Análisis psicométrico de una escala de agotamiento emocional académico con la teoría de la respuesta al ítem

Main Article Content

Sofía Auné
Sergio Dominguez Lara
Horacio Attorresi

Abstract

The objective of this study was to analyze the Emotional Fatigue Scale (EFS), which evaluates academic emotional exhaustion (AEE), using the Item Response Theory (IRT). The sample was selected by accessibility and was comprised by 517 Peruvian psychology students (76% women). Furthermore, none of the items presented differential item functioning according to sex. Regarding the discrimination parameters, we found values that represent the ability of the response categories to distinguish between participants with different levels of AEE. In addition, items six, seven and nine showed the highest levels of discrimination. On the other hand, the distance between the threshold parameters was wide, indicating that it was possible to discriminate between different levels of AEE. The analysis with the test information function showed an acceptable precision in a wide range of AEE levels. It can be concluded that the EFS obtained excellent evidence of psychometric quality using the IRT.


 

Article Details

How to Cite
Análisis psicométrico de una escala de agotamiento emocional académico con la teoría de la respuesta al ítem. (2022). Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 14(3), 41-51. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v14.n3.29548
Section
Original Articles

How to Cite

Análisis psicométrico de una escala de agotamiento emocional académico con la teoría de la respuesta al ítem. (2022). Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 14(3), 41-51. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v14.n3.29548

References

Asociación Médica Mundial (1964). Declaración de Helsinki. Helsinki: AMM. Recuperado de: http://www.conamed.gob.mx/prof_salud/pdf/helsinki.pdf

Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: 10.6018/analesps.29.3.178511

Attorresi, H. F., Lozzia, G. S., Abal, F. J. P., Galibert, M. S., & Aguerri, M. E. (2009). Teoría de Respuesta al Item. Conceptos básicos y aplicaciones para la medición de constructos psicológicos. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 18(2), 179-188.

Auné, S. E., Abal, F. J. P., & Attorresi, H. F. (2019). Application of the Graded Response Model to a Scale of Empathic Behavior. International Journal of Psychological Research, 12(1), 49-56. doi: 10.21500/20112084.3753

Auné, S. E., Abal, F. J. P., & Attorresi, H. F. (2022). Modeling of the UCLA Loneliness Scale According to the Multidimensional Item Response Theory. Current Psychology, 41(3), 1213-1220. doi: 10.1007/s12144-020-00646-y

Baker, F. (1985). The basics of item response theory. Porstmouth: N. H. Heineman.

Birnbaum, A. (1968). Some latent trait models and their use in inferring an examinee’s ability. En F. M. Lord, & M. R. Novick (Eds.). Statistical Theories of Mental Test Scores. Reading, MA: Addison Wesley.

Bock, R. D., & Aitkin, M. (1981). Marginal maximum likelihood estimation of item parameters: application of an EM algorithm. Psychometrika, 46(4), 443-459. doi: 10.1007/BF02293801

Caballero, C., Breso, E., & González Gutiérrez, O. (2015). Burnout en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 32(3), 424-441. doi: 10.14482/psdc.32.3.6217

Caballero, C., Hederich, C., & Palacio, J. (2010). El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(1), 131-146.

Cai, L. (2012). flexMIRT: Flexible multilevel item factor analysis and test scoring [Computer software]. Seattle, WA: Vector Psychometric Group, LLC.

Cai, L., Thissen, D., & du Toit, S. (2011). IRTPRO user's guide. Lincolnwood, IL: Scientific Software International.

Chen, W-H., & Thissen, D. (1997). Local dependence indexes for item pairs using item response theory. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 22(3), 265-289. doi: 10.3102/10769986022003265

Colegio de Psicólogos del Perú (2017). Código de ética y deontología. Recuperado de: https://www.cpsp.pe/documentos/marco_legal/codigo_de_etica_y_deontologia.pdf

Dominguez-Lara, S., Fernández-Arata, M., Manrique-Millones, D., Alarcón-Parco, D., & Díaz-Peñaloza, M. (2018). Datos normativos de una escala de agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios de psicología de Lima (Perú). Educación Médica, 19(3), 246-255. doi: 10.1016/j.edumed.2017.09.002

Dominguez-Lara, S., Alarcón-Parco, D., Fernández-Arata, M., Tamayo-Agudelo, W., Bernal-Vargas, L., & Campos-Uscanga, Y. (2021). Invarianza factorial de una medida de burnout académico entre estudiantes universitarios de Perú, México y Colombia. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento 13(3), 70-86. doi: 10.32348/1852.4206.v13.n3.25946

Embretson, S. E., & Reise, S. (2000). Item Response Theory for Psychologists. Mahwah, NJ: Erlbaum Publishers.

Ferrando, P. J., & Lorenzo-Seva, U. (2017). Program FACTOR at 10: Origins, development and future directions. Psicothema, 29(2), 236-240. doi: 10.7334/psicothema2016.304

Fontana, S. (2011). Estudio preliminar de las propiedades psicométricas de la escala de desgaste emocional para estudiantes universitarios. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 3(2), 44-48. doi: 10.32348/1852.4206.v3.n2.5227

García, A., Escorcia, C., & Pérez, B. (2017). Síndrome de burnout y sentimiento de autoeficacia en profesores universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(2), 65-126. doi: 10.20511/pyr2017.v5n2.170

González Ramírez, M., & Landero Hernández, R. (2007). Escala de Cansancio Emocional (ECE) para estudiantes universitarios: propiedades psicométricas en una muestra de México. Anales de Psicología, 23(2), 253-257.

