What do secondary school syllabi tell us about the teaching of astronomy in the Province of Salta? Continuities and discontinuities with the curriculum design

Authors

  • Hugo Sebastián Zerpa Universidad Nacional de Salta. Facultad de Ciencias Exactas, Dpto. De Física - Universidad Nacional de Salta. Observatorio Astronómico “Prof. Elvio Alanís” - Universidad Nacional de Salta. Instituto de Educación Media “Dr. Arturo Oñativia”

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47283

Keywords:

Teaching of Astronomy, Curriculum Design, Secondary Level Astronomy Program

Abstract

The inclusion of Physics and Astronomy at the secondary level in the Province of Salta prompted physics teachers to seek specialized training in the field. Interaction with these teachers revealed notable differences between the subject syllabi across various institutions. The aim of this study is to identify the continuities and discontinuities between the Jurisdictional Curriculum Design and the content of nine Physics and Astronomy syllabi. To this end, the curriculum design was analyzed, identifying both the most frequently addressed topics and those omitted from the syllabi. The results show that, on average, the syllabi cover only 30% of the curriculum's content. The topics most commonly included are related to the Solar System, while there are consistent omissions of certain astrophysics topics.

References

Camino, N., Bravo, B., Bustos Fierro, I., De Biasi, M., Corti, M., Merlo, D., Paolantonio, S. y Álvarez, M. (2022). Astronomía en la formación inicial de profesores en física. Revista de Enseñanza de la Física, 34(extra), 65-73.

Giuliano, M., Giacosa, N., Concari, S., Giorgi, S., Marchisio, S., Meza, S., Lucero, I. y Catalán, L. (2012). Caracterización de docentes a cargo de la formación docente inicial en Física en Argentina. Revista Mexicana de Investigación Educativa RMIE, 17(55), 1233-1266.

Iglesias, M., Quinteros, C. y Gangui, A.. (2008). Astronomía en la escuela: situación actual y perspectivas futuras. Actas de la 15a Reunión Nacional de Educación en la Física, publicado por la Asociación de Profesores de Física de la Argentina. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/242263826_ASTRONOMIA_EN_LA_ESCUELA_SITUACION_ACTUAL_Y_PERSPECTIVAS_FUTURAS

Luna, Virginia. (2012). Formación docente en Física: un acercamiento a los códigos institucionales desde el análisis de planes de estudio. Itinerarios educativos, 6(6), 72-90.

Merlo, D. C., De Biasi, M. S., Corti, M. A., Paolantonio, S., Camino, N. E., Bustos Fierro, I., Bravo, B. y Álvarez, M. P. (2023). Diagnóstico sobre la enseñanza de la astronomía en Argentina (segunda parte). Boletín de la Asociación Argentina de Astronomía, 64, 317-319.

Valderrama, D. A., Navarrete Flórez, D., Torres Merchán, N. y Vera Villamizar, N. (octubre 2021). Enseñanza de la astronomía en Colombia: aportes y desafíos. Documento presentado en IX Congreso Internacional Sobre Formación de Profesores de Ciencias. Bogotá, Colombia.

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

Trabajos presentados a SIEF

How to Cite

What do secondary school syllabi tell us about the teaching of astronomy in the Province of Salta? Continuities and discontinuities with the curriculum design. (2024). Journal of Physics Teaching, 36, 375-382. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47283