Emotional Exhaustion Scale: Psychometric Analysis in Postgraduate Students in Puerto Rico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v22.n2.38687

Keywords:

burnout, emotional exhaustion, psychometric properties, college students, validity

Abstract

This research analyzes the psychometric properties of the Emotional Exhaustion Scale and confirms the unifactorial structure of the scale. 442 master’s and doctoral students from 21 to 55 years old participated in the research (M = 29.52; DE = 5.63). Exploratory and confirmatory factor analysis, invariance analysis and internal consistency analysis were performed. Factor analyses confirmed the
unidimensional structure of the scale (appropriate fit indexes), and Cronbach’s alpha and McDonald’s omega coefficients were adequate (α = .883; ω = .883). It was concluded that the Emotional Exhaustion Scale has good psychometric properties to be used in postgraduate students in Puerto Rico and is a practical and helpful tool for clinical and academic work in universities. The practical implications and limitations of the findings are discussed. 

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Author Biographies

  • Juan Aníbal González-Rivera, Ponce Health Sciences University, San Juan University Center, Puerto Rico.

    Profesor, School of Behavioral and Brain Sciences, Ponce Health Sciences University.

  • Yazmín Álvarez-Alatorre, Ponce Health Sciences University, San Juan University Center, Puerto Rico.

    Estudiante doctoral de Psicología Clínica de Ponce Health Sciences University, San Juan University Center, Puerto Rico.

  • Ernesto Rosario-Hernández, Ponce Health Sciences University, Ponce, Puerto Rico.

    Profesor, School of Behavioral and Brain Sciences, Ponce Health Sciences University.

  • Vicmarie Sepúlveda-López, Universidad Carlos Albizu, San Juan, Puerto Rico.

    Estudiante doctoral del Programa de Psicología General con especialidad en Consultoría, Investigación y Docenciade la Universidad Carlos Albizu, San Juan, Puerto Rico.

  • Natasha Torres-Rivera, Universidad Carlos Albizu, San Juan, Puerto Rico.

    Estudiante doctoral del Programa de Psicología General con especialidad en Consultoría, Investigación y Docencia de la Universidad Carlos Albizu, San Juan, Puerto Rico.

  • Taimara Ortiz-Santiago, Universidad Carlos Albizu, San Juan, Puerto Rico.

    Estudiante doctoral del Programa de Psicología General con especialidad en Consultoría, Investigación y Docenciade la Universidad Carlos Albizu, San Juan, Puerto Rico.

  • Miriam Tirado de Alba, Universidad Carlos Albizu, San Juan, Puerto Rico.

    Estudiante doctoral del Programa de Psicología General con especialidad en Consultoría, Investigación y Docenciade la Universidad Carlos Albizu, San Juan, Puerto Rico.

  • Chardlyn M. González-Malavé, Universidad Carlos Albizu, San Juan, Puerto Rico.

    Estudiante doctoral del Programa de Psicología General con especialidad en Consultoría, Investigación y Docenciade la Universidad Carlos Albizu, San Juan, Puerto Rico.

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Published

2022-08-31

Issue

Section

Investigaciones originales

How to Cite

Emotional Exhaustion Scale: Psychometric Analysis in Postgraduate Students in Puerto Rico. (2022). Revista Evaluar, 22(2), 47-63. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v22.n2.38687