Esquemas Maladaptativos Tempranos en Alumnos de Psicología e Ingeniería de Universidades de Lima Metropolitana

Main Article Content

Julio Alberto Melo Bernabel

Abstract

The main objective of the study was to identify the significant differences between early maladaptive schemas (EMTs) in samples of university students of psychology and engineering from universities in Metropolitan Lima. This was a descriptive, comparative study with a non-experimental, cross-sectional design. The sample consisted of 406 psychology and engineering students, selected under a non-probabilistic purposive sampling, with prior approval of the informed consent of each participant. A sociodemographic survey and the Early Maladaptive Schema Questionnaire (YSQ - S3) were used as instruments. The results show that there are significant differences in the 18 EMTs between the group of psychology and engineering students. Finally, this study will serve as a baseline for future research to compare EMTs in two or more independent populations, also, thanks to its results, it will be helpful for the creation and implementation of both prevention and intervention programs.

Article Details

How to Cite
Esquemas Maladaptativos Tempranos en Alumnos de Psicología e Ingeniería de Universidades de Lima Metropolitana. (2024). Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 16(2), 14-24. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v16.n2.33415
Section
Original Articles

How to Cite

Esquemas Maladaptativos Tempranos en Alumnos de Psicología e Ingeniería de Universidades de Lima Metropolitana. (2024). Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 16(2), 14-24. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v16.n2.33415

References

Abarca Osorio, C., & Tarrillo Llaja, E. (2018). Esquemas maladaptativos en choferes de transporte público de Lima. Revista Avances en Psicología, 26(1), 83-98. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2018.v26n2.1130

Aguirre Morales, M., Cirilo Acero, I., & Brocca Alvarado, P. (2018). Esquemas emocionales y dependencia emocional en estudiantes de Psicología de universidades de Lima Metropolitana. Cátedra Villarreal, 6(2), 145- 161. https://doi.org/10.24039/cv201862280

Agudelo-Vélez, D., Casadiegos-Garzón, C. P., & Sánchez-Ortíz, D. L. (2009). Relación entre esquemas maladaptativos tempranos y características de ansiedad y depresión en estudiantes universitarios. Universitas Psychologica, 8(1), 87-104. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/404

Basile, B., Tenore, K., & Mancini, F. (2019). Early maladaptive schemas in overweight and obesity: A schema mode model. Heliyon, 5(9), E02361. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02361

Caputto, I., Cordero, S., Keegan, E., & Arana, F. (2015). Perfeccionismo y esquemas desadaptativos tempranos: un estudio con estudiantes universitarios. Ciencias Psicológicas, 9(2), 245 – 257. https://doi.org/10.22235/cp.v9i2.612

Cárdenas Castro, J., & Arancibia Martini, H. (2014). Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G*Power: complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología. Salud & Sociedad, 5(2), 210-244. https://doi.org/10.22199/S07187475.2014.0002.00006

Collado Osorio, L., & Matalinares Calvet, M. (2019). Esquemas maladaptativos tempranos y agresividad en estudiantes de secundaria de Lima Metropolitana. Revista Persona, 22(2), 45-66. https://doi.org/10.26439/persona2019.n022(2).4564

Díaz Soto, C., & Álvarez Posada, J. (2017). Esquemas mal adaptativos tempranos del área de la autovaloración y satisfacción sexual en adultos jóvenes de la ciudad de Medellín. Medicina U.P.B. 36(1), 16-23. https://doi.org/10.18566/medupb.v36n1.a03

Gantiva Díaz, C. A., Bello Arévalo, J., Vanegas Angarita, E., & Sastoque Ruiz, Y. (2010). Relation between Excessive Consumption of Alcohol and Early Maladaptive Schemes in University Students. Revista Colombiana de Psiquiatría, 39(2), 362-374. https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60256-0

Gargurevich del Castillo, V. P. (2019). Esquemas Tempranos Mal Adaptativos en Jóvenes con Educación Superior Pertenecientes y No Pertenecientes a las Fuerzas Armadas [Tesis de licenciatura, Universidad Ricardo Palma]. https://hdl.handle.net/20.500.14138/2386

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). Mcgraw - Hill / Interamericana.

Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118

Huerta, R. E., Miljanovich, M., Aliaga, J., Campos, E., Ramírez, N., Delgado, E., Ramos, J., & Murillo, L. (2017). Esquemas disfuncionales tempranos y consumo de alcohol en estudiantes universitarios, según carrera profesional de una universidad pública de la ciudad de Lima. Revista de Investigación en Psicología, 20(2), 309-326. https://doi.org/10.15381/rinvp.v20i2.14043

Iruarrizaga, I., Estévez, A., Momeñe, J., Olave, L., Fernández-Cárdaba, L., Chávez-Vera, M. D., & Ferre-Navarrete, F. (2019). Dificultades en la regulación emocional, esquemas inadaptados tempranos, y dependencia emocional en la adicción al sexo o comportamiento sexual compulsivo en la adolescencia. Revista Española de Drogodependencias, 44(1), 76-103. https://www.aesed.com/upload/files/v44n1_art5.pdf

Iturregui Paucar, C. R. (2017). Esquemas disfuncionales tempranos y dependencia emocional en estudiantes universitarios de Lima Norte – 2017. [Tesis de maestría, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. https://hdl.handle.net/20.500.12866/3787

Jaller Jaramillo, C., & Lemos Hoyos, M. (2009). Esquemas desadaptativos tempranos en estudiantes universitarios con dependencia emocional. Acta Colombiana de Psicología, 12(2), 77-83. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/280/287

Khosravani, V., Mohammadzadeh, A., Bastan, F. S., Amirinezhad, A., & Amini, M. (2019). Early maladaptive schemas and suicidal risk in inpatients with bipolar disorder. Psychiatry Research, 271, 351-359. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.11.067

Ledesma, R., Macbeth, G., & Cortada De Kohan, N. (2008). Tamaño del efecto: revisión teórica y aplicaciones con el sistema estadístico vista. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(3), 425 –439. https://www.redalyc.org/pdf/805/80511493002.pdf

Matute Cruces, A. A. (2019). Propiedades psicométricas del Cuestionario de esquemas de Young (YSQ – S3) en muestra mixta peruana. [Tesis de pregrado, Universidad de Lima]. http://doi.org/10.26439/ulima.tesis/9302

Monteza Vásquez, S., & Yogui Takaesu, D. (2021). Esquemas desadaptativos tempranos y bienestar psicológico en pacientes que acuden a consulta externa en una Institución Prestadora de Servicios de Salud – IPRESS, Lima, 2020. Apuntes Universitarios, 11(2), 96-114. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.634

Moretti, M., & Casari, L. (2017). Satisfacción y motivación de la cirugía estética en mujeres y su relación con los esquemas desadaptativos tempranos. Revista Psicogente, 20(38), 222-239. https://doi.org/10.17081/psico.20.38.2543

Pérez Fernández, V., Gutiérrez Domínguez, M. T., García García, A., & Gómez Bujedo, J. (2017). Procesos Psicológicos Básicos. Un análisis funcional. Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://conductitlan.org.mx/05_historiadelapsicologia/Libros/L_Procesos_Psicologicos_Basicos_un_Analisi.pdf

Sánchez Carlessi, H., & Reyes Meza, C. (2015). Metodología y diseños en investigación científica (5ta ed). Business Support Anneth SRL.

Sánchez Padilla, M., Álvarez Chávez, A., Flores Cerón, T., Arias Rico, J., & Saucedo García, M. (2014). El reto del estudiante universitario ante su adaptación y autocuidado como estrategia para disminuir problemas crónicos degenerativos. Educación y Salud Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 2(4). https://doi.org/10.29057/icsa.v2i4.754

Sardarzadeh, S. (2017). Cognitive Schemas Have the Ability to Predict Emotional Schemas in Different Types of Anxiety Disorders. International Journal of Psychological and Brain Sciences, 2(6), 120-126. https://doi.org/10.11648/j.ijpbs.20170206.11

Sarubbi De Rearte, E., & Castaldo, R. I. (2013, 27-30 noviembre). Factores causales del estrés en los estudiantes universitarios. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR, Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/000-054/466

Torrejón Salmón, C. S. (2011). Ansiedad y afrontamiento en universitarios migrantes. [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/689

Turner, M. J., Aspin, G., & Gillman, J. (2019). Maladaptive schemas as a potential mechanism through which irrational beliefs relate to psychological distress in athletes. Psychology of Sport and Exercise, 44, 9-16. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2019.04.015

Urbiola, I., & Estévez, A. (2015). Dependencia emocional y esquemas desadaptativos tempranos en el noviazgo de adolescentes y jóvenes. Behavioral Psychology, 23(3), 571-587. https://www.behavioralpsycho.com/producto/dependencia-emocional-y-esquemas-desadaptativos-tempranos-en-el-noviazgo-de-adolescentes-y-jovenes/

Urbiola, I., Estévez, A., Jauregui, P., Perez-Hoyos, M., Arredondo, N. H. L., & Momeñe, J. (2019). Dependencia emocional y esquemas desadaptativos tempranos: estudio comparativo entre España y Colombia en relaciones de noviazgo. Ansiedad y estrés, 25(2), 97-104. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2019.10.001

Young, J. (1999). Cognitive Therapy for personality disorders: A Schema-focused approach (3ª ed.). Professional Resource Press

Young, J., & Klosko, J. (2012). Reinventa tu vida. Paidós.