Forces as the result of interactions between bodies: work proposal for the Physics classroom
Keywords:
Forces, Interaction, Interaction Diagram, Free Body Diagram.Abstract
The force concept is one of the basic concepts around which Classical Mechanics is developed. In teaching and learning processes, the so–called Free Body Diagrams (FBD) are used as a visual representation tool for interactions. From both the analysis of relevant theoretical frameworks and the results of research in science education, the importance of the use of multiple representations to help students to understand concepts and solve problematic situations arises, especially the recognition of the concept of force as a result of an interaction using the so–called Interaction Diagrams (ID) as a pre–step to a proper construction of FBDs.In this work, in order to achieve an adequate conceptualization of the forces acting upon a system, we present a didactic strategy based on problem solving activities of examples designed involving multiplicity of objects, their dispositions and states of motion. In the solving process we recommend the use of IDs.
Downloads
Published
2017-11-02
Issue
Section
Teaching Strategies
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
Forces as the result of interactions between bodies: work proposal for the Physics classroom. (2017). Journal of Physics Teaching, 29, 373-380. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18496