Construction and Validation of the School Bullying and Cyberbullying Questionnaire (CACE) through Expert Judgment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v23.n1.41014

Keywords:

instrument validation, expert panel, bullying, cyberbullying, validity and reliability, research methodology, middle education

Abstract

The objective of this article is to validate the items of a psychometric test on bullying and cyberbullying through the constitution of an expert panel. A mixed methodology with quantitative predominance was used based on the demonstration of four theoretical criteria (sufficiency, clarity, coherence and relevance) for each of the items. For the quantitative analysis, we worked with the model of Hyrkäs et al. (2003), Friedman’s statistics, Kendall’s W and Aiken’s V. The qualitative analysis was developed following the methodology of Strauss and Corbin’s Grounded Theory (2016). The results show optimal levels of quality in the specific domain of the variable measured and evaluated. Consequently, they indicate that the instrument submitted for evaluation by a panel of experts presents coherent and adequate psychometric indicators in relation to the variables it intends to investigate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristián David Expósito, Centro de Investigaciones Cuyo

    Doctor en Educación y Profesor en Ciencias de la Educación. Docente en la Universidad Nacional de Cuyo y en la Universidad del Aconcagua. Investigador del Centro de Investigaciones Cuyo.

  • Roxana Graciela Marsollier, CONICET-UNCuyo

    Doctora en Educación y Licenciada en Ciencias de la Educación. Docente en la Universidad Nacional de Cuyo. Investigadora de CONICET.

  • Hilda Emilia Difabio, CIC-CONICET

    Doctora en Ciencias de la Educación. Docente en la Universidad Nacional de Cuyo y en la Universidad del Aconcagua. Investigadora de CONICET.

  • Alejandro Castro Santander, Observatorio de la Convivencia Escolar – Universidad Católica de Cuyo.

    Licenciado en Psicopedagogía. Profesor de la Universidad Católica de Cuyo y Director General del Observatorio de la Convivencia Escolar.

References

Álvarez, L., Álvarez, D., González-Castro, P., Núñez, J., & González-Pienda, J. (2006). Evaluación de los comportamientos violentos en los centros educativos. Psicothema, 18(4), 686-695. https://www.psicothema.com

Arellano, N. (2007). La violencia escolar y la provención del conflicto. Orbis: Revista de Ciencias Humanas, 3(7), 23-45. http://www.revistaorbis.org

Arias-Sandoval, L. (2009). Una mirada al fenómeno de la violencia escolar en Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 13(1), 41-51. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.4

Artigas, M. (1992). Conocimiento humano, fiabilidad y falibilismo. Anuario Filosófico, 25(2), 277-294. https://doi.org/10.15581/009.25.29954

Ascorra-Costa, P., Cárdenas-Mancilla, K., & Álvarez-Figueroa, F. (2020). Gestión de la convivencia escolar a nivel intermedio: Diseño y validación de una escala. Revista Evaluar, 20(3), 1-19. https://doi.org/10.35670/1667-4545.V20.N3.31700

Ayala-Carrillo, M. del R. (2015). Violencia escolar: Un problema complejo. Ra Ximhai, 11(4). http://www.raximhai.com.mx/Portal

Bacchini, D., Affuso, G., & Aquilar, S. (2014). Multiple forms and settings of exposure to violence and values. Journal of Interpersonal Violence, 30(17), 3065-3088. https://doi.org/10.1177/0886260514554421

Baena-González, R., García-Tascón, M., Chavarría-Ortiz, C., Maciá, M. J., & Gallardo, A. M. (2021). Estudio preliminar para el diseño y validación de un cuestionario sobre la percepción de la seguridad según el sistema antivuelco de las porterías en eventos deportivos. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(50), 583-592. https://doi.org/10.12800/ccd.v16i50.1613

Belloch, C. (2012). Las tecnologías de la información y comunicación en el aprendizaje. En Recursos tecnológicos en educación y logopedia. https://www.uv.es/bellochc

Benish-Weisman, M., Oreg, S., & Berson, Y. (2022). The contribution of peer values to children’s values and behavior. Personality and Social Psychology Bulletin, 48(6), 844-864. https://doi.org/10.1177/01461672211020193

Berger, V. W., & Zhou, Y. (2014). Kolmogorov-Smirnov Test: Overview. Wiley StatsRef: Statistics Reference Online. https://doi.org/10.1002/9781118445112.STAT06558

