Energy and its conservation as a structuring axis for the comprehension of electromagnetic phenomena
Keywords:
Poynting theorem, Energy conservation in electromagnetism, Energy transfer processes, Power transfer through electromagnetic fields, Teaching of electromagnetism.Abstract
Energy and its conservation law is an articulating concept in physics, and it is present in the teaching of all of its areas, but while in some of them, such as mechanics or thermodynamics, it is presented in an integrated way, in electromagnetism it is presented in a fragmented and incomplete manner. In this paper we propose a didactic sequence for basic university level, which resurfaces the Poynting theorem as an expression of energy’s conservation law in electromagnetism, to account for the energy processes that involve electric circuits as well as interactions between electric and magnetic fields. This sequence has been implemented for several years in a basic electromagnetism course in engineering and answers many authors’ claims that point out the absence of a discussion about the interactions between electromagnetic fields in electric circuits and the energy transfer processes between source and devices.Downloads
Published
2017-11-02
Issue
Section
Teaching Strategies
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
Energy and its conservation as a structuring axis for the comprehension of electromagnetic phenomena. (2017). Journal of Physics Teaching, 29, 441-450. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18503