Análisis psicométrico de una escala de agotamiento emocional académico con la teoría de la respuesta al ítem
Main Article Content
Abstract
The objective of this study was to analyze the Emotional Fatigue Scale (EFS), which evaluates academic emotional exhaustion (AEE), using the Item Response Theory (IRT). The sample was selected by accessibility and was comprised by 517 Peruvian psychology students (76% women). Furthermore, none of the items presented differential item functioning according to sex. Regarding the discrimination parameters, we found values that represent the ability of the response categories to distinguish between participants with different levels of AEE. In addition, items six, seven and nine showed the highest levels of discrimination. On the other hand, the distance between the threshold parameters was wide, indicating that it was possible to discriminate between different levels of AEE. The analysis with the test information function showed an acceptable precision in a wide range of AEE levels. It can be concluded that the EFS obtained excellent evidence of psychometric quality using the IRT.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
La RACC aplicará la licencia internacional de atribuciones comunes creativas (Reconocimiento 4.0 Internacional: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Bajo esta licencia, se permite cualquier explotación de la obra, incluyendo la explotación con fines comerciales y la creación de obras derivadas, la distribución de las cuales también está permitida sin ninguna restricción. Esta licencia es una licencia libre según la Freedom Defined. La única condición es que siempre y en todos los casos se cite a los autores y a la fuente original de publicación (i.e., RACC). Esta licencia fue desarrollada para facilitar el acceso abierto, gratuito y libre a trabajos originales científicos y artísticos.
How to Cite
References
Asociación Médica Mundial (1964). Declaración de Helsinki. Helsinki: AMM. Recuperado de: http://www.conamed.gob.mx/prof_salud/pdf/helsinki.pdf
Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: 10.6018/analesps.29.3.178511
Attorresi, H. F., Lozzia, G. S., Abal, F. J. P., Galibert, M. S., & Aguerri, M. E. (2009). Teoría de Respuesta al Item. Conceptos básicos y aplicaciones para la medición de constructos psicológicos. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 18(2), 179-188.
Auné, S. E., Abal, F. J. P., & Attorresi, H. F. (2019). Application of the Graded Response Model to a Scale of Empathic Behavior. International Journal of Psychological Research, 12(1), 49-56. doi: 10.21500/20112084.3753
Auné, S. E., Abal, F. J. P., & Attorresi, H. F. (2022). Modeling of the UCLA Loneliness Scale According to the Multidimensional Item Response Theory. Current Psychology, 41(3), 1213-1220. doi: 10.1007/s12144-020-00646-y
Baker, F. (1985). The basics of item response theory. Porstmouth: N. H. Heineman.
Birnbaum, A. (1968). Some latent trait models and their use in inferring an examinee’s ability. En F. M. Lord, & M. R. Novick (Eds.). Statistical Theories of Mental Test Scores. Reading, MA: Addison Wesley.
Bock, R. D., & Aitkin, M. (1981). Marginal maximum likelihood estimation of item parameters: application of an EM algorithm. Psychometrika, 46(4), 443-459. doi: 10.1007/BF02293801
Caballero, C., Breso, E., & González Gutiérrez, O. (2015). Burnout en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 32(3), 424-441. doi: 10.14482/psdc.32.3.6217
Caballero, C., Hederich, C., & Palacio, J. (2010). El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(1), 131-146.
Cai, L. (2012). flexMIRT: Flexible multilevel item factor analysis and test scoring [Computer software]. Seattle, WA: Vector Psychometric Group, LLC.
Cai, L., Thissen, D., & du Toit, S. (2011). IRTPRO user's guide. Lincolnwood, IL: Scientific Software International.
Chen, W-H., & Thissen, D. (1997). Local dependence indexes for item pairs using item response theory. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 22(3), 265-289. doi: 10.3102/10769986022003265
Colegio de Psicólogos del Perú (2017). Código de ética y deontología. Recuperado de: https://www.cpsp.pe/documentos/marco_legal/codigo_de_etica_y_deontologia.pdf
Dominguez-Lara, S., Fernández-Arata, M., Manrique-Millones, D., Alarcón-Parco, D., & Díaz-Peñaloza, M. (2018). Datos normativos de una escala de agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios de psicología de Lima (Perú). Educación Médica, 19(3), 246-255. doi: 10.1016/j.edumed.2017.09.002
Dominguez-Lara, S., Alarcón-Parco, D., Fernández-Arata, M., Tamayo-Agudelo, W., Bernal-Vargas, L., & Campos-Uscanga, Y. (2021). Invarianza factorial de una medida de burnout académico entre estudiantes universitarios de Perú, México y Colombia. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento 13(3), 70-86. doi: 10.32348/1852.4206.v13.n3.25946
Embretson, S. E., & Reise, S. (2000). Item Response Theory for Psychologists. Mahwah, NJ: Erlbaum Publishers.
Ferrando, P. J., & Lorenzo-Seva, U. (2017). Program FACTOR at 10: Origins, development and future directions. Psicothema, 29(2), 236-240. doi: 10.7334/psicothema2016.304
Fontana, S. (2011). Estudio preliminar de las propiedades psicométricas de la escala de desgaste emocional para estudiantes universitarios. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 3(2), 44-48. doi: 10.32348/1852.4206.v3.n2.5227
García, A., Escorcia, C., & Pérez, B. (2017). Síndrome de burnout y sentimiento de autoeficacia en profesores universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(2), 65-126. doi: 10.20511/pyr2017.v5n2.170
González Ramírez, M., & Landero Hernández, R. (2007). Escala de Cansancio Emocional (ECE) para estudiantes universitarios: propiedades psicométricas en una muestra de México. Anales de Psicología, 23(2), 253-257.
