Solar water heater as a generative topic: a proposal for active learning to tackle the energy problem
Keywords:
Energy and environment, Solar water heater, Teaching for understanding, Innovation in education, Action research.Abstract
The paper describes a research action teaching exercise that included renewable energies uses as an environ-mental issues in physics teaching. Another goal was to overcome traditional teaching placing the students in a active role. A sequence of activities was proposed to design, construct and improve solar water heaters in se-condary schools of Payogasta, Campo Quijano and La Silleta (Province of Salta). Solar heater is a "generative topic" in the sense proposed by M. Stone Wiske in her teaching for understanding theory. It must be authentic, accessible, very interesting for students and fascinating for teachers. The action research exercise generated a positive environment for teaching and learning and planned new proposals that are being explored.Downloads
Published
2017-11-02
Issue
Section
Teaching Strategies
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
Solar water heater as a generative topic: a proposal for active learning to tackle the energy problem. (2017). Journal of Physics Teaching, 29, 361-371. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18495