Bruna-Jofré, C., Espinoza-Parcet, C., Fernandéz-Branada, C., Sánchez-Bizama, J., & Díaz-Bormann, E. (21, 22 y 23 de octubre de 2020). Validez de contenido de instrumento para evaluar percepción de estudiantes sobre intervenciones pedagógicas en aulas universitarias. En COINCOM, Libro de Congreso: IX Congreso Internacional sobre Competencias y Educación COINCOM2020 “Modernización de la Educación en la Era Digital”. Universidad de Concepción Chile. http://memoriascimted.com

Bulger, S. M., & Housner, L. D. (2007). Modified Delphi investigation of exercise science in physical education teacher education. Journal of Teaching in Physical Education, 26(1), 57-80. https://doi.org/10.1123/JTPE.26.1.57

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Evaluation of teacher digital competence frameworks through expert judgement: The use of the Expert Competence Coefficient. Journal of New Approaches in Educational Research (NAER Journal), 9(2), 275-293. https://doi.org/10.7821/naer.2020.7.578

Carbajal, A. B., & Tamari, K. (2017). Validez de contenido y confiabilidad inter-observadores de Escala Integral Calidad de Vida. Revista de Psicología (PUCP), 35(2), 641-666. https://doi.org/10.18800/PSICO.201702.009

Carola-Pérez, J., Astudillo, J., Jorge-Varela, T., & Felipe-Lecannelier, A. (2013). Evaluación de la efectividad del Programa Vínculos para la prevención e intervención del bullying en Santiago de Chile. Psicologia Escolar e Educacional, 17(1), 163-172. https://doi.org/10.1590/S1413-85572013000100017

Carrillo-Izquierdo, A. (2021). La víctima en el bullying. En M. E. Nieto-Cabrera (Ed.), Víctimas sociales y víctimas de delitos: La promoción personal y social a través de la intervención (pp. 211-226). https://www.torrossa.com

Carvajal, A., Centeno, C., Watson, R., Martínez, M., & Sanz-Rubiales, Á. (2011). ¿Cómo validar un instrumento de medida de la salud? Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 34(1), 63-72. https://recyt.fecyt.es/index.php/ASSN/index

Castro-Santander, A. (2007). Violencia silenciosa en la escuela. Dinámica del acoso escolar y laboral. Bonum.

Castro-Santander, A. (2013). Formar para la ciberconvivencia Internet y prevención del ciberbullying. Revista Integra Educativa, 6(2), 49-70. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_serial&pid=1997-4043&lng=es&nrm=iso

Castro-Santander, A. (2017). Desaprender la violencia: Un nuevo desafío educativo. Bonum.

Cohen, R. J., & Swerdlik, M. E. (2001). Pruebas y evaluación psicológicas: Introducción a las pruebas y a la medición (4ta ed.). McGraw-Hill.

Comisión Económica para América Latina. (2019). La agenda 2030 y los objetivos de desarrollo sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Objetivos, metas e indicadores mundiales. CEPAL. https://www.cepal.org/es

Cunha, F., Hu, Q., Xia, Y., & Zhao, N. (2023). Reducing bullying: Evidence from a parental involvement program on empathy education. NBER Working Paper No. 30827. https://doi.org/10.3386/W30827

Dorantes-Nova, J. A., Hernández-Mosqueda, J. S., & Tobón-Tobón, S. (2016). Juicio de expertos para la validación de un instrumento de medición del Síndrome de Burnout en la docencia. Ra Ximhai: Revista Científica de Sociedad, Cultura y Desarrollo Sostenible, 12(6), 327-346. http://www.raximhai.com.mx/Portal

Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-36. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/revista-avances-en-medicion

Escurra-Mayaute, L. M. (1988). Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. Revista de Psicología, 6(1-2), 103-111. https://doi.org/10.18800/PSICO.198801-02.008

Fernández, A., Pérez, E., Alderete, A. M., Richaud, C., & Fernández-Liporace, M. F. (2010). ¿Construir o adaptar tests psicológicos? Diferentes respuestas a una cuestión controvertida. Revista Evaluar, 10(1), 60-74. https://doi.org/10.35670/1667-4545.V10.N1.459

Galicia-Alarcón, L. A., Balderrama-Trápaga, J. A, & Navarro, R. E. (2017). Validez de contenido por juicio de expertos: Propuesta de una herramienta virtual. Apertura, 9(2), 42-53. https://doi.org/10.32870/Ap.v9n2.993

García-Montañez, M., & Amaury-Ascensio-Martínez, C. (2015). Bullying y violencia escolar: Diferencias, similitudes, actores, consecuencias y origen. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 17(2), 9-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=17329

Gasso, A. M., Fernández-Cruz, V., Montiel-Juan, I., & Agustina, J. R. (2018). Violencia escolar a través de medios digitales: Del bullying al cyberbullying. Educación y Futuro: Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, 38, 57-82. http://hdl.handle.net/20.500.12328/1526

