What characteristic elements of the STS approach can be recognized in the teaching of Energy in Physics? An exploratory study in schools of Rio Cuarto

Authors

  • Matías Scorsetti Dpto. de Física, Facultad de Ciencias Exactas, Físico-Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Río Cuarto, Ruta Nacional N°36 km 601. CP 5800, Río Cuarto, Córdoba, Argentina
  • Carola Astudillo Dpto. de Ciencias Naturales, Facultad de Ciencias Exactas, Físico-Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Río Cuarto, Ruta Nacional N°36 km 601. CP 5800, Río Cuarto, Córdoba, Argentina
  • Silvia Orlando Dpto. de Física, Facultad de Ciencias Exactas, Físico-Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Río Cuarto, Ruta Nacional N°36 km 601. CP 5800, Río Cuarto, Córdoba, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v32.n1.28937

Keywords:

STS approach; Teaching of Physics; Energy; Secondary education; Teaching practices

Abstract

The present study is derived from a research which purpose was to recognize the characteristic elements of the STS approach in the teaching practices of Energy in Physics, in fourth year in schools of Rio Cuarto, with orientation in Natural Science. It consist-ed of two complementary Studies. In Study I, Physics lesson plans of fourth year from every school in Rio Cuarto with the afore-mentioned orientation were analyzed and there were identified components which referred to aspects of the STS approach in relation to the teaching of the topic of Energy. The results show that there is a general tendency to promote students' scientific and technological alphabetization, as well as the development of general competences and proper to the approach. Study II consisted in in-depth multiple cases study, for which three teachers were selected from the previous stage and whose teaching practices were studied. Preliminary analysis of the data at this stage allows inferring that the approach was partially expressed, including different relations among science, technology and society, with different depth and complexity levels. Moreover, it is noted that, while the lesson plans included a wide and general formulation of the relations intended to be approached, these gained higher specificity and contextualization during the teaching practices within the classroom.

References

Acevedo Díaz, J. (2009). Capítulo 3, Cambiando la práctica docente en la enseñanza de las ciencias a través de CTS. En M. M. (coord.), y C. d. OEI (Ed.), Educación, Ciencia, Tecnología y Sociedad (V. a. Iberoamericanos, Trad., Documentos de trabajo N°3 ed., págs. 35-40). Madrid, España.

Acevedo Díaz, J. A., Vázquez-Alonso, A., y Manassero Más, M. A. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(2), 80-111.

Doménech, J. L; Gil-Pérez, D.; Gras, A.; Guisasola, G.; Martínez-Torregrosa, J.; Salinas, J.; Trumper, R. y Valdés, P. (2003). La enseñanza de la energía: Una propuesta de debate para un replanteamiento global. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 20(3), 285-311.

Esteban Santos, S. (2003). La perspectiva histórica de las relaciones Ciencia-Tecnología-Sociedad y su papel en la enseñanza de las ciencias. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(3), 399-415.

Furió, C., Vilches, A., Guisasola, J., y Romo, V. (2001). Finalidades de la enseñanza de las ciencias en la enseñanza secundaria obligatoria. ¿Alfabetización científica o preparación propedéutica? Enseñanza de las Ciencias, 19(3), 365-376.

Gvirtz, S., y Palamidessi, M. (2006). El ABC de la tarea docente: currículum y enseñanza. Buenos Aires, Argentina: Grupo Aique Editor.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, M. P. (2010). Metodología de la investigación (Quinta ed.). México: Mc Graw Hill.

Martínez, L. (2012). Questões sociocientíficas na prática docente: ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo: Unesp.

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. (2012). Secretaría de Educación. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa. Dirección general de Planeamiento e Información Educativa. Diseño Curricular del Ciclo Orientado en la Educación Secundaria. Tomo 4. Orientación Ciencias Naturales. Versión Definitiva 2012-1015. Córdoba, Argentina.

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. (2014). Mejora en los aprendizajes de Lengua, Matemática y Ciecias. Una propuesta desde el desarrollo de capacidades fundamentales. 1 Conceptos clave. Córdoba: Min. Ed. Recuperado de https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/Prioridades/fas%201%20final.pdf

Prieto, T., España, E. y Martín, C. (2012). Algunas cuestiones relevantes en la enseñanza de las ciencias desde una perspectiva Ciencia-Tecnolgía-Sociedad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 9(1), 71-77.

Ratcliffe, M., & Grace, M. (2003). Science education for citizenship: teaching socio-scientific issues. Maidenhead: Open UniversityPress.

Sanz Merino, N., & López Cerezo, J. A. (2012). Cultura científica para la educación del siglo XXI. Revista Iberoamericana De Educación, (58), 33-59. https://doi.org/10.35362/rie580472

Soto Alvarado, M., Couso Lagarón, D., y López Simó, V. (2019). Una propuesta de enseñanza-aprendizaje centrada en el análisis del camino de la energía "paso a paso". Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(1), 1202. doi:10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1202.

Vergara Ferroso, M. (2016). La práctica docente. Un estudio desde los significados. Cumbres, 2(1), 77-99.

Vilches, A., Gil, D., y Cañal, P. (2010). Educación para la sostenibilidad y educación ambiental. Investigación en la Escuela, 71, 5-15.

Published

2020-06-15

How to Cite

What characteristic elements of the STS approach can be recognized in the teaching of Energy in Physics? An exploratory study in schools of Rio Cuarto . (2020). Journal of Physics Teaching, 32(1), 93-105. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v32.n1.28937