Carrera de Medicina y del Perfil Profesional, extraída de la página: http:// www.fcm.unc.edu.ar/escuelas/medicina/.

Fainboin L, Geffner J. Introducción a la Inmunología Humana. Sta. Edición. Editorial Médica Panamericana. Bs. As. 2005.

Janeway CH, Travers P, Walport M, Schlomchik M. Immunobiología. El sistema inmunitario en condiciones de salud y enfermedad. Ed. MASSON, 2da cd, 2003.

Geneser, F. Histología. 3' cd. 5' reimp. Editorial Médica Panamericana, Buenos Aires, 2005. Textos de Biología Celular e Histología, de editoriales científicas.

Aguila, R et al. El Aprendizaje de las Ciencias como Investigación. Enseñanza de las Ciencias, N° extra. 1987.

Moreno González, A. La formación de profesores de ciencias en España o la frustración permanente del profesorado. enseñanza de las Ciencias, N° extra. 1987. Schatz, G. What Mitocondria Have Told Me. Molecular Biology of the Cdl; 2001; 12: 777-778.

Klimovsky, G. Las desventuras del conocimiento científico. Una introducción a la epistemología. A-Z Editora, Buenos Aires. 1994.

Cabral, HRA. Los linfocitos en la Enfermedad de Chagas. Estudio sobre algunos aspectos de la función linfocitaria. Editorial Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina, 1984.

Lillie RD. Simplification of the manufacture of Schiff reagent for use in histochemical proceclures. StainTechnol, 1951; 26:163.

Mac Manus JF. Histological demonstration of mucin after periodie acid. Nature.1946; 158: 202.

Cabral 1-IRA, Novak ITC, Rabino ZM, Robert GB. A simple method to restore exhausted Schiffreagent. J Histotechnol, 1997; 20 (1): 79-80.

Guidi, AH. Clasificación e identificación histoquímica de mucoproteínas, glicoproteínas y mucopolisacáridos. Servicio de patología HIGA Gral. San Martín, La Plata. 1994.

Prieto Mencheros. S, Amich Oliveras, S; Sague Martínez, ML. Laboratorio Clínico. Principios Generales. Editorial Interamericana Mcgraw Hill, 1993.

NovaklTC. La Formación de Ayudantes Alumnos. MEMORIAS de las III Jornadas de Enseñanza de la Biología. Rosario, 1996; 211-215.

Novak ITC y Fabro SP de. El Imprescindible Desafío de la Formación de Ayudantes Alumnos. Revista Médica de Córdoba, 1999; 87:25-28.

Downloads

Published

2019-10-25

Issue

Section

Educación Medica

How to Cite

1.
An approach a methodology of scientific research for assistant - students. Rev Fac Cien Med Univ Nac Cordoba [Internet]. 2019 Oct. 25 [cited 2024 Oct. 25];64(2):29-33. Available from: https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/med/article/view/25973