The potentiality of concept maps in the planning, application and evaluation of an educational product focused on the experimental study of the speed of sound in air
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n2.43685Keywords:
Conceptual maps, Meaningful learning, Three pedagogical moments, Tailor-made teachingAbstract
Concept maps are powerful tools that can be used to assist the teaching and learning process, providing a clear overview of the main concepts and their relationships. When used in conjunction with the theory of meaningful learning, they allow connecting new information to the student's prior knowledge, constituting an important assessment tool. The educational product developed within the scope of master's research at the 58-UFRPE hub of the National Professional Master's Degree in Physics Teaching, presented in this article, aimed to develop prior organizers that facilitate the teaching and learning process. on the speed of sound and its characteristics, relating Ausubel's theory with Delizoicov's three pedagogical moments and Gregory M. Novak's tailored teaching. To identify students' understanding and provide targeted feedback to improve their learning, concept maps play an important role in the formative and evaluation process, allowing students to demonstrate their understanding of concepts and the relationships between them, enabling them to create your own concept maps as a way of organizing and representing your knowledge.
References
Freire, P. (2019). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Moreira, M. A. (1999). Teorias de aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária LTDA.
Moreira, M. A. (2021) I Encontro Nacional do MNPEF. Conferência de Abertura, Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=isR9a8dD_Cs&t=1304s>. Acesso em: 22 nov. 2021.
Muenchen, C., Delizoicov, D. (2012). A construção de um processo didático-pedagógico dialógico: aspectos epistemo-lógicos. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 14(3), 199-215.
Muenchen, C., Delizoicov, D. (2014). Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro "Física". Ciên-cia e Educação, 20(3), 617-638.
Schafer, R. M. (2001). A afinação do mundo. São Paulo: Editora da UNESP.
Schafer, R. M. (2003). O ouvido pensante. 2 ed. São Paulo: Editora da UNESP.
Schafer, R. M. (2009). Educação Sonora: 100 exercícios de escuta e criação de sons. São Paulo: Melhoramentos.
Studart, N. (2019). Inovando a ensinagem de física com metodologias ativas. Revista do Professor de Física, 3(3), 1-24.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).