Assessment of Reading Comprehension of Scientific-Academic Text at the Postgraduate Level Using Cloze Procedure

Authors

  • Hilda Difabio de Anglat Centro de Investigaciones Cuyo Dr. Abelardo Pithod, CONICET, Mendoza, Argentina. Author
  • Guadalupe Álvarez Instituto del Desarrollo Humano de la Universidad Nacional de General Sarmiento, CONICET, Buenos Aires, Argentina. Author

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v21.n1.32830

Keywords:

reading comprehension, cloze procedure, psychometric properties, postgraduate level, Spanish

Abstract

Cloze is a procedure with the potential of parsimoniously assessing the understanding of the scientific-academic text. There are no previous studies regarding the comprehension of Spanish texts at the postgraduate level. The aims of this study were: 1) to identify difficulty levels and discrimination index of the cloze items used in a postgraduate course (Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo, Argentina); 2) to analyse whether the distribution of the items ranging from very easy to very hard corresponds to percentages advised by statistical theory; 3) to describe the participants’ functional reading levels and
4) to estimate the incidence of intrinsic factors or aspects of the task in items’ difficulty. Eighty-two cloze tests were collected and statistically analysed. The analysis revealed acceptable psychometric qualities for the instrument and acceptable differential levels of difficulty in content words according to the factors under study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Hilda Difabio de Anglat, Centro de Investigaciones Cuyo Dr. Abelardo Pithod, CONICET, Mendoza, Argentina.

    Doctora en Ciencias de la Educación, investigadora principal de CONICET, directora del Centro de Investigaciones Cuyo Dr. Abelardo Pithod.

  • Guadalupe Álvarez, Instituto del Desarrollo Humano de la Universidad Nacional de General Sarmiento, CONICET, Buenos Aires, Argentina.

    Doctora en Letras, investigadora independiente de CONICET, profesora e investigadora en el Instituto de Desarrollo Humano de la Universidad Nacional de General Sarmiento.

References

Abraham, R., & Chapelle, C. (1992). The meaning of cloze test scores: An item difficulty perspective. The Modern Language Journal, 76(4), 468-479. doi: 10.1111/j.1540-4781.1992.tb05394.x

Álvarez, G. (2011). Principios para un final: Reflexiones en torno a la escritura de la tesis de Maestría. Monográfico de la Maestría en Educación (pp. 43-53). Medellín, Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana.

Angeli Dos Santos, A. A., Primi, R., Taxa, F. de O. S., & Vendramini, C. M. M. (2002). O teste de Cloze na avaliação da compreensão em leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica, 15(3), 549-560. doi: 10.1590/S0102-79722002000300009

Bachman, L. (1985). Performance on Cloze tests with fixed-ratio and rational deletions. TESOL Quarterly, 19(3), 535-556. doi: 10.2307/3586277

Backhoff-Escudero, E., Larrazolo-Reyna, N., & Rosas-Morales, M. (2000). Nivel de dificultad y poder de discriminación del Examen de Habilidades y Conocimientos Básicos (EXHCOBA). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2(1), 11-28. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie

Brown, F. G. (1999). Principios de la Medición en Psicología y Educación (8ª ed.). México, DF: Manual Moderno.

Brown, J. D. (1980). Relative merits of four methods for scoring cloze tests. The Modern Language Journal, 64(3), 311-317. doi: 10.1111/j.1540-4781.1980.tb05198.x

Brown, J. D. (1988). Tailored cloze: Improved with classical item analysis techniques. Language Testing, 5(1), 19-31. doi: 10.1177/026553228800500102

Brown, J. D. (1989). Cloze item difficulty. Journal of the Japan Association of Language Teachers, 11(1), 46-67. Recuperado de http://jalt-publications.org/jj

Brown, J. D. (2013). My twenty-five years of cloze testing research: So what? International Journal of Language Studies, 7(1), 1-32. Recuperado de http://www.ijls.net

Cairney, T. H. (2018). Enseñanza de la comprensión lectora (6ª ed.). Madrid, España: Morata.

