University students’ conceptions in particle kinematics and dynamics
Keywords:
Particle kinematics and dynamics, Problem solving, University students, Situational model, Cog-nitive biases.Abstract
Results of research in science teaching have addressed the presence of bias in student reasoning when they undertake problem solving activities. In the present work we analyze the performances of basic university Physics students of engineering degrees when they solve a set of problematic situations with multiple choice formats with justification, on kinematic and particle dynamics contents. In this task, students are expected to display their argumentative skills and show how they relate the information provided by the statement with what is expressed in the selected option. The results of the analysis show that a considerable number of students in the sample produce their justifications by applying heuristic principles, especially the so–called accessibility principle, and those justifications are affected by the presence of reasoning biases.Downloads
Published
2017-11-02
Issue
Section
Research
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
University students’ conceptions in particle kinematics and dynamics. (2017). Journal of Physics Teaching, 29, 185-196. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18459