Theory and Pragmatics for a Critical Edition of Juan Domingo Perón’s Complete Works
DOI:
https://doi.org/10.70629/1853.4503.v.n.47401Keywords:
Juan Domingo Perón, complete work, bibliography, sourcesAbstract
A decisive figure in 20th century Argentine history, Juan Domingo Perón lacks a critical edition of his complete works. Fundamental device to deepen the study of Perón’s thought and political action, the two existing editions of Complete Works, one appeared in the 1980s and the other published since the end of the following decade, despite their important contribution to the accessibility of Peronian texts, they are initial exercises for a rigorous and systematic version of the texts, images and sounds associated with the three-time president of Argentina. This paper, after raising some conceptual considerations regarding “complete works” and a “critical edition”, analyzes the aforementioned Complete Works and, finally, proposes some guiding lines for a publication, following academic standards, of a digital and critical edition of Perón’s writings, speeches, and images.
Downloads
References
1. Acha, O. (2023). Rendimiento decreciente, ciencia normal o especialización: Reflexiones en torno a un cuarto de siglo de estudios históricos sobre el peronismo. Revista de Historia-Universidad Nacional del Comahue, 24, pp. 201-217.
2. Alak, J. C. (2001). Presentación. Perón, el Maestro. En J. D. Perón, Obras completas (Vol. 17/1). Buenos Aires: Fundación Hernandarias.
3. Alberdi, J. B. (1886). Obras completas. Buenos Aires: La Tribuna Nacional.
4. Amaral, S. y W. Ratliff (1991). Juan Domingo Perón: Cartas del exilio. Buenos Aires: Legasa.
5. Buonocore, D. (1952). Elementos de bibliotecología. Buenos Aires: Castellví.
6. Buonocore, D. (1976). Diccionario de bibliotecología (2.a ed.). Buenos Aires: Marymar.
7. Camaño, G. (2007). Presentación. En J. D. Perón, Obras completas (Vol. 28, p. IX-XVI). Buenos Aires: Fundación Hernandarias.
8. Chávez, F. (1999). Presentación a “Documentos del G.O.U.”. En J. D. Perón, Obras completas (Vol. 6). Buenos Aires: Fundación Hernandarias.
9. Chedid, S. (2006). Epílogo. En J. D. Perón, Obras completas (Vol. 28, pp. 371-382). Buenos Aires: Fundación Hernandarias.
10. Chiaramonte, J. C. y H. Klein (Eds.). (2017). El exilio de Perón: Los papeles del Archivo Hoover. Buenos Aires: Sudamericana.
11. Davies, O. (1984). Paul Celan, Gesammelte Werke in fünf Bänden by Beda Allemann, Stefan Reichert, Rudolf Bücher. The Modern Language Review, 80(4), p. 1002.
12. Eguren, A. (Ed.). (1972). Correspondencia Perón-Cooke. Buenos Aires: Parlamento.
13. Friedemann, S. (2023). Hacia una crítica de los usos del archivo: El caso de un documento anónimo asociado a Arturo Jauretche entre los papeles de Perón. Revista Electrónica de Fuentes y Archivos, 14(1), pp.109-124.
14. Galasso, N. (2005). Perón. Buenos Aires: Colihue.
15. Glenn, J. (1985). Gesammelte Werke by Paul Celan. The German Quarterly, 58(4), pp. 634-635.
16. Goloboff, M. (1975). Reseña. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 1(1), pp. 187-189. https://doi.org/10.2307/4529741
17. Gómez de Mier, E. (1999). Nota aclaratoria. En J. D. Perón, Obras completas (Vol. 6). Buenos Aires: Fundación Hernandarias.
18. Horvath, L. (1993). A Half Century of Peronism, 1943-1993: An International Bibliography. Stanford: Hoover Institution.
19. Jameson, F. (1981). The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. Ithaca: Cornell University Press.
20. Justo, A. P. (1938). Estudio preliminar. En B. Mitre, Obras completas (Vol. 1). Buenos Aires: Kraft.
21. Mas, R. y M. Prestía, (Eds.). (2021). Braden o Perón: El Libro Azul y el Libro Azul y Blanco. Los documentos que marcaron la campaña electoral más importante de la historia argentina. Buenos Aires: Ediciones IFAP-Columna-UPCN.
22. Page, J. (1984). Perón: Una biografía. Barcelona: Javier Vergara.
23. Pavón Pereyra, E. (1952). Perón: Preparación de una vida para el mando (1895-1942). Buenos Aires: Ediciones Espiño.
24. Pavón Pereyra, E. (Ed.). (1983). Correspondencia de Perón (1-3). Buenos Aires: Corregidor.
25. Perón, J. D. (1947). Doctrina peronista: Filosófica, política, social. Buenos Aires: s.e.
26. Perón, J. D. (2002). Modelo argentino para el proyecto nacional (O. Castellucci, Ed.). Buenos Aires: Biblioteca del Congreso de la Nación.
27. Potash, R. A. (1984). Perón y el G. O. U.: Los documentos de una logia secreta. Buenos Aires: Sudamericana.
28. Prieto, R. (Ed.). (1975). Correspondencia Perón-Frigerio (1958-1973). Buenos Aires: Macacha Güemes.
29. Rey, A. (1999). Para una nueva edición crítica del Buscón. Hispanic Review, 67(1), p. 32.
30. Sciuto, R. (2020). A ‘Reversible Figure Annotation System’ for the Born-Digital Critical Edition of d’Holbach’s Complete Works. En J. Nantke & F. Schlupkothen (Eds.), Annotations in Scholarly Editions and Research: Functions, Differentiation, Systematization (pp. 373-390). Berlín/Boston: de Gruyter.
31. Sigal, S., y Verón, E. (1985). Perón o muerte: Los fundamentos discursivos del fenómeno peronista. Buenos Aires: Legasa.
32. Tarcus, H. (2012). La historia editorial como historia intelectual: Avatares de las ediciones de Juan Bautista Alberdi. En D. Quattrocchi-Woisson (Ed.), Juan Bautista Alberdi y la independencia argentina (pp. 153-176). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
33. Urbina, E. (2001). Hacia una edición variorum textual y crítica del Quijote. http://www.csdl.tamu.edu/cervantes/pubs/AC-Lepanto.pdf
34. VandeCreek, D. (2007). “Webs of Significance”: The Abraham Lincoln Historical Digitization Project, New Technology, and the Democratization of History. DHQ: Digital Humanities Quarterly, 1(1).
35. Vercruysse, J. (2017). Bibliographie Descriptive des Imprimés du Baron d’Holbach. París: Garnier.
36. Vicente, P. (2024). Correspondencia Pablo Vicente-Juan Perón (O. Castellucci & I. Mo Amavet, Eds.; 1-4). Buenos Aires: Biblioteca del Congreso de la Nación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se puede compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), siempre que: a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); b) no se use con fines comerciales; c) la distribución de las obras derivadas se haga con una licencia igual a la que regula la obra original.