School architecture of the Quinquennial Plan in the Province of San Juan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59047/2469.0724.v9.n11.41115

Keywords:

educational building, typological analysis, architectural conservation, educational environment, post earthquake

Abstract

The design of school buildings has been based on typological organizations that reflect the paradigms of an era. In Argentina, historically, the State has actively participated in the construction and conservation of these establishments. In San Juan, within the population of schools, one is recognized that stands out in number of repetitions, and that was elaborated at the national level within the framework of the Five-Year Plan (1945 to 1950). These school buildings were erected during the post-earthquake reconstruction period of 1944. The objective of this article is to identify and locate the infrastructures corresponding to said historical period and reflect on their current state of conservation. Likewise, a typological analysis is carried out regarding the characteristic functional, morphological, and technological aspects. It is concluded that these schools demand continuous maintenance and consolidation actions that allow them to achieve safety and habitability conditions to continue being part of the educational system. Likewise, it is urged that the remodeling and expansion works respect the original architectural guidelines in terms of rhythms and proportions and consider these school buildings as part of the provincial historical heritage.

References

Asociación gremial del Magisterio de Entre Ríos. (2015). Manual de mantenimiento escolar. https://agmer.org.ar/index/wp-content/uploads/2012/08/manual_infraestructura.pdf

Ballent, A. (1993). Arquitectura y ciudad como estéticas de la política. El peronismo en Buenos Aires, 1946-1955. Anuario IEHS, (8) 175-197. http://anuarioiehs.unicen.edu.ar/Files/1993/009%20-%20Arquitectura%20y%20ciudad%20como%20est%C3%A9ticas%20de%20la%20pol%C3%ADtica..pdf

Banco de Desarrollo de América Latina (04 de octubre de 2016). La importancia de tener una buena infraestructura escolar. Noticias. https://www.caf.com/es/actualidad/noticias/2016/10/la-importancia-de-tener-una-buena-infraestructura-escolar/

Brarda, A. (25-28 de octubre de 2020). La construcción de edificios escolares a mediados del siglo XX, en localidades cercanas a Rosario. XI Jornadas de investigación CAEAU FA-UAI, Buenos Aires-Rosario.

Buchbinder, P. (2014). Los cambios en la política social argentina y el impacto del terremoto de San Juan (1944). Iberoamericana, (55), 121–133. https://doi.org/10.18441/ibam.14.2014.55.121-133

Caminos Culturales. (17 de septiembre de 2018). La Escuela Normal Superior Sarmiento, un monumento histórico nacional testimonio de la arquitectura escolar del Siglo XX. Caminos Culturales. https://www.caminosculturales.com.ar/la-escuela-normal-superior-sarmiento-un-monumento-historico-nacional-testimonio-de-la-arquitectura-escolar-del-siglo-xx/

Cardellino, P., Vargas Soto, E., y Araneda, C. (2017). La evolución del diseño de aula escolar: los casos de Uruguay y Costa Rica. Architecture, City and Environment, 12(34), 97-122. https://doi.org/10.5821/ace.12.34.4785

Cattaneo, D. A. (2015). Arquitectura escolar moderna: interferencias, representación y pedagogía. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 6(1), 67-83. https://doi.org/10.18175/vys6.1.2015.06

Cattaneo, D. A. (2015). La arquitectura escolar moderna como campo de disputa pedagógica. Claves para una relectura de las escuelas primarias de Mendoza en la década de 1930. Registros, 11(12), 95-114.

Centro Argentino de Ingenieros. (s.f.). San Juan: Cuando la Ingeniería salva vidas y estructuras. CAI. https://cai.org.ar/san-juan-cuando-la-ingenieria-salva-vidas-y-estructuras/

Chiurazzi, T. (2020). Para una arqueología del dispositivo escolar. A&P Continuidad, 7(13), 142-147. https://doi.org/10.35305/23626097v7i13.291

Cremaschi, V. (2020). Viviendas del primer peronismo. La experiencia inicial en San Juan. Andinas 10(9), 01-15.

Durá Gúrpide, I. (23 de septiembre de 2016). Un espacio que enseña. Edificios escolares. Universidad. http://www.unidiversidad.com.ar/un-espacio-que-ensena

Espinoza, L. (2005). Arquitectura escolar en la provincia de Santa Fé (Argentina) durante la primera mitad del siglo XX. Arte Latinoamericano del siglo XX: otras historias de la historia, Zaragoza (España), 313-329. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=10698

Fossatti, M. E. (1-3 de septiembre de 2016). El espacio escolar del plan quinquenal: demandas y concreciones. V Congreso de Estudios sobre el Peronismo, Resistencia, Chaco. https://repositorio.unne.edu.ar/handle/123456789/48906

Fossatti, M. E. (2013). El paso de las palabras a los hechos: la arquitectura escolar pública en Resistencia durante el primer peronismo o la forma de la distribución. RIUNNE. Facultad de arquitectura y urbanismo. Universidad nacional del Nordeste. https://repositorio.unne.edu.ar/handle/123456789/28878

Fundación Bataller. (28 de febrero de 2013). El Colegio Nacional. Historias de San Juan. San Juan al Mundo. https://www.sanjuanalmundo.com/articulo?id=16922

Gobierno de San Juan. (09 de marzo de 2020). Pusieron a punto la Escuela Normal Superior Sarmiento. Si San Juan. Recuperado el 10/08/2022 de https://sisanjuan.gob.ar/planificacion-e-infraestructura/2020-03-09/20847-la-direccion-de-mantenimiento-y-obras-menores-puso-a-punto-la-escuela-normal-superior-sarmiento.

