Noether's theorem: from content to form. Essay on the application of a cognitive semiotic theory of learning to a didactic proposal
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v34.n1.37941Keywords:
Semiotic-cognitive theory of learning, Noether's theorem, Lagrangian mechanicsAbstract
This paper proposes a novel methodology, based on the semiotic-cognitive theory of learning (González, 2018), to address issues of lagrangian mechanics, a subject of the higher level of physics professors and Physics undergraduates, exemplified in Noether's theorem, which links the symmetry of mechanical configurations, with the corresponding first integrals of motion. Instead of the classical way of presenting the theorem, by means of a statement, demonstration and exemplification, we start with a table of properties (including symmetries and conservation of different specific configurations) which the student is asked to relate hypothetically, and then construct a formal expression based on the Lagrange equations, by means of a recursive procedure from which the proof of the theorem is extracted as a conceptual scheme, which will finally be applied in a generic form, detached from the previous specific configurations. Although it is exemplified with a subject of lagrangian mechanics, the method is applicable in a general way, adapting it to the corresponding subject and topic.
References
García, R. (2000): El Conocimiento en construcción. Barcelona: Gedisa.
García, R. (2006): Sistemas Complejos. Barcelona: Gedisa.
González, R. (2012): Problemáticas del Ingreso Universitario (Matemática y Taller de Ciencia). Enfoque semiótico-cognitivo (Piaget-García, Vygotski, Peirce). Los Polvorines: UNGS. Disponible en: http://www.ungs.edu.ar/cm/uploaded_files/publicaciones/469_EDU08%20-%20Problematicas%20del%20ingreso.pdf
González, R. (2018): Rolando García y la teoría de la equilibración. Ensayo de una teoría semiótica-cognitiva del aprendizaje basada en las tríadas dialécticas. En J. A. González Sánchez (Eds.) ¡No está muerto quien pelea!: homenaje a la obra de Rolando V. García Boutigue (123-149). México: Universidad Nacional Autónoma de México. Disponible en: http://computo.ceiich.unam.mx/webceiich/docs/libro/00A-CompletoHomenaje%20RG_Web.pdf
Magariños de Morentin, J. (2008): La semiótica de los bordes: apuntes de metodología semiótica. Córdoba: Comunicarte.
Marafioti, R. (2002) (compilador): Recorridos semiológicos. Buenos Aires: Eudeba.
Peirce, C. S. (1974): La ciencia de la semiótica. Buenos Aires: Nueva Visión.
Piaget, J. (2002): Las formas elementales de la dialéctica. Barcelona: Gedisa.
Piaget, J., García, R. (1984): Psicogénesis e historia de la ciencia. México: Siglo XXI.
Piaget, J., García, R. (1997): Hacia una lógica de las significaciones. Barcelona: Gedisa.
Vitale, A. (2002): El estudio de los signos. Peirce y Saussure. Buenos Aires: Eudeba.
Vucetich, H. (2007): Introducción a la mecánica analítica. Buenos Aires: Eudeba.
Vygotsky, L. (1995): Pensamiento y Lenguaje. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).