Calderón-Ibáñez, A., & Quijano-Peñuela, J. (2010). Características de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Revista Estudios Socio-Jurídicos, 12(1), 337-364. Recuperado de https://revistas.urosario.edu.co/index.php/sociojuridicos

Carlisle, J., & Rice, M. (2004). Assessment of reading comprehension. En A. Stone, E. Silliman, B. Ehren & K. Apel (Eds.), Handbook of Language and Literacy: Development and disorders (pp. 521-555). New York, NY: Guilford.

Condemarín, M., & Milicic, N. (1988). Test de cloze: Aplicaciones psicopedagógicas. Santiago de Chile, Chile: Andrés Bello.

Cortada de Kohan, N. (2004). Teoría de respuesta al ítem: Supuestos básicos. Revista Evaluar, 4(1), 95-110. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar

Costa, P. (2006). Hábito de leitura e compreensão de textos: Uma análise da realidade de pós-graduados em Administração. (Tesis de

Maestría). Recuperado de https://repositorio.ufsm.br/handle/1/4735

Cubo de Severino, L., & Bosio, I. V. (2011). La tesis como clase textual y su proceso de escritura. En L. Cubo de Severino, H. Puiatti, & N. Lacon (Eds.), Escribir una Tesis. Manual de Estrategias de Producción (pp. 13-36). Córdoba, Argentina: Comunicarte.

Chino-Vilca, B., & Zegarra-Valdivia, J. (2019). Implicancia de las funciones ejecutivas “frías y calientes” en la comprensión lectora, en una muestra de estudiantes universitarios peruanos. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 9(1), 59-82. Recuperado de https://revista.psico.edu.uy/index.php/revpsicologia

Datta, S., & Macdonald-Ross, M. (2002). Reading skills and reading habits: A study of new Open University undergraduate reservees.

Open Learning, 17(1), 69-88. doi: 10.1080/02680510120110193

De Oliveira, K. L. (2011). Considerações acerca da compreensão em leitura no ensino superior. Psicologia: Ciência e Profissão, 31(4), 690-701. doi: 10.1590/S1414-98932011000400003

Difabio de Anglat, H. (2008). El test cloze en la evaluación de la comprensión del texto informativo de nivel universitario. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 46(1), 121-137. Recuperado de http://www2.udec.cl/rla/principal.htm

Esquivel-Gámez, I., Martínez-Olvera, W., Córdoba del Valle, R., & Reyes-Gutiérrez, C. (2016). Memoria operativa y lectura comprensiva: Medición con pruebas de amplitud lectora y tipo cloze en ámbitos pre y universitarios. Apertura. Revista de Innovación Educativa, 8(2), 38-53. Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/index

Gellert, A., & Elbro, C. (2013). Cloze tests may be quick, but are they dirty? Development and preliminary validation of a cloze test of reading comprehension. Journal of Psychoeducational Assessment, 31(1), 16-28. doi: 10.1177/0734282912451971

González-Moreyra, R. (1998). Comprensión lectora en estudiantes universitarios iniciales. Persona, 1, 43-65. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=12630

Green, B. (2001). Testing reading comprehension of theoretical discourse with cloze. Journal of Research in Reading, 24(1), 82-98. doi: 10.1111/1467-9817.00134

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ª ed.). México, DF: McGraw-Hill.

IBM Corporation. (2017). IBM SPSS Statistics for Windows (Versión 25.0) [Software de cómputo]. Armonk, NY: IBM.

Jonz, J. (1990). Another turn in the conversation: What does cloze measure? TESOL Quarterly, 24(1), 61-83. doi: 10.2307/3586852

Kleijn, S. (2018). Clozing in on readability: How linguistic features affect and predict text comprehension and on-line processing. Utrecht, Países Bajos: LOT. Recuperado de https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/363346

Kleijn, S., Pander-Maat, H., & Sanders, T. (2019). Cloze testing for comprehension assessment: The HyTeC-cloze. Language Testing, 36(4),

553-572. doi: 10.1177/0265532219840382

Kline, P. (1998). The new psychometrics: Science, psychology and measurement. Londres, Reino Unido: Routledge.

