Women and music in the criminal records of colonial Santiago de Chile (1750-1805)

Authors

  • Laura Fahrenkrog Cianelli Pontificia Universidad Católica de Chile. Universidad Andrés Bello. Chile

Keywords:

colonial musical practices, popular culture, women, criminal records

Abstract

Musical practices of women from the elites during the colonial period and the beginnings of the Republican era in Santiago, Chile, had a lot of visibility in the context of the tertulia. However, musical activities of women from the plebe have been scarcely studied. This is due mainly because the places where their musical performances were held were not mentioned in travelogues and other descriptions known, sources that have been traditionally used, in addition to written music, to study colonial musical practices. In this paper we would like to approach the involvement of women from the lower classes in Santiago's soundscape at the end of the colonial period by using criminal records, a source that has not yet been considered by urban musicology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARES QUEIJA Berta y Serge GRUZINSKI (coords.), Entre dos mundos. Fronteras Culturales y Agentes Mediadores, Sevilla, Escuela de Estudios Hispano-Americanos de Sevilla, 1997.

BAKER Geoffrey, Imposing Harmony. Music and Society in Colonial Cuzco, Durham y Londres, Duke University Press, 2008.

BARBIER Jacques A., Reforms and politics in Bourbon Chile. 1755-1796, Ottawa, University of Ottawa Press, 1980.

BARRIENTOS GRANDÓN Javier, La Real Audiencia de Santiago de Chile (1605-1817). La Institución y sus hombres, Madrid, Fundación Ignacio Larramendi, Fundación MAPFRE Tavera, 2000.

BLOCH Marc, Introducción a la Historia, México, FCE, 2000.

BURKE Peter, La cultura popular en la Europa moderna, Madrid, Alianza, 2005.

BURKE Peter, Formas de Hacer Historia, Madrid, Alianza, 2001.

CABILDO DE SANTIAGO, Actas del Cabildo de Santiago durante el período llamado de la Patria Vieja: (1810-1814), t. XIX, Colección de Historiadores de Chile y de Documentos relativos a la historia Nacional, t. XXXIX, Santiago, Imprenta Cervantes, 1910.

CARTER Tim, “El sonido del silencio: modelos para una musicología urbana”, Andrea BOMBI, Juan José CARRERAS y Miguel Ángel MARÍN (eds.), Música y cultura urbana en la edad moderna, Valencia, Universitat de València, 2005.

CHARTIER Roger, “‘Cultura popular’: retorno a un concepto historiográfico”, Manuscrits, núm. 12, 1994.

CORNEJO Tomás, “Testimonios y testigos: el problema de la fuente”, Tomás CORNEJO C. y Carolina GONZÁLEZ (eds.), Justicia, poder y sociedad en Chile: recorridos históricos, Santiago, Universidad Diego Portales, 2007.

CRUZ DE AMENÁBAR Isabel, La Fiesta: Metamorfosis de lo Cotidiano, Santiago, Universidad Católica de Chile, 1995.

DAVIS Natalie Z., Mujeres de los márgenes. Tres vidas del siglo XVI, Madrid, Cátedra, Universitat de València-Instituto de la Mujer, 1999.

DE RAMÓN Armando, Santiago de Chile (1541-1991). Historia de Una Sociedad Urbana, Santiago, Sudamericana, 2000.

DÍAZ MEZA Aurelio, “El Indio Don Juan (1744)”, Leyendas y Episodios Chilenos. En Plena Colonia IX, Santiago, Antártica, 1969.

ELI Victoria, “Nación e identidad en las canciones y bailes criollos”, Consuelo CARREDANO y Victoria ELI (eds.), La Música en Hispanoamérica en el siglo XIX, Colección Historia de la música en España e Hispanoamérica, vol. 6, Madrid, FCE, 2010.

FAHRENKROG Laura, “Aproximación a las prácticas musicales populares durante la Colonia (Santiago de Chile, s. XVIII)”, Neuma, año 4, vol. 2, 2011, pp. 66-90.

FAHRENKROG Laura, Prácticas musicales populares urbanas durante la colonia (Santiago de Chile, 1750-1810), Universidad de Salamanca, Tesis de Maestría, 2012.

