Analysis of students' argumentative discourse in a university Physics course
Keywords:
Argumentative discourse, Teaching physics, University students.Abstract
The aim of this work is to analyze the argumentaive discourse of university students of a course of physics. We seek to establish a relationship between this discourse and the understanding of the contents of the discipline. The analysis of the response of 25 students to a written activity is performed, recognizing the basic components of the arguments, as well as the logical structure of the arguments. We use the models proposed by Toulmin, Van Dijk and Adam an we evaluate the relevance of the different argumentative components in relation to the required conceptual contents.The results show that in most cases the main components of the argumentation patterns proposed by the models used are incomplete. Many of the students present conceptual misunderstandings. It can be concluded that there is a relationship between the conceptual and symbolic language of the discipline and the structure of argumentative discourse. The best–structured discourses turned out to be the ones that showed greater concep-tual understanding.
Downloads
Published
2017-11-02
Issue
Section
Research
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
Analysis of students’ argumentative discourse in a university Physics course. (2017). Journal of Physics Teaching, 29, 139-144. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18454