González-Viera, D., Socorro-Quesada, M., Gómez-Ravelo, I., de las Cuevas-Milán, H. R., & Fernández de Castro-Fabré, A. (2018). Indicators for the evaluation of impact of the technological administration in rice tillage. Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias, 39(1), 99-109. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=129551922&amplang=es&site=ehost-live

Granato, D., de Araújo-Calado, V. M., & Jarvis, B. (2014). Observations on the use of statistical methods in food science and technology. Food Research International, 55, 137-149. https://doi.org/10.1016/J.FOODRES.2013.10.024

Hanney, S., Greenhalgh, T., Blatch-Jones, A., Glover, M., & Raftery, J. (2017). The impact on healthcare, policy and practice from 36 multi-project research programmes: Findings from two reviews. Health Research Policy and Systems, 15, Article 26. https://doi.org/10.1186/s12961-017-0191-y

Haynes, S. N., Richard, D. C. S., & Kubany, E. S. (1995). Content validity in psychological assessment: A functional approach to concepts and methods. Psychological Assessment, 7(3), 238-247. https://doi.org/10.1037/1040-3590.7.3.238

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza-Torres, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.

Hyrkäs, K., Appelqvist-Schmidlechner, K., & Oksa, L. (2003). Validating an instrument for clinical supervision using an expert panel. International Journal of Nursing Studies, 40(6), 619-625. https://doi.org/10.1016/S0020-7489(03)00036-1

Ibarra-Piza, S., Segredo-Santamaria, S., Juárez-Hernandez, L., & Tobón, S. (2018). Estudio de validez de contenido y confiabilidad de un instrumento para evaluar la metodología socioformativa en el diseño de cursos. Revista Espacios, 39(53). https://www.revistaespacios.com

Juárez-Hernández, L. G., & Tobón, S. (2018). Análisis de los elementos implícitos en la validación de contenido de un instrumento de investigación. Revista Espacios, 39(53). https://www.revistaespacios.com

Kane, M. T. (2013). Validating the interpretations and uses of test scores. Journal of Educational Measurement, 50(1), 1-73. https://doi.org/10.1111/JEDM.12000

Lugo, N. T., & Ferrer, R. L. (2019). Validación de un cuestionario sobre factores de riesgo para defectos congénitos. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 38(4). http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php

Martínez-Torres, J., Ganem, A. E., Contreras, M. M., Leal, E. K., Soto, M., & Fernández, J. (2014). Prevalencia y factores de riesgo para ser víctima de bullying en escolares de 8 a 12 años de edad en una escuela pública. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 14(1), 81-88. https://doi.org/10.5354/0719-5346.2014.32392

Matheus-Marín, A. C., Romero-López, R., & Parroquín-Amaya, P. C. (2017). Validación por expertos de un instrumento para la identificación de habilidades y competencias de un profesional en el área de logística. CULCyT: Cultura Científica y Tecnológica, 63(14-Especial), 227-238. https://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/culcyt/index

McGartland, D., Berg-Weger, M., Tebb, S., Lee, E., & Rauch, S. (2003). Objectifying content validity: Conducting a content validity study in social work research. Social Work Research, 27(2), 94-104. https://doi.org/10.1093/swr/27.2.94

Moreira-Mora, T. E. (2021). Propiedades psicométricas de una prueba de admisión universitaria. Revista Evaluar, 21(1), 73-93. https://doi.org/10.35670/1667-4545.V21.N1.32833

Nieto, B., Portela, I., López, E., & Domínguez, V. (2018). Verbal violence in students of compulsory secondary education. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 8(1), 5-14. https://www.mdpi.com/journal/ejihpe

Novalbos, L. (1998). Los efectos de “La guerra de los mundos” en la audiencia. Factores desencadenantes del “pánico radiofónico”. Semiósfera: Humanidades-Tecnologías, 8, 119-137. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/6600

Oliva-Zárate, L. (2013). La violencia escolar desde la infancia hasta la juventud. Revista Costarricense de Psicología, 32(2), 137-154. http://rcps-cr.org

Olivera-Carhuaz, E., & Yupanqui-Lorenzo, D. (2020). Violencia escolar y funcionalidad familiar en adolescentes con riesgo de deserción escolar. Revista Científica de la UCSA, 7(3), 3-13. http://revista-ucsa-ct.edu.py/ojs/index.php/ucsa/index