Gobierno de San Juan. (13 de septiembre de 2021). Dos emblemas culturales de San Juan, mejorados y restaurados. Si San Juan. Recuperado el 10/08/2022 de https://sisanjuan.gob.ar/planificacion-e-infraestructura/2021-09-13/35100-dos-emblemas-culturales-de-san-juan-mejorados-y-restaurados

Gobierno de San Juan. (18 de enero de 2022). Avanzan a buen ritmo obras clave para paliar los daños del terremoto. Si San Juan. Recuperado el 10/08/2022 de https://sisanjuan.gob.ar/planificacion-e-infraestructura/2022-01-18/38192-avanzan-a-buen-ritmo-obras-clave-para-paliar-los-danos-del-terremoto

Laciar, M.; Nieto, A.; Rosés, M.E. y Manzur, J. (junio de 2013). Eje cívico y arquitectura institucional moderna en la ciudad de San Juan, Argentina. Su planificación y concreción post-terremoto de 1944. V Seminario Internacional de Investigación en Urbanismo, Barcelona-Buenos Aires. https://doi.org/10.5821/siiu.5918

Liernur, J. y Aliata, F. (2004). Diccionario de arquitectura en la Argentina. Estilos, obras, biografías, instituciones, ciudades. Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas Mario J. Buschiazzo. Clarín Arquitectura. https://www.iaa.fadu.uba.ar/omp/index.php/iaa/catalog/book/diccarqarg

Michaux, M. C. (2014). Rehabilitación edilicia sustentable de viviendas tipología FONAVI localizadas en el Área Metropolitana de San Juan. Beca interna de investigación y creación. Facultad de Arquitectura Urbanismo y Diseño, Universidad Nacional de San Juan.

Municipios de Argentina. (27 de septiembre de 2023). La Provincia inauguró tres nuevos edificios escolares. https://municipiosdeargentina.com/la-provincia-inauguro-tres-nuevos-edificios-escolares/

Nacif, N., Martinet, M. y Espinosa M. (2011). Entre la idealización y el pragmatismo: planes para la reconstrucción de la ciudad de San Juan, Argentina (1944/1948). Revista Iberoamericana de Urbanismo (6), 5-17.

PROJOVI. (2017). Comportamiento térmico-energético de edificios escolares del Área Metropolitana de San Juan. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño. Universidad Nacional de San Juan.

PROJOVI. (2019). Estructura analítica para la calificación energética y de sustentabilidad en edificios escolares existentes del Área Metropolitana de San Juan. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño. Universidad Nacional de San Juan.

Puiggros, A. (2003). Qué pasó en la educación: breve historia desde la conquista hasta el presente. Galerna.

Quesada-Chaves, M. J. (2019). Condiciones de la infraestructura educativa en la región pacífico central: los espacios escolares que promueven el aprendizaje en las aulas. Revista Educación, 43(1), 1-35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44057415023

Rapoport, M. y Madrid, E. (2012). Historia económica, política y social de la Argentina (1880-2003). Emecé.

Ré. M. G. (2020). Eficiencia térmico-energética de edificios escolares en el Área Metropolitana de San Juan: propuesta metodológica de evaluación post-ocupacional [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad de Mendoza.

Roitman de Schabelman, D. (1996). San Juan, la Ciudad y el Oasis. EFU.

San Juan, G. (2008). Comportamiento energético – productivo y ambiental de la gestión de redes edilicias de educación. Un enfoque sistémico en el continuo de escalas del hábitat. [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de Salta.

Torres Gilles, C., y Maino Ansaldo, S. (13-17 de octubre de 2015). Evolución de los sistemas constructivos en la arquitectura escolar chilena del siglo XX. I Congreso Internacional Hispanoamericano de Historia de La Construcción, Segovia, España.

UNSJ. (2021). Post-terremoto 1944-1970. La imagen pensativa: Historia urbana y fotografía. https://laimagenpensativa.unsj.edu.ar/post-terremoto/

Vargas, B. A. (2016). Educación para el desarrollo sostenible (EDS) y arquitectura escolar. El espacio como reactivo del modelo pedagógico. Bordon, 68(1), 145-163. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68109

Vedoya, J. C. (1975). La magra cosecha 1868-1874. La Bastilla.

Vega Torres, D., y Acuña González, L. (2019). Análisis socioespacial de las instituciones educativas: estudio de caso del territorio escolar. Educación y Territorio, 9(16), 13-46.

Villar, R. (12 de julio de 2023). Refacciones y nuevas escuelas. El ministerio de Obras y Servicios Públicos entrega seis nuevos edificios escolares. Código docente. https://codigodocente.com.ar/2023/07/12/el-ministerio-de-obras-y-servicios-publicos-entrega-seis-nuevos-edificios-escolares/

Waisman, M. (16 de diciembre de 2020). Tipología. Plataforma de comunicación Tecnne. https://tecnne.com/biblioteca/marina-waisman-tipologia/

Zenoff, H. O. (27 de Junio de 2020). A 70 años de la construcción de escuelas del plan quinquenal en el Chaco. Norte. https://www.diarionorte.com/193459-a-70-anos-de-la-construccion-de-escuelas-del-plan-quinquenal-en-el-chaco

Published

2023-12-11

Issue

Section

ARTÍCULOS ARBITRADOS

How to Cite

School architecture of the Quinquennial Plan in the Province of San Juan. (2023). PENSUM, 9(11), 111-125. https://doi.org/10.59047/2469.0724.v9.n11.41115

Most read articles by the same author(s)