The environmental issue in Revista de Enseñanza de la Física (2015-2019)
Keywords:
Environmental Education; CTSE; Environmental Physics; Research in teaching physics; Physics EducationAbstract
The inclusion of the topic of environmental issues is both required in various educational policy documents and socially demand-ed and, given the gravity of the current world situation, it constitutes an urgent challenge for the practice of teaching. In this work, the results of a single case study based on a thematic content analysis about how environmental issues are addressed in the field of knowledge production in Physics Teaching are presented. The set of articles published in Spanish in the journal Re-vista de Enseñanza de la Física during the period 2015-2019 is taken as a discursive representation of this field. The results ob-tained indicate that there is a relatively low percentage of documents that address environmental issues, that in several cases it is only mentioned, and that its discursive representation is weak. However, the presence of some articles that raise environmen-tal issues in terms of specific proposals and that make some critical appreciation of it is also highlighted. In accordance with these results, we consider that it is necessary to promote and strengthen a comprehensive and critical approach to this subject in all its dimensions, building knowledge and proposals with particular emphasis on educational practice.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).