Hambleton, R. K., & Slater, S. C. (1997). Item Response Theory Models and Testing Practices: Current international status and future directions. European Journal of Psychological Assessment, 13(1), 21-28. doi: 10.1027/1015-5759.13.1.21

Herrera Torres, L. H., Mohamed Mohand, L., & Cepero Espinosa, S. (2016). Cansancio emocional en estudiantes universitarios. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, 9, 173-191. doi: 10.30827/dreh.v0i9.6888

Kroenke, K., Spitzer, R. L., & Williams, J. B. (2001). The PHQ-9: validity of a brief depression severity measure. Journal of General Internal Medicine, 16(9), 606-613. doi: 10.1046/j.1525-1497.2001.016009606.x

Langer, M. (2008). A reexamination of Lord’s Wald test for differential item functioning using item response theory and modern error estimation (Unpublished doctoral dissertation). University of North Carolina, Chapel Hill. Recuperado de: https://cdr.lib.unc.edu/concern/parent/fb4948756/file_sets/k930bx38r

Lazarsfeld, P. F. (1950). The logical and mathematical foundation of latent structure analysis. En S. A. Stoufer et al. (Eds.). Measurement and Prediction. Princeton: Princeton University Press.

Marenco-Escuderos, A., Suárez-Colorado, Y., & Palacio-Sañudo, J. (2017). Burnout académico y síntomas relacionados con problemas de salud mental en universitarios colombianos. Psychologia, 11(2), 45-55. doi: 10.21500/19002386.2926

Maslach, C., & Leiter, M. P. (2016). Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry, 15(2), 103–111. doi: 10.1002/wps.20311

Maydeu-Olivares, A., & Joe, H. (2005). Limited- and full-information estimation and goodness-of-fit testing in 2n contingency tables: A unified framework. Journal of the American Statistical Association, 100(471), 1009-1020. doi: 10.1198/016214504000002069

Maydeu-Olivares, A., & Joe, H. (2006). Limited information goodness-of-fit testing in multidimensional contingency tables. Psychometrika, 71(4), 713-732. doi: 10.1007/s11336-005-1295-9

Muñiz Fernández, J. (1997). Introducción a la teoría de respuesta a los ítems. Madrid: Ediciones Pirámide.

Nikodijević, A., Labrović, J. A., & Đoković, A. (2012). Academic Burnout Among Students at Faculty of Organizational Sciences. Education Management, 17(64), 47-53. doi: 10.7595/management.fon.2012.0019

Orlando, M., & Thissen, D. (2000). Likelihood-based item fit indices for dichotomous item response theory models. Applied Psychological Measurement, 24(1), 50-64. doi: 10.1177/01466216000241003

Orlando, M., & Thissen, D. (2003). Further investigation of the performance of S-χ2: An item fit index for use with dichotomous item response theory models. Applied Psychological Measurement, 27(4), 289-298. doi: 10.1177/0146621603027004004

Pendergast, L. L., von der Embse, N., Kilgus, S. P., & Eklund, K. R. (2017). Measurement equivalence: A non-technical primer on categorical multi-group confirmatory factor analysis in school psychology. Journal of School Psychology, 60, 65-82. doi: 10.1016/j.jsp.2016.11.002

Ramos, F., Manga, D., & Morán, C. (marzo, 2005). Escala de cansancio emocional (ECE) para estudiantes universitarios: Propiedades psicométricas y asociación. Trabajo presentado en 6º Congreso Virtual de Psiquiatría Interpsiquis. Recuperado de: https://psiquiatria.com/bibliopsiquis/escala-de-cansancio-emocional-ece-para-estudiantes-universitarios-propiedades-psicometricas-y-asociacion/

Rasch, G. (1960). Probabilistic Models for Some Intelligence and Attainment Tests. Copenhague: The Danish Institute for Educational Research.

Rosales Ricardo, Y., & Rosales Paneque, F. (2013). Burnout estudiantil universitario: Conceptualización y estudio. Salud Mental, 36(4), 337-345. doi: 10.17711/SM.0185-3325.2013.041

Samejima, F. (1968). Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores. Bulletin Research Series, 1-169. doi: 10.1002/j.2333-8504.1968.tb00153.x.

Schaufeli, W. B., Martínez, I. M., Pinto, A., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students. A cross – national study. Journal of Cross –Cultural Psychology, 33(5), 464-481. doi: 10.1177/0022022102033005003

Timmerman, M. E., & Lorenzo-Seva, U. (2011). Dimensionality Assessment of Ordered Polytomous Items with Parallel Analysis. Psychological Methods, 16(2), 209-220. doi: 10.1037/a0023353

Toland, M. (2014). Practical guide to conducting an item response theory analysis. The Journal of Early Adolescence, 34(1), 120-151. doi: 10.1177/0272431613511332

Tuithof, M., ten Have, M., Beekman, A., van Dorsselaer, S., Kleinjan, M., Schaufeli, W., & de Graaf, R. (2017). The interplay between emotional exhaustion, common mental disorders, functioning and health care use in the working population. Journal of Psychosomatic Research, 100, 8-14. doi: 10.1016/j.jpsychores.2017.06.018