Metric Characteristics of the Scale of Attitudes towards Persons with Disabilities (SAPD)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v22.n2.38683

Keywords:

attitudes, disability, validation, higher education, inclusion, students

Abstract

Due to the relevance in the understanding of the role of attitudes towards people with disability in the inclusive education process, numerous psychometric tools have been developed. In the Spanish-speaking context, the Scale of Attitudes towards People with Disabilities (SAPD) stands out. However, its validity has not been demonstrated yet on the Mexican population. For this reason, this work aims at evaluating the validity evidence of the SAPD and proposing a modified version in a sample of 1934 higher education
students from Sonora, Mexico. An exploratory and confirmatory factor analysis, as well as a Rasch and invariance analysis were carried out. Results show that the modified version has appropriate psychometric properties and a bifactorial structure with egalitarian and discriminatory attitudes about disability.

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Author Biographies

  • Miguel Angel Sainz-Palafox, Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo A.C.

    Licenciado en Psicología por el Instituto Tecnológico de Sonora, Maestría en Educación Especial por la Escuela Normal Estatal de Especialización. Doctorando en Desarrollo Regional en el Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A. C. Se ha desempeñado como psicólogo orientador en Educación Especial en instituciones públicas, Línea de investigación Inclusión Educativa.

  • José Ángel Vera-Noriega, Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo A.C.

    Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (nivel II) desde 1993, investigador Titular “E” del Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo A. C. (desde 1984). Miembro de la Academia Mexicana de la Ciencia. Dedicado a la investigación en tres temáticas vinculadas al desarrollo social, evaluación educativa, socialización escolar y calidad de vida en poblaciones vulnerables y de riesgo. Académico del Doctorado de educación Universidad de Sonora (PNPC) y Desarrollo Regional (PNPC) en el CIADAC.

  • Jesús Tánori-Quintana, Instituto Tecnológico de Sonora

    Licenciado en Psicología por la Universidad de Sonora. Maestro en Desarrollo Regional, por el Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A. C. (CIAD, A. C.). Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma de Sinaloa (UAS). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (nivel  1). Ha publicado trabajos en las líneas de bienestar subjetivo y calidad de vida; así como sobre el proceso de acoso escolar, en relación a los rasgos de personalidad. Actualmente, profesor interino, del Instituto Tecnológico de Sonora.

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Published

2022-08-31

Issue

Section

Investigaciones originales

How to Cite

Metric Characteristics of the Scale of Attitudes towards Persons with Disabilities (SAPD). (2022). Revista Evaluar, 22(2), 14-29. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v22.n2.38683