Kobayashi, M. (2002). Cloze tests revisited: Exploring item characteristics with special attention to scoring methods. The Modern Language Journal, 86(4), 571-586. doi: 10.1111/1540-4781.00162

León-Cascón, J. A. (2004). ¿Por qué las personas no comprenden lo que leen? Psicología Educativa, 10(2), 101-116. Recuperado de https://journals.copmadrid.org/psed

Lozano-Fernández, L. M., & de la Fuente-Solana, E. I. (2015). Diseño y validación de cuestionarios. En E. Pantoja-Vallejo (Coord.), Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación (2ª ed., pp. 247-272). Madrid, España: EOS.

Márquez, C., Ibáñez, P., & Pérez, C. (2011). Concordancia entre aplicaciones de textos informativos y científicos elaborados mediante la técnica Cloze en alumnos universitarios de carreras del área de la Salud. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 8(2), 133-138. Recuperado de http://www2.udec.cl/ofem/recs

Oller, J. W., & Jonz, J. (Eds.). (1994). Cloze and coherence. Lewisburg, PA: Bucknell University Press.

O’Toole, J. M., & King, R. A. R. (2010). A matter of significance: Can sampling error invalidate cloze estimates of text readability? Language Assessment Quarterly, 7(4), 303-316. doi: 10.1080/15434303.2010.515699

O’Toole, J. M., & King, R. A. R. (2011). The deceptive mean: Conceptual scoring of cloze entries differentially advantages more able readers. Language Testing, 28(1), 127-144. doi: 10.1177/0265532210375687

Parodi, G. (2001). Comprensión y producción lingüística: Una nueva mirada al procesamiento del discurso escrito. Versión. Estudios de Comunicación y Política, 11, 59-97. Recuperado de http://version.xoc.uam.mx/index.php

Peña-Calvo, A. (1997). El Cloze como técnica para enseñar estrategias de comprensión lectora en una lengua extranjera (inglés). En Departamento de Filología Inglesa, Universidad de Murcia (Ed.), Estudios de lingüística aplicada y literatura: Homenaje póstumo al profesor Juan Conesa Sánchez (pp. 203-215). Murcia, España: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.

Real Academia Española. (2010). Nueva gramática de la lengua española. Manual. Madrid, España: Espasa.

Real Academia Española. (2019). Corpus de Referencia del Español Actual -CREA- [Base de datos]. Recuperado de http://corpus.rae.es

Sadeghi, K. (2008). Measuring reading comprehension: The judgmental validity of cloze procedure. Iranian Journal of Applied Linguistics, 11(2), 115-132. Recuperado de https://ijal.khu.ac.ir/index.php?slc_lang=en&sid=1

Shahnazari-Dorcheh, M., Roshan, S., & Hesabi, A. (2012). What is the optimum length of a cloze test? International Journal of English Linguistics, 2(5), 142-153. doi: 10.5539/ijel.v2n5p142

Tabullo, A. J., Shalom, D., Sevilla, Y., Gattei, C. A., París, L., & Wainselboim, A. (2020). Reading comprehension and predictability effects on sentence processing: An event-related potential study. Mind, Brain, and Education, 14(1), 32-50. doi: 10.1111/mbe.12205

Taylor, W. L. (1953). “Cloze procedure”: A new tool for measuring readability. Journalism and Mass Communication Quarterly, 30(4), 415-433. doi: 10.1177/107769905303000401

Trace, J. (2020). Clozing the gap: How far do cloze items measure? Language Testing, 37(2), 235-253. doi: 10.1177/0265532219888617

Trace, J., Brown, J. D., Janssen, G., & Kozhevnikova, L. (2017). Determining cloze item difficulty from item and passage characteristics across different learner backgrounds. Language Testing, 34(2), 151-174. doi: 10.1177/0265532215623581

Watanabe, Y., & Koyama, D. (2008). A meta-analysis of second language cloze testing research. Second Language Studies, 26(2), 103-133. Recuperado de https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/handle/10125/40694?mode=full

Downloads

Published

2021-04-27

Issue

Section

Investigaciones originales

How to Cite

Assessment of Reading Comprehension of Scientific-Academic Text at the Postgraduate Level Using Cloze Procedure. (2021). Revista Evaluar, 21(1), 17-38. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v21.n1.32830