How to write and publish scientific articles with an emphasis on (PINE/PNIE)
HTML (Spanish)
PDF (Spanish)

Keywords

guide for scientific writing in PINE/PNIE
tips for publishing scientific articles in PINE/PNIE

How to Cite

Navarro, A. (2022). How to write and publish scientific articles with an emphasis on (PINE/PNIE). Pinelatinoamericana, 2(2), 90-106. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/pinelatam/article/view/38305

Abstract

In a concise, practical and colloquial way, the basic guidelines are provided for the writing and publication of scientific articles in several formats oriented to the four main aspects of the PINE/PNIE approach. It is especially devoted for all Health Area Professionals who, having vast clinical and care experience, as well as original results arising from their daily practice, do not yet have enough practice to publish them in periodical journals such as Pinelatinoamericana and other similar. Guidelines are proposed to identify the most appropriate formats to share the experiences and results of each author/s, as Editorials, Divulgation articles, Experimental Research, Clinical Cases, Brief Reviews, Book and Article Reviews, and Monographs. The article guides how to write the various sections, contents and verbs tenses to be used according to the type of Manuscript, how to determine the authorship of a work and the administrative steps and epistolary exchanges with the Editors and Peer Reviewers of the articles sent for consideration for publication, all this to facilitate its acceptance.

HTML (Spanish)
PDF (Spanish)

References

Argüello Caro, L.E., Banchio, G., y Dionisio, L. D. (2022). Estudio del perfil psicodinámico de agresores contra la pareja en presidiarios de un complejo carcelario en Córdoba, Argentina. Pinelatinoamericana, 2(1),27–41. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pinelatam/article/view/37219.

Bennett, J. M., Reeves, G., Billman, G. E., y Sturmberg, J. P. (2018). Inflammation-Nature's Way to Efficiently Respond to All Types of Challenges: Implications for Understanding and Managing "the Epidemic" of Chronic Diseases. Frontiers in medicine, 5, 316. https://doi.org/10.3389/fmed.2018.00316

Bloch, A., Arce, R. M., y Ochoa, A. X. (1989). El libro completo de las leyes de Murphy. Buenos Aires, Eudeba.

Cabrera Macias, Y., Alonso Remedios, A., López González, E., y López Cabrera, E. (2017). ¿Nos enferman las preocupaciones? Una respuesta desde la Psiconeuroinmunoendocrinología. MediSur, 15(6),839-852. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000600013&lng=es&tlng=es.

Castés, M. (2022). Programa de inmunoalfabetización basado en la psiconeuroinmunología, durante la pandemia del SARS-coV-2. Pinelatinoamericana, 2(1), 17–26. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pinelatam/article/view/37220.

Day R. A. (1990). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Publicación Científica (526). Boletín de la Oficina Sanitaria Panmericana (1), Organización Panamericana de la Salud. https://iris.paho.org/handle/10665.2/16794.

Díaz, G. T., Campanella, C., Reartes, G. A., López, C., Priotto, S., Wilson, V., Ávila, M. B., Fuente, G., y Repossi, G. (2021). Efectos beneficiosos del programa “Aprendiendo a vivir” sobre la salud psicoafectiva de adultos mayores diabéticos y no diabéticos de Carlos Paz, Córdoba, Argentina en tiempos de pandemia de COVID-19. Pinelatinoamericana, 1(1), 26–35. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pinelatam/article/view/36135

Espejel Martínez, R. y Vargas Morales, N. (2020). Impacto mediático digital de las fake news en México. Actas de Periodismo y Comunicación Social, 6(2). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/124136.

Eynard A. R. y Navarro A. (2007). Lineamientos prácticos para la redacción y publicación de artículos científicos en las Ciencias de la Nutrición. Diaeta (B. Aires),25, 23-30.

Eynard A. R. y Navarro A. (2008). El proceso de publicación de artículos científicos en las Ciencias Odontológicas. Claves de Odontología, 61, 47-57.

