The ascending double cone as a dissenting experiment for physics education
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v28.n1.14686Keywords:
Teaching of classical mechanics, Discrepant experiments, Active learning, Modeling, Ascending double coneAbstract
One of the problems in Physics education is related to the limited understanding of concepts among students. The main reason is the high degree of formalism in some explanations. In this paper we propose to introduce discrepant experiments in the classroom since this kind of experiments generates the need to build explanations, enhancing different learning skills. Thus, we describe a classroom experience with students from ninth semester in a physics career, around the analysis of the ascending double cone, giving an alternative approach to this situation. According to the active learning methodology, we seek to promote understanding of the rotational dynamics of rigid bodies through the generation of a physical analysis and an explanatory model made by students, which allows them to better appreciate the mathematical and physical character of the phenomenon.References
Anzualdo, G. T. (2010). La Enseñanza de la Física. Recuperado en septiembre de 2013, de Universidad Nacional de Ingeniería:
http://fiisvirtual.uni.edu.pe/wpcontent/uploads/2010/09/La_ensenanza_dela_fisica__2.pdf
Ayala, M., Malagón, J. y Romero, A. (2008). Los Procesos de Formalización y el Papel de la Experiencia en la Construcción del Conocimiento Sobre los Fenómenos Físicos. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Barbosa, L. H. (2008). Los Experimentos Discrepantes en el Aprendizaje Activo de la Física. Latin-American Journal of Physics Education, 2(3), pp. 246-252.
Barbosa, L. H. (2009). Los Experimentos Discrepantes Como Instrumento Mediador en el Desarrollo de la Intuición Física. 4° Congreso Internacional sobre Formación de Profesores de Ciencias. Bogotá: Revista Tecné, Episteme y Didaxis.
Chamizo, F. (2003). Modelización II: Un Pase de Modelos. Recuperado en Abril de 2014, de Universidad Autónoma de Madrid: http://www.uam.es/fernando.chamizo
Díez, J. y Moulines, U. (1999). Fundamentos de Filosofía de la Ciencia.Barcelona: Ariel.
Edelson, D. C. yReiser, B. J. (2006). Making Authentic Practices Accessible to Learners. En: Sawyer, R. K.:The Cambridge Handbook of the Learning Science. Inglaterra: Cambridge University Press.
Ghandi, S. C. y Efthimiou, C. (2005). The ascending double cone: A closer look at a familiar demonstration. European Journal of Physics, 26, pp. 681-694.
Guarin, E. D. y Moreno, H. (2010). Nociones cuánticas en la escuela secundaria: un estudio de caso. Latin-American Journal of Physics Education, 4(3), pp. 669-676.
Guarín, E. D. y Moreno, H. (2012). La modelación y las visualizaciones computarizadas en la Enseñanza de la Física. Revista Nodos y Nudos, 4(33), pp. 49-61.
Johnson-Laird, P. N. (1996). Images, Models and Propositional Representations.En: De Vega, M. et al: Models of Visuospatial Cognition. Inglaterra: Oxford University Press.
Pérez, C. (2009). El método de modelamiento y su integración con recursos tecnológicos para una aproximación constructivista al aprendizaje de conceptos de cinemática. 4° Congreso Internacional sobre Formación de Profesores de Ciencias. Bogotá: Revista Tecné, Episteme y Didaxis.
Pozo, J. I. y Gómez Crespo, M. A. (1997). Enfoques para la enseñanza de la ciencia. En: Pozo, J.I., y Gómez Crespo, M. A.:Teorías cognitivas del aprendizaje. España: Ed. Morata.
Raviolo, A. (2009). Modelos, Analogías y Metáforas en la Enseñanza de la Química. Educación Química, 20(1), pp. 55-60.
Resnick, R. y Halliday, D. (1971). Física parte I. Barcelona: CECSA.
Vásquez, A. O. (2007). Doble cono. Recuperado el Febrero de 2014, de Física Sorprendente: http://fisicasorprendente.blogspot.com/
Veit, E. A. y Teodoro, V. D. (2002). Modelagem no ensino/Aprendizagem de Física e os Novos Parámetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, 24(2), pp. 87-96.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Edgar David Guarin, Harold Moreno, María Helena Ramírez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).