FARGE Arlette, La atracción del Archivo, Valencia, Alfons el Magnànim, IVEI, 1991.

GINZBURG Carlo, El queso y los gusanos. El cosmos, según un molinero del siglo XVI, Barcelona, Muchnick, 1999.

GOICOVIC DONOSO Igor, “Ámbitos de sociabilidad y conflictividad social en Chile tradicional. Siglos XVIII y XIX”, Revista Escuela de Historia, año 4, vol. 1, núm. 4, 2005, disponible en: http://www.unsa.edu.ar/histocat/revista/revista04.htm.

ILLARI Bernardo, “The slave´s progress. Music as profession in criollo Buenos Aires”, Geoffrey BAKER y Tess KNIGHTON (eds.), Music and urban society in colonial Latin America, Cambridge, Madrid, Cambridge University Press, 2010, pp. 186-207.

LEÓN SOLÍS Leonardo, “Real Audiencia y bajo pueblo en Santiago de Chile colonial, 1750-1770”, Jaime VALENZUELA (ed.), Historias Urbanas. Homenaje a Armando de Ramón, Santiago, Universidad Católica de Chile, 2007.

MARTÍNEZ BAEZA Sergio, El libro en Chile, Santiago, Biblioteca Nacional, 1982.

PEREIRA SALAS Eugenio, Historia del Teatro en Chile. Desde sus orígenes hasta la muerte de Juan Casacuberta, Santiago, Universitaria, 1974.

PEREIRA SALAS Eugenio, Los orígenes del arte musical en Chile, Santiago, Imprenta Universitaria, 1941, pp. 28-60.

PURCELL Fernando, Diversiones y Juegos Populares. Formas de sociabilidad y crítica social. Colchagua, 1850-1880, Santiago, DIBAM, Lom, 2000.

RAMOS LÓPEZ Pilar, “Mujeres, música y teatro en el Siglo de Oro”, Marisa MANCHADO (comp.), Música y Mujeres. Género y Poder, Madrid, Horas y horas, 1998.

SAMUELS David W. [et. al.], “Soundscapes: Toward a Sounded Anthropology”, Annual Review of Anthropology, núm. 39, 2010.

SMALL Cristopher, “El Musicar: un ritual en el espacio social”, TRANS-Revista Transcultural de Música, núm. 4, 1999, disponible en: http://www.sibetrans.com/trans/.

SOCOLOW Susan, “Introduction”, Louisa S. HOBERMAN y Susan SOCOLOW (eds.), Cities and Society in Colonial Latin America, Albuquerque, University of New Mexico Press, 1993.

UNDURRAGA Verónica, “En busca de honor en Chile colonial: Viviendo de historias prestadas e identidades imaginadas”, Revista Archivo Nacional de Chile, núm. 4, 2007, pp. 60-69.

UNDURRAGA Verónica, Los Rostros del Honor. Identidades, representaciones y prácticas culturales de los grupos medios y populares en el Santiago del siglo XVIII,, Pontificia Universidad Católica de Chile, Tesis de Doctorado, 2008.

VALENZUELA Jaime, Las Liturgias del poder. Celebraciones públicas y estrategias persuasivas en Chile Colonial (1609-1709), Santiago, Centro de Investigaciones Barros Arana, DIBAM, Lom, 2001.

VERA Alejandro, “Transcending the walls of the churches: The circulation of music and musicians of religious institutions in colonial Santiago de Chile”, Geoffrey BAKER y Tess KNIGHTON (eds.), Music and urban society in colonial Latin America, Cambridge, Madrid, Cambridge University Press, 2010.

VIAL Gonzalo, “Los prejuicios sociales en Chile al terminar el siglo XVIII”, Boletín de la Academia Chilena de la Historia, año 32, núm. 73, 1965, pp. 14-29.

Downloads

Published

2014-12-31

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Women and music in the criminal records of colonial Santiago de Chile (1750-1805). (2014). Revista Electrónica De Fuentes Y Archivos, 5, 97-118. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/refa/article/view/33923