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org

Ortega-Barón, J., Buelga, S., Cava, M. J., & Torralba, E. (2017). Violencia escolar y actitud hacia la autoridad de estudiantes agresores de cyberbullying. Revista de Psicodidáctica, 22(1), 23-28. https://doi.org/10.1016/S1136-1034(17)30040-0

Otzen, T., Manterola, C., Rodríguez-Núñez, I., & García-Domínguez, M. (2017). La necesidad de aplicar el método científico en investigación clínica: Problemas, beneficios y factibilidad del desarrollo de protocolos de investigación. International Journal of Morphology, 35(3), 1031-1036. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000300035

Parra-Valero, P., & Oliveira, L. (2018). Fake news: Una revisión sistemática de la literatura. Observatorio (OBS*), Special Issue, 54-78. https://doi.org/10.15847/obsOBS12520181374

Pedrosa, I., Suárez-Álvarez, J., & García-Cueto, E. (2014). Evidencias sobre la validez de contenido: Avances teóricos y métodos para su estimación. Acción Psicológica, 10(2), 3-18. https://doi.org/10.5944/ap.10.2.11820

Penfield, R. D., & Giacobbi, P. R. (2004). Applying a score confidence interval to Aiken’s Item Content-Relevance Index. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 8(4), 213-225. https://doi.org/10.1207/S15327841MPEE0804_3

Pérez, D., & Dressler, M. (2007). Tecnologías de la información para la gestión del conocimiento. Intangible Capital, 3(1), 31-59. https://www.intangiblecapital.org/index.php/ic

Pérez-Iribar, G., Beleño-Fuentes, M., Nuñez-Peña, C. R., & Orquera-Cadena, M. (2017). Valoración del resultado científico de la investigación. Una experiencia desde la aplicación del criterio de experto. Olimpia: Publicación Científica de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 14(46), 154-168. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/index

Pies, I., & Koslowski, P. (Eds.). (2011). Corporate citizenship and new governance. Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1661-2

Poppy, G. (2015). Science must prepare for impact. Nature, 526(7571), 7. https://doi.org/10.1038/526007a

Puértolas-Jiménez, A., & Montiel-Juan, I. (2017). Bullying en la educación secundaria: Una revisión sobre las características de las víctimas y las víctimas-acosadores y las consecuencias de su victimización. Revista de Victimología, 5, 85-128. http://www.huygens.es/journals/index.php/revista-de-victimologia/index

Romero-Abrio, A., Musitu, G., Callejas-Jerónimo, J. E., Sánchez-Sosa, J. C., & Villarreal-González, M. E. (2018). Factores predictores de la violencia relacional en la adolescencia. Liberabit, 24(1), 29-43. https://doi.org/10.24265/LIBERABIT.2018.V24N1.03

Sireci, S. G. (1998). The construct of content validity. Social Indicators Research, 45(1), 83-117. https://doi.org/10.1023/A:1006985528729

Skjong, R., & Wentworth, B. (2000). Expert judgement and risk perception. International Society of Offshore and Polar Engineers, 6, 537-544. https://onepetro.org/ISOPEIOPEC/proceedings-abstract/ISOPE01/All-ISOPE01/8186

Solans-Domènech, M., Pons, J. M., Adam, P., Grau, J., & Aymerich, M. (2019). Development and validation of a questionnaire to measure research impact. Research Evaluation, 28(3), 253-262. https://doi.org/10.1093/RESEVAL/RVZ007

Soneira, A. (2006). La teoría fundamentada en los datos (Grounded Theory) de Glaser y Strauss. En I. Vasilachis de Gialdinio (Ed.), Estrategias de Investigación Cualitativa (pp. 153-173). Gedisa.

Strauss, A., & Corbin, J. (2016). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (2da ed.). Editorial Universidad de Antioquia.

Sullivan, G. M., & Artino, A. R. (2013). Analyzing and interpreting data from likert-type scales. Journal of Graduate Medical Education, 5(4), 541-542. https://doi.org/10.4300/JGME-5-4-18

Tejada, E., Garay, U., Romero, A., & Bilbao, N. (2021). El bullying desde el punto de vista del acosador: Análisis y procedimiento. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 373-390. https://doi.org/10.6018/RIE.422671

Ubieto-Pardo, J. R. (2021). Los terceros en el bullying: ¿testigos o cómplices? Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 41(139), 267-278. https://www.revistaaen.es/index.php/aen

Vasilachis de Gialdino, I. (Ed.) (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.

Downloads

Published

2023-04-26

Issue

Section

Investigaciones originales

How to Cite

Construction and Validation of the School Bullying and Cyberbullying Questionnaire (CACE) through Expert Judgment. (2023). Revista Evaluar, 23(1), 61-79. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v23.n1.41014