Methodological proposal to evaluate different levels of learning of a specific Physics content: a case study

Authors

  • Claudio Enrique Universidad Tecnológica Nacional Facultad Regional Santa Fe. Departamento de Materias Básicas.

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47234

Keywords:

Didactic proposal, Learning levels, Statistical analysis of correlations, University Physics, Period of oscillation of a simple pendulum

Abstract

A didactic proposal is presented to evaluate different levels of learning on a specific content of Physics -the period of oscillation of a simple pendulum-, based on the expressions written in an exam. The proposal consisted of investigating the performances achieved by first-year students of three engineering courses and evaluating whether their performances were results of the availability of cognitive and metacognitive competencies typical of an expert or competent subject; if they have been significant because they have been retained in their cognitive structure and transferred correctly in two questions about the same content; and if they turned out to be successful in passing said partial exam. Through the categorization corresponding to these three approaches and followed by a descriptive and inferential statistical analysis using contingency tables and the Pearson Chi-square test, the different results allowed us to evaluate, from another perspective,  different levels of learning about the period of oscillation of a simple pendulum. These first results were very promising in detecting and differentiating how the learners responded to the instructions based on the different levels of learning achieved in Physics I for Engineering

References

Aldaba Corral, A. (2003). Las competencias cognitivas y el perfil del aprendiz exitoso. Investigación Educativa Duranguense, 2, 11-22.

Arredondo, S. C., Diago, J. C. y Cañizal, A. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid: Pearson Educación.

Benegas, J. (2007). Tutoriales para física introductoria: una experiencia exitosa de aprendizaje activo de la física. Latin American Journal of Physics Education, 1(1), 32-38.

Brotons, V., Baeza, F. J., Crespo Zaragoza, M. Á. e Ivorra, S. (2014). Desarrollo de aplicaciones interactivas para la docencia de estructuras en Ingeniería Civil. XII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/41708

Córdova, A. V. (2010). Competencias cognitivas en la educación superior. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias, 2(6), 34-64.

Flavell, J. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. En: L. B. Resnik (Ed.), The nature of intelligence (pp. 231-235). Hillsdale, N. J.: Erlbaum..

Le Boterf, G. (2000). Ingeniería de las competencias, Volumen 4 de Colección Formación y Desarrollo Series. Barcelona: Editor Gestion 2000.

Moreira, M. (2003). Lenguaje y aprendizaje significativo. En Conferencia de cierre del IV Encuentro internacional sobre Aprendizaje Significativo. Maragogi, AL, Brasil. Recuperado de http://www. if. ufrgs. br/~ moreira/lenguaje. pdf

Moreira, M. (2017). Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos De Ciencias De La Educación, 11(12), e29. doi: https://doi.org/10.24215/23468866e029

Perrenoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Resnick, R. Halliday, D. y Krane, K. (1999). Física Vol. 1. (3ra ed. en español). CECSA: México.

Sanz de Acedo Lizarraga, M. L. (2010). Competencias cognitivas en educación superior (Vol. 25). Madrid: Narcea Ediciones.

Sears, F., Zemansky, M., Young, H. y Freedman, R. (2009) Física Universitaria. Volumen 1. (11va ed.). México: Pearson Educación.

Viau, J. E., Tintori Ferreira, M. A. y Bartels, N. V. (2019). Un nuevo enfoque para la enseñanza de la Física en el ciclo básico de carreras de Ingeniería: evaluar y desarrollar competencias profesionales. En: R. U. Cukierman y G. Kalocai (Eds), El enfoque por competencias en las ciencias básicas: casos y ejemplos en educación en Ingeniería (40-50). Buenos Aires: Edutecne.

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

Trabajos presentados a SIEF

How to Cite

Methodological proposal to evaluate different levels of learning of a specific Physics content: a case study. (2024). Journal of Physics Teaching, 36, 127-135. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47234