Hambleton, R. K., & Slater, S. C. (1997). Item Response Theory Models and Testing Practices: Current international status and future directions. European Journal of Psychological Assessment, 13(1), 21-28. doi: 10.1027/1015-5759.13.1.21
Herrera Torres, L. H., Mohamed Mohand, L., & Cepero Espinosa, S. (2016). Cansancio emocional en estudiantes universitarios. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, 9, 173-191. doi: 10.30827/dreh.v0i9.6888
Kroenke, K., Spitzer, R. L., & Williams, J. B. (2001). The PHQ-9: validity of a brief depression severity measure. Journal of General Internal Medicine, 16(9), 606-613. doi: 10.1046/j.1525-1497.2001.016009606.x
Langer, M. (2008). A reexamination of Lord’s Wald test for differential item functioning using item response theory and modern error estimation (Unpublished doctoral dissertation). University of North Carolina, Chapel Hill. Recuperado de: https://cdr.lib.unc.edu/concern/parent/fb4948756/file_sets/k930bx38r
Lazarsfeld, P. F. (1950). The logical and mathematical foundation of latent structure analysis. En S. A. Stoufer et al. (Eds.). Measurement and Prediction. Princeton: Princeton University Press.
Marenco-Escuderos, A., Suárez-Colorado, Y., & Palacio-Sañudo, J. (2017). Burnout académico y síntomas relacionados con problemas de salud mental en universitarios colombianos. Psychologia, 11(2), 45-55. doi: 10.21500/19002386.2926
Maslach, C., & Leiter, M. P. (2016). Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry, 15(2), 103–111. doi: 10.1002/wps.20311
Maydeu-Olivares, A., & Joe, H. (2005). Limited- and full-information estimation and goodness-of-fit testing in 2n contingency tables: A unified framework. Journal of the American Statistical Association, 100(471), 1009-1020. doi: 10.1198/016214504000002069
Maydeu-Olivares, A., & Joe, H. (2006). Limited information goodness-of-fit testing in multidimensional contingency tables. Psychometrika, 71(4), 713-732. doi: 10.1007/s11336-005-1295-9
Muñiz Fernández, J. (1997). Introducción a la teoría de respuesta a los ítems. Madrid: Ediciones Pirámide.
Nikodijević, A., Labrović, J. A., & Đoković, A. (2012). Academic Burnout Among Students at Faculty of Organizational Sciences. Education Management, 17(64), 47-53. doi: 10.7595/management.fon.2012.0019
Orlando, M., & Thissen, D. (2000). Likelihood-based item fit indices for dichotomous item response theory models. Applied Psychological Measurement, 24(1), 50-64. doi: 10.1177/01466216000241003
Orlando, M., & Thissen, D. (2003). Further investigation of the performance of S-χ2: An item fit index for use with dichotomous item response theory models. Applied Psychological Measurement, 27(4), 289-298. doi: 10.1177/0146621603027004004
Pendergast, L. L., von der Embse, N., Kilgus, S. P., & Eklund, K. R. (2017). Measurement equivalence: A non-technical primer on categorical multi-group confirmatory factor analysis in school psychology. Journal of School Psychology, 60, 65-82. doi: 10.1016/j.jsp.2016.11.002
Ramos, F., Manga, D., & Morán, C. (marzo, 2005). Escala de cansancio emocional (ECE) para estudiantes universitarios: Propiedades psicométricas y asociación. Trabajo presentado en 6º Congreso Virtual de Psiquiatría Interpsiquis. Recuperado de: https://psiquiatria.com/bibliopsiquis/escala-de-cansancio-emocional-ece-para-estudiantes-universitarios-propiedades-psicometricas-y-asociacion/
Rasch, G. (1960). Probabilistic Models for Some Intelligence and Attainment Tests. Copenhague: The Danish Institute for Educational Research.
Rosales Ricardo, Y., & Rosales Paneque, F. (2013). Burnout estudiantil universitario: Conceptualización y estudio. Salud Mental, 36(4), 337-345. doi: 10.17711/SM.0185-3325.2013.041
Samejima, F. (1968). Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores. Bulletin Research Series, 1-169. doi: 10.1002/j.2333-8504.1968.tb00153.x.
Schaufeli, W. B., Martínez, I. M., Pinto, A., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students. A cross – national study. Journal of Cross –Cultural Psychology, 33(5), 464-481. doi: 10.1177/0022022102033005003
Timmerman, M. E., & Lorenzo-Seva, U. (2011). Dimensionality Assessment of Ordered Polytomous Items with Parallel Analysis. Psychological Methods, 16(2), 209-220. doi: 10.1037/a0023353
Toland, M. (2014). Practical guide to conducting an item response theory analysis. The Journal of Early Adolescence, 34(1), 120-151. doi: 10.1177/0272431613511332
Tuithof, M., ten Have, M., Beekman, A., van Dorsselaer, S., Kleinjan, M., Schaufeli, W., & de Graaf, R. (2017). The interplay between emotional exhaustion, common mental disorders, functioning and health care use in the working population. Journal of Psychosomatic Research, 100, 8-14. doi: 10.1016/j.jpsychores.2017.06.018