Analysis of the treatment of “free electromagnetic oscillations” in university textbooks
Keywords:
Free electromagnetic oscillations, Textbooks, Physical, University.Abstract
The results of a multiple case descriptive study are shown. The presentation of the “free electromagnetic os-cillations” (FEO) topic, in ten frequently used university textbooks in Argentina, was examined by content analysis. This topic was found to be important, judging by the granted hierarchy. In general terms, unlike the mathematical treatment, the suggested sequence was homogeneous. The verbal expressions related to angular frequency, the analogies and the daily life applications were scarce. The symbolic resources that describe the temporal variations of charge, current and energy were greater in non–damped FEO than in damped ones. Closed and quantitative solved problems predominated. Conceptual errors were found in two copies. It is concluded that, even though there are some aspects that were properly treated, there are still some others that needed further elaboration.Downloads
Published
2017-11-02
Issue
Section
Research
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
Analysis of the treatment of “free electromagnetic oscillations” in university textbooks. (2017). Journal of Physics Teaching, 29, 87-98. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18449