Ferrero, F. (2012). El hospital de niños más antiguo de América. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas de Córdoba, 69(3), 133-134. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/med/article/view/21118

Figar, S., Gómez Saldaño, A. M. Y Soriano, M. (2014). Cómo escribir un artículo científico en medicina: un paso a paso para no abandonar en el intento. (2a. ed.). Buenos Aires, Del hospital ediciones. https://www.hospitalitaliano.org.ar/multimedia/archivos/noticias_archivos/13/Notas_PDF/13_Corte_cmoEscribir.pdf.

García, C. y Heredia, C. (2018). Estrés crónico: ejemplo de interacción entre sistemas nervioso, inmuno y endocrino. Revista CON-CIENCIA, 6(2), 97-110. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2310-02652018000200010&lng=es&tlng=es.

Gibbs W. W. (1995). Lost science in the Third World. ScientificAmerican, 273(2), 92-99. file:///Users/bolis/Downloads/199508_092.pdf.

Kalinec, G. M., y Kalinec, F. (2022). Efectos de COVID-19 sobre los sistemas auditivo y vestibular de pacientes adultos y su asociación con estrés, ansiedad y depresión. Pinelatinoamericana, 2(1), 42–55. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pinelatam/article/view/36730.

Lèche, A., Bazzano, G., Hansen, C., Navarro, J. L., Marin, R. H. y Martella, M. B. (2014). Stress in wild Greater Rhea populations Rhea americana: effects of agricultural activities on seasonal excreted glucocorticoid metabolite levels. Journal of Ornithology, 155, 919–926. https://doi.org/10.1007/s10336-014-1074-4.

Mingo Ranea, M. L. (2022). Experiencias sensoriales tempranas y neurodesarrollo psiconeuroendocrinoinmunológico. Pinelatinoamericana, 2(1), 5–16. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pinelatam/article/view/36948.

Nieves-Cuervo G. M., Manrique-Hernández,E. F., Robledo-Colonia A. F., Grillo y Ardila, E. K. (2021). Infodemia: noticias falsas y tendencias de mortalidad por COVID-19 en seis países de América Latina. Revista Panamericana de Salud Pública, 45 (may), e44. https://doi.org/10.26633/RPSP.2021.44.

Pennycook, G., Epstein, Z., Mosleh, M., Arechar, A. A., Eckles, D., y Rand, D. G. (2021). Shifting attention to accuracy can reduce misinformation online. Nature, 592(7855), 590–595. https://doi.org/10.1038/s41586-021-03344-2.

Rivas Ruiz, F. (2017). Cómo publicar un artículo original en revistas científicas con factor de impacto. Pediatría Atención Primaria, 19(Supl. 26), 101-109. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322017000300014&lng=es&tlng=es.

Rovasio, R. A. (2020). Capítulo 5, en Roberto Rovasio. Ciencia y Tecnología en Tiempos Difíciles: desde la Ciencia pura a la Ciencia Neoliberal, (pp. 160-168). Villa María: Eduvim y UNC.

Schwartz Baruj, C. (2021). Modelo cognitivo de procesamiento de la información. Comprendiendo los procesos PINE de la cognición. Pinelatinoamericana, 1(1), 39–48. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pinelatam/article/view/36231.

Villalba, M. J. (14 de octubre de 2021). Fake news y WhatsApp: prevalece la idea de que solo afecta a otras personas. UNCiencia. https://unciencia.unc.edu.ar/comunicacion/fakenews-y-whatsapp-prevalece-la-idea-de-que-solo-afecta-a-otras-personas/.

Valentich, M. A. (2021). Comentario sobre el artículo “Psiconeuroinmunoendocrinología de la Respuesta al Estrés, el Ciclo Circadiano y la Microbiota en la Artritis Reumatoide” publicado por Julieta Henao Pérez y col, en la Revista Colombiana de Psiquiatría, 2021. Pinelatinoamericana, 1(1), 36–38. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pinelatam/article/view/36152.

Vera Villarroel, P. E. y Buela Casal, G. (1999). Psiconeuroinmunologia: relaciones entre factores psicológicos e inmunitarios en humanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 31(2), 271-289. https://www.redalyc.org/pdf/805/80531204.pdf.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pinelatinoamericana

Downloads

Download data is not yet available.