Multicomponent Nursing Intervention to Promote Handwashing Habits in Schoolchildren.
DOI:
https://doi.org/10.59843/2618-3692.v25.n44.46384Keywords:
Nursing Process, hand disinfection, Habits, school healthAbstract
Diarrheal diseases and respiratory infections represent the main reasons for school absenteeism, which if complicated, will be part of the mortality statistics in children under five years of age. In this sense, it is important to focus on hand washing and multicomponent interventions with theoretical references for behavioral changes to promote sustained and long-term behavior, washing hands with soap and water has been shown to be a life-saving hygiene habit. The Nursing professional, through the Nursing Care Process (PAE), has the necessary skills to design, implement and evaluate multicomponent interventions. Objective: implement a PAE aimed at schoolchildren to promote the habit of handwashing, through a multicomponent intervention and the theory of disruptive behavior. Methodology: community case study with PAE, implemented in a public and rural primary school in Yucatán, Mexico. For the assessment, brainstorming techniques, non-participant observation and social cartography were used. For the diagnostic process, results and interventions, the NANDA 2021-2023 taxonomy, NOC Results Classification and NIC Intervention Classification was used. Results: we worked with a diagnosis, a result and three interventions on health education, community environmental management and behavior modification. Conclusions: through the PAE and the multicomponent intervention, it was possible for the school population to generate a more active and committed practice with handwashing.
Downloads
References
1. Secretaria de Salud. Informes semanales para la Vigilancia Epidemiológica de Infecciones Respiratorias Agudas. [Online].; 2024 [cited 2024 febrero 19. Disponible en: https://www.gob.mx/salud/ documentos/informes-semanales-para-la-vigilancia-epidemiologica-de-infecciones-respiratorias-agudas-2024
2. Organización Mundial de la Salud. Enfermedades diarreicas. [Online].; 2017 [cited 2024 febrero 19. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/diarrhoeal-disease
3. Escamilla-Núñez Consuelo DSGCPLVFGEHCLMRNea. Tendencias en la prevalencia de IRA y EDA en la primera infancia y factores asociados: Ensanut 2012 y 100k. Salud Pública de México. 2021 abril; 61(6)
4. Secretaría de Salud. Programa de Acción Específico:¨Prevención y control de Enfermedades Diarreicas Agudas 2020-2024. [Online].; 2021 [cited 2024 marzo 6. Disponible en: https://www.gob.mx/cms/ uploads/attachment/file/706928/PAE_EDA_cF.pdf
5. Neal D. JVOHaWW. The Science of Habit: Creating Disruptive and Sticky Behavior Change in Handwashing Behavior Project. U, editor. Washington D.C.: USA; 2015
6. Alcalde-Parcés P., Vera-Remartínez E.J. Método científico y lenguaje enfermero estandarizado. Revista Española de Sanidad Penitenciaria. 2014; 16(1)
7. Ríos Jiménez AM, Artigas Lage M., Sancho Gómez , Blanco Aguilar C., Acedo Anta M., Calvet Tort , et al. Lenguajes enfermeros estandarizados y planes de cuidados. Percepción de su empleo y utilidad en atención primaria. Atención Primaria. 2020 diciembre; 52(10)
8. Aké Canul D.F., Morales Rojas M.E., Méndez Noh E., Cohuo Cob S.M., Vargas E. Diseño y validación de un instrumento para medir compromiso con el lavado de manos en menores de edad. Revista Cubana de Enfermería. 2022 diciembre; 38(4)
9. Estado IdSySSdlTd. Conoce la importancia del lavado de manos en el personal de salud. [Online].; 2022 [cited 2024 febrero 19. Disponible en: https://www.gob.mx/issste/articulos/conoce-la-importancia-del-lavado-de-manos-en-el-personal-de-salud?idiom=es
10. Herdman T., Kamitsuru S., Takáo Lopes C. Diagnósticos enfermeros: definiciones y clasificación. 2021-2023: Elseiver; 2021
11. Moorhead S. SEJMMM. Clasificación de resultados de enfermería (NOC): Medición de resultados en salud. 6th ed.: Elseiver; 2018
12. J.M. D. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). 7th ed.: Elseiver; 2018
13. Carlos S.A.J. Los principios de la bioética y el surgimiento de una bioética intercultural. Veritas. 2010 marzo;(22)
14. Vargas Chávez Y., Cortes Villarrea G. Una reflexión sobre valores y principios bioéticos. Revista Mexicana de Enfermería Cardiológica. 2010 agosto; 18(1-2)
15. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Censo de Población y Vivienda 2020. [Online].; 2020 [cited 2024 febrero 19. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/
16. Vázquez I. M.S. Diagnóstico social de los procesos de participación de las mujeres en la comunidad maya de Maní Yucatán. In In Guzmán M. e. Comunidades Multiculturales de México; una aproximación desde el Trabajo Social: Academia Nacional de Investigación en Trabajo Social; 2020. p. 82-107
17. Gobierno del Estado de Yucatán. Municipios de Yucatán. [Online]. [cited 2024 febrero 19. Disponible en: https://www.yucatan.gob.mx/estado/ver_municipio.php?id=47
18. Armstrong S., Wong C. Physical Activity Interventions Improve Quality of Life of Children With Obesity: Should We Expect Them to Also Decrease Body Mass Index? J Adolesc Health. 2019 septiemNE | 0 Intervención Multicomponente de Enfermería para Promover el Hábito del Lavado de Manos en Escolares. Trabajo recibido: 8 de abril de 2024. Trabajo aceptado: 23 de julio de 2024. Didier Francisco Aké Canul, Marco Esteban Moreales Rojas, Sheila Mariela Cohuo Cob, Maricela Balam Gómez, Gabriela Montserrat Chi Mex. NE | 0 Intervención Multicomponente de Enfermería para Promover el Hábito del Lavado de Manos en Escolares. Trabajo recibido: 8 de abril de 2024. Trabajo aceptado: 23 de julio de 2024. Didier Francisco Aké Canul, Marco Esteban Moreales Rojas, Sheila Mariela Cohuo Cob, Maricela Balam Gómez, Gabriela Montserrat Chi Mex.bre; 65(3)
19. Kwasnicka D. DSWMSF. Theoretical explanations for maintenance of behaviour change: a systematic review of behaviour theories. Health Psychol Rev. 2016 septiembre; 10(3)
20. Hagger M.S. W.M. DEBATE: Do interventions based on behavioral theory work in the real world? J. Behav. Nutr. Phys. A. 2019 abril; 16(1). 21. Sevil-Serrano J,AA,AA,SML,&GGL. Orientaciones para la comunidad científica sobre el diseño, implementación y evaluación de intervenciones escolares sobre promoción de comportamientos saludables. Cultura, Ciencia y Deporte. 2020; 15(46)
22. Millán-Navarro I,SSJ,TSMA,&AA. Efectos de un proyecto interdisciplinar de promoción de comportamientos saludables en estudiantes de educación primaria de un colegio rural. E-balonmano Com. 2023; 19(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sanatorio Allende
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.