Collaborative activities on mechanics concepts of non–punctual physical systems
Keywords:
Mechanics of non–punctual systems, Undergraduate level, Teaching and learning, Peer instruction, Conceptual questions, TIC.Abstract
We present results of activities carried out by students of a first undergraduate physics course, which were re-lated to the concepts of mechanics in non–punctual physical systems. These activities were performed in the context of the teaching–learning modality known as peer instruction, which involves collaborative learning instances. The implementation of this modality emphasizes particularly on improving the conceptualization of physics by students. We have made use of technological resources that allowed an immediate feedback between teachers and students which quickly helped detecting general conceptual misunderstandings. The results obtained in this work push us to continue and broaden the scope of the activities shown. However, by analyzing these results we detected and pointed out some warnings that should be taken into account by those teachers willing to implement the peer instruction modality on their physics lessons.Downloads
Published
2017-11-02
Issue
Section
Teaching Strategies
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
Collaborative activities on mechanics concepts of non–punctual physical systems. (2017). Journal of Physics Teaching, 29